Foto: Pierre-Ange Carlotti, PR
Nyhed

Louis Vuitton lancerer nyt samarbejde med Urs Fischer

af Josephine Aarkrogh 9/02/2021
Du husker måske det franske modehus’ tidligere samarbejder med kunstnere som Jeff Koons og Takashi Murakami? Nu har den schweiziske kunstner Urs Fischer givet det velkendte monogram et helt nyt udtryk.

Urs Fischer er en schweizisk kunstner, der bor i New York. Hans værker inkluderer både skulpturer, tegninger, malerier, installationer og fotografering.

Siden Fischer begyndte sit arbejde i 1990’erne, har han produceret et enormt antal af kunststykker, og er i dag en af de mest betydningsfulde kunstnere. Nu har han indgået et samarbejde med Louis Vuitton. Læs med herunder, og bliv klogere på kunstnerens tanker og inspirationskilder.

Læs også: Louis Vuitton x Jeff Koons: Se kollektionen og hør Jeff Koons fortælle om samarbejdet her

Ønsker du at se dette indhold skal du acceptere øvrige cookies.

Hvad var inspirationen til din nyfortolkning af Louis Vuittons monogram?

"Det er et monogram, som er allestedsnærværende i hele verden og i mange menneskers bevidsthed. Det har mange betydninger alt efter din baggrund, bopæl, livsstil og drømme. Jeg valgte at tegne monogrammet i en spontan streg i hånden – næsten som at tegne det ud fra min egen hukommelse. For mig er det en fri fortolkning. Det er min fortolkning på samme måde, som hvis jeg bad andre tegne et verdenskort: For nogle ville Europa fylde mere end for andre. Andre ville måske glemme at få Indien med på landkortet og så videre. Det at undersøge, hvad hukommelsen bringer med sig, var for mig en god måde at skabe et nyt lag til Louis Vuittons monogram på."

Læs ogsåPopulært dansk tøjmærke løfter sløret for nyt samarbejde med Drew Sycamore

Hvad repræsenterer Louis Vuitton for dig?

"Jeg kan godt lide, at det er et samlet univers. Farven brun er for mig kernen af Louis Vuitton-træet. Produkterne er løvfald, og et samarbejde som dette er måske en blomst i flor. Jeg kan godt lide tanken om, at Louis Vuittons samarbejder med kunstnere, der rejser jorden rundt – ud over vægge i et galleri eller et museum. De er en måde at dele oplevelser på og at have det sjov."

Læs også: Louis Vuitton skaber humoristisk kattekollektion i samarbejde med ikonisk modeprofil

ELLE anbefaler

Redaktionens favoritter

/2022-05-17/arket-.png

Arket, 490 kr.

Køb her
/2022-05-17/gannishorts.png

Ganni, 1.400 kr. 

Køb her
/2022-05-17/costop.png

Cos, 320 kr. 

Køb her
/2022-05-17/arket.jpg

Arket, 490 kr. 

Køb her
/2022-05-17/guccimiinto.jpg

Gucci, Boozt, 2.090 kr. 

Køb her
/2022-05-17/esteelaudersephora.png

Estée Lauder, Sephora, 280 kr. 

Køb her
/2022-05-17/coskjole.png

Cos, 790 kr. 

Køb her
/2022-05-17/andotherstoriesballerina.png

And Other Stories, 650 kr. 

Køb her
/2022-05-17/ganniblazer.png

Ganni, 2.500 kr. 

Køb her
/2022-05-17/chanelmatas.jpg

Chanel, Matas, 380 kr. 

Køb her
/2022-05-17/ecooking.png

Ecooking, 240kr. 

Køb her
/2022-05-17/ginatricotbukser.png

Gina Tricot, 250 kr. 

Køb her
/2022-05-17/junabahne.png

Juna, Bahne, 750 kr. 

Køb her
/2022-05-17/hmtop.png

H&M, 180 kr. 

Køb her
/2022-05-17/framacareofcarl.png

Frama, Care Of Carl, 280 kr. 

Køb her
/2022-05-17/remainboozt.png

Remain Birger Christensen, 900 kr. 

Køb her
/2022-05-17/weekdayjeans.png

Weekday, 400 kr. 

Køb her
/2022-05-17/pernillecorydon.jpg

Pernille Corydon, 400 kr. 

Køb her
/2022-05-17/haykitchenone.jpg

Hay, Kitchenone, 400 kr. 

Køb her
/2022-05-17/hmtaske.png

H&M, 350 kr. 

Køb her
/2022-05-17/weekendbymaxmaraboozt.png

Weekend By Max Mara, Boozt, 1.700 kr. 

Køb her