Mathilde Torp Mader er ny kreativ direktør for By Malene Birger: ”Jeg er bare dirigenten, der får det hele til at spille”

Mathilde Torp Mader er ny kreativ direktør for By Malene Birger: ”Jeg er bare dirigenten, der får det hele til at spille”
Foto: Thomas Nielsen

Uddrag af artiklen ”Jeg har en uvilje til at nøjes” af Elsebeth Mouritzen, bragt i ELLEs februar-magasin 2018

By Malene Birger har været – og er - et af de mest succesfulde og respekterede brands på den danske modescene både herhjemme og internationalt. Sådan har det været lige siden kvinden bag det hele, Malene Birger, i 2003 bød ud af Day Birger ét Mikkelsen for at starte brand i eget navn. Malene Birger sad selv ved roret og styrede brandets stilsikre og kreative udvikling de næste 10 år, hvor hun blandt andet skabte brandets signatur-blomstermotiv, der stadig i dag går igen på alt fra tørklæder til tasker og iPhone-covers. By Malene Birger-brandet står nemlig ved sin dna, selv efter kvinden bag det hele har lagt tegne-pennen og givet designer-saksen videre. Malene Birgers efterfølger var Christina Exsteen, der nåede at have tre år i spidsen for et af de mest elskede danske brands, inden hun søgte nye udfordringer og By Malene Birger igen skulle finde en ny kreativ direktør.

… Og søgningen skulle vise sig at strække sig helt til den solrige californiske kyst, hvor Mathilde Torp Mader befandt sig på sabbat fra modebranchen.

Mathilde Torp Mader havde få måneder forinden opsagt sin stilling som designer for Mulberry for at finde sig selv. Men hun blev hendes nysgerrighed blev vakt, da hun blev kontaktet af en headhunter omkring muligheden hos By Malene Birger.

I ELLEs februar-magasin, der er på gaden fra 25. januar har ELLEs journalist Elsebeth Mouritzen interviewet Mathilde Torp Mader i designerens første eksklusive interview som chefdesigner for By Malene Birger. Her fortæller den nye designer blandt andet om den balance og fornemmelse, der ligger i opgaven at føre et så kendt og elsket brand som By Malene Birger videre, både med respekt for arven og dna’et, men samtidig have internationalt udsyn og fornyede kræfter med sig.

Og det internationale udsyn har Mathilde Torp Mader om nogen. Senest som designer for Mulberry og tidligere fra Marni og Sonia Rykiel.

Til ELLE fortæller Mathilde Torp Mader: ”Det ville være synd at glemme alt det, jeg har lært i 17 år af dem, og det vil jeg tage med mig”.

Og nu står hun overfor at føre dansk modes stolthed videre: ”Vores opgave er at finde ud af, hvad kvinder nu har lyst til, og lave det som en fed udgave af dét, de kan lide i forvejen, så det berettiger til, at de køber noget nyt. … Jeg har allerede leget med farverne på vores genkendelige ’Signature Flower Collection’, så det bliver lidt mere 3-D, lidt friskere i udtrykket, mere energifyldt. I stedet for kun at arbejde med to farver spiller vi med fire-fem farver i et print, så det føles som lidt mere tidssvarende,” siger Mathilde Torp Mader til ELLE i interviewet, der kan læses på side 88 – 91 i februar-magasinet.

Køb billet til vores store forkælelsesdag ELLE & Dig 2018

I interviewet kommer den nye kreative direktør også ind på hendes forhold til materialerne, der er afgørende for måden hun designer på, og de styles hun ender med at skabe – og ikke mindst hendes ambitioner om at gå tilbage til de klassiske By Malene Birger-rødder med de materialer, hun arbejder med fremover. Desuden fortæller Mathilde om sin nære relation til Malene Birger selv, og om hvor meget Malene Birger stadig den dag i dag er inde i virksomheden, på trods af at have solgt alle sine aktier fra.

Ikke desto mindre har både brandet By Malene Birger og ikke mindst Malene Birger selv ikon-status i Danmark. I 2017 blev Malene Birger derfor hædret med æresprisen til ELLE Style Awards 2017 til stående applaus fra hele branchen. Derfor er det også noget af en rolle den nye chefdesigner for By Malene Birger står overfor. Men hun forholder sig beskeden overfor det store ansvar og den medfølgende offentlige bevågenhed jobbet indebærer: ”Jeg skal lige vænne mig til denne opmærksomhed, hvis jeg skal være helt ærlig. Jeg vil ikke være kendt for mig, men for det, jeg laver. Jeg gør det jo ikke alene, jeg er bare dirigenten, der skal få det hele til at spille,” siger Mathilde Torp Mader til ELLE.

… Og vil du have resten af historien? Så skynd dig ned til din lokale magasin-pusher og køb det nye ELLE, der er på gaden hele februar måned. Psst…! Du får oven i købet sæsonens ELLE Trendbibel og herremagasinet Dossier med kvit og frit!

Relaterede artikler