Ny trend Her er sofaen, som er overalt på Instagram

Foto: @pernilleteisbaek

Det er ikke unormalt, at vores elskede influencers og celebrities starter nye trends på Instagram. Det har vi set ved både sweatsuit-trenden, den omvendte bikini-trend, keramik-koppe-trenden og i stor grad ved balaclava-trenden denne vinter.

Sofaer er ingen undtagelse, og denne gang er det den hippe og ikoniske Mario Bellini Camaleonda-sofa, som fylder vores alles Instagram feed. Men hvad er det egentlig, som gør denne sofa så speciel?

Læs også: Se hele Marine Serre x Mytheresa-kollektionen lige her

Den smukke sofa, som du måske ikke før har kendt gennem sit navn, men nærmere gennem sit design, blev designet tilbage i 1972 af Mario Bellini. Sofaen blev første gang fremvist, da The Museum of Modern Art inviterede tolv italienske designere til at deltage i udstillingen, Italy: The New Domestic Landscape. Denne sommer blev sofaen så, for første gang siden 1979, gensolgt hos B&B Italia, som er den originale sælger af sofaen.

Camaleondaen er som en stor pakke bølgende og boblende bobleplast, og med sit ikoniske design og utallige muligheder har den endnu en gang taget verden med storm.

Læs også: Weekday lancerer plantebaseret denim-kollektion

Bellini har fortalt til arkitektbladet, Architectural Digest, hvordan navnet Camaleonda opstod:

”Jeg krydsede to ord: camaleonte, eller kamæleon, et ekstaordinært dyr, som er i stand til at tilpasse sig et hvert miljø, og onda, som betyder bølge.”

Og Camaleondaen er da nærmest også en kamæleon med sine mange muligheder for form, materiale og farve. Sofaen har ingen originalform, så hver køber har mulighed for at tilpasse den, så den passer lige nøjagtig ind i deres hjem – det foruden, at sofaen fås i både jersey, læder og velour – og selvfølgelig i et væld af smukke farver.

Læs også: Her er de 9 største SS21-trends, du skal kende

Endnu en millenial-trend fandt sted til samme udstilling som Camaleondaen – nemlig Ultrafragola-spejlet, som også har hittet (og stadig hitter) på Instagram. Det bølgede spejl ses blandt andet hos de to danske influencers Emili Sindlev og Marie Jedig.

Læs også: Kom indenfor hos Sophia Roe

Og ligesom Ultrafragola-spejlet så er Mario Bellini Camaleonda-sofaen desværre heller ikke en billig affære - det rygtes nemlig, at priserne først starter ved 100.000 kroner ... Så hvis budgettet (forståeligt) ikke helt rækker, og du også blot må bruge Camaleondaen som inspiration, så tag et kig i galleriet herunder, hvor vi har fundet 10 andre fine sofaer, som koster langt under det halve af hvad den smukke Camaleonda gør.

Favoritter: 10 sofaer vi drømmer om lige nu

Læs også: Highstreet-mærket Mango lancerer deres første Homeware-kollektion

Relaterede artikler