Foto: Pierre-Ange Carlotti, PR
Nyhed

Louis Vuitton lancerer nyt samarbejde med Urs Fischer

af Josephine Aarkrogh 9/02/2021
Du husker måske det franske modehus’ tidligere samarbejder med kunstnere som Jeff Koons og Takashi Murakami? Nu har den schweiziske kunstner Urs Fischer givet det velkendte monogram et helt nyt udtryk.

Urs Fischer er en schweizisk kunstner, der bor i New York. Hans værker inkluderer både skulpturer, tegninger, malerier, installationer og fotografering.

Siden Fischer begyndte sit arbejde i 1990’erne, har han produceret et enormt antal af kunststykker, og er i dag en af de mest betydningsfulde kunstnere. Nu har han indgået et samarbejde med Louis Vuitton. Læs med herunder, og bliv klogere på kunstnerens tanker og inspirationskilder.

Læs også: Louis Vuitton x Jeff Koons: Se kollektionen og hør Jeff Koons fortælle om samarbejdet her

Hvad var inspirationen til din nyfortolkning af Louis Vuittons monogram?

"Det er et monogram, som er allestedsnærværende i hele verden og i mange menneskers bevidsthed. Det har mange betydninger alt efter din baggrund, bopæl, livsstil og drømme. Jeg valgte at tegne monogrammet i en spontan streg i hånden – næsten som at tegne det ud fra min egen hukommelse. For mig er det en fri fortolkning. Det er min fortolkning på samme måde, som hvis jeg bad andre tegne et verdenskort: For nogle ville Europa fylde mere end for andre. Andre ville måske glemme at få Indien med på landkortet og så videre. Det at undersøge, hvad hukommelsen bringer med sig, var for mig en god måde at skabe et nyt lag til Louis Vuittons monogram på."

Læs ogsåPopulært dansk tøjmærke løfter sløret for nyt samarbejde med Drew Sycamore

Hvad repræsenterer Louis Vuitton for dig?

"Jeg kan godt lide, at det er et samlet univers. Farven brun er for mig kernen af Louis Vuitton-træet. Produkterne er løvfald, og et samarbejde som dette er måske en blomst i flor. Jeg kan godt lide tanken om, at Louis Vuittons samarbejder med kunstnere, der rejser jorden rundt – ud over vægge i et galleri eller et museum. De er en måde at dele oplevelser på og at have det sjov."

Læs også: Louis Vuitton skaber humoristisk kattekollektion i samarbejde med ikonisk modeprofil