

Nike hylder kvinder i alle størrelser og gør op med termen 'plus-size'
Nike hylder kvinder i alle former og størrelser med deres nye kampagne. I kampagnen for sports-bh’er, har Nike nemlig valgt at bruge modeller, der har flotte og naturlige former. Budskabet er, at alle kvinder, uanset størrelse, skal have en sports-bh, der passer dem.
Ønsker du at se dette indhold skal du acceptere øvrige cookies.
Læs også: Gigi Hadid efter body-shaming: "Kommentarerne får mig ikke ned med nakken"
Nike delte billederne på deres Instagram-profil, nikewomen, hvorefter billederne er gået viralt pga. de positive signaler, kampagnen sender til kvinder verden over.
De kvinder, som Nike bruger i deres kampagne, er nemlig også en del af Nikes målgruppe, da de også dyrker motion. Kampagnen viser således, at man sagtens kan være sund og i god form uden nødvendigvis at være åleslank.
Se også: Nye Emojis til kvinder der vil være andet (og mere) end prinsesser
De to kvinder, der står model for Nikes sports-bh kampagne, er yoga-instruktøren Claire Fountain og modellen Paloma Elsesser. Begge har en kæmpe følgerskare på Instagram og er inspirerende forbilleder for mange, da de hviler i sig selv og har selvtilliden i orden.
Det mest atypiske ved kampagnen er nok, at Nike på intet tidspunkt anvender ordet ’plus-size’ om kvinderne. Kategorisering af en model som 'plus-size' sender for mange et signal om, at kvinder, der er større end bestemte mål ikke er i samme liga som dem med de traditionelle modelmål.
Se også: Lena Dunham viser sin uretoucherede krop frem i ny undertøjsserie
Paloma har i et interview med allure.com sagt, at hun ganske rigtigt er en 'plus-size'-model, men at hun ikke altid har det godt med dette prædikat:
”Når folk spørger mig, hvad jeg laver, så er det ubehageligt at sige, jeg er model, fordi jeg kan ikke lide at se de forvirrede ansigter… Jeg har ikke altid lyst til at være kendetegnet som en 'stor pige'. Jeg har ikke lyst til, at det altid skal være en del af min beskrivelse.”
Så ved at undgå at kategorisere deres kampagnemodeller som 'enten eller', er Nike med til at udviske grænserne, og at få ordet 'model' til at dække over kvinder i alle former ogs størrelser - frem for 'model' vs. 'plus-size-model'.
I galleriet kan du se billederne af Claire og Paloma fra Nikes kampagne, der har vakt stor opsigt verden over.
Sponsoreret indhold
ELLE anbefaler


Elizabeth Debicki stjæler rampelyset med helt særlig kjole til 'The Crown' premiere

Opfølgeren til hypet (og udsolgt) neglelak er landet - og timingen er perfekt

Gaveguide: 16 lækre julegaver til under 250 kroner

Se billedet: Rihanna byder julen velkommen med ny hårfarve
