Søren Le Schmidt
Foto: Frederik Heller
CPHFW

Søren Le Schmidt præsenterede sit andet show nogensinde under Københavns modeuge

af Christine Aaby Reitoft 9/08/2018
Onsdag under modeugen afholdte det unge stjerneskud Søren Le Schmidt sit første show under den københavnske modeuge, og ELLE mødte ham backstage til en snak om tankerne bag kollektionen og hans hurtigt accelererende karriere.

Hvis I ikke allerede kender Søren Le Schmidt, så får I lige en lille introduktion her, for han er bestemt et navn, man bør kende. Han er uddannet skrædder og har arbejdet både som visuel merchandiser, stylist og designer for kendte danske mærker såsom Samsøe Samsøe, David Andersen og senest couture-mærket Stasia, som er kendt for deres fine blonder. Derudover har han designet red carpet looks for de prominente danske kvinder Sarah Grünewald, Cath Danneskiold-Samsøe, Ida Corr og måske den mest nævneværdige af dem alle HKH Kronprinsesse Mary, som var iført hans design til Dronningens nytårstaffel – noget der virkelig har slået hans navn fast i branchen. Sørens hjerte banker særligt for haute couture, men det er dog ikke det eneste han beskæftiger sig med, han designer nemlig også ready-to-wear herretøj, som går under navnet Guilty Pleasure. Tidligere på året tog den 30-årige designer det næste skridt i sin karriere, da han valgte at stå på egne ben, hvilket resulterede i, at han kunne invitere hele den danske modebranche indenfor til sit debutshow i Parc Férme d. 24. maj 2018. Herefter er det gået omend endnu stærkere for den unge designer, hvis navn og brand lige nu modtager meget opmærksomhed. Den 8. august 2018 afholdt han så sit første show under den officielle modeuge i København, hvilket foregik i smukke og imponerende omgivelser på Nimb Hotel. Læs også: Carin Rodebjer: "København er meget mere åbensindet end Stockholm" Vi tog en snak med det unge designtalent efter showet, og blev meget klogere på inspirationskilden bag hans kreationer, hvilken kendiskjole han er mest stolt af, og hvad næste skridt bliver for Søren Le Schmidt. Du har lige afholdt dit første show under Copenhagen Fashion Week – hvordan var det? "Det har været vildt spændende og også lidt nervepirrende. Der har været en masse arbejde op til showet, så det at se showet er vellykket giver en fantastisk følelse. Det er meget stort at tage mine første skridt ind i dét at holde shows, men jeg kan godt lide det. Jeg synes det er fedt at få lov til at vise mine tanker på den måde, det er nærmest lidt terapeutisk. Men faktisk afholdt jeg tilbage i maj måned mit allerførste show, hvor jeg for første gang sendte modeller ud på en runway i mit helt eget navn. Det er super nervepirrende – Dét at have arbejdet op mod noget gennem så lang tid, og hvor der er så meget på spil, er ekstremt angstprovokerende men samtidig enormt spændende og tilfredsstillende. Følelsen lige umiddelbart efter et show, hvor man er på vej ud af runway’en og kan høre folk stadig klapper og råber, og modellerne og teamet backstage smiler og er lettede, er helt ubeskriveligt. Der er så meget stress op til et show, så den følelse af, at man som team lykkedes giver det vildeste kick, og man får lyst til at gøre det hele om igen og igen. Lige her bliver du med det samme overbevist om, at de mange nætter med alt for lidt søvn og alt for meget kaffe, er det hele værd". Hvad har dine inspirationskilder til den kollektion, du lige har vist på catwalken været? "Generelt bliver jeg meget inspireret af arkitektur og mennesker. Mange af de items, der var med på showet i går, er nogle jeg har haft i hovedet længe. Jeg er meget inspireret af ting, mennesker, bygninger etc. jeg har set i gadebilledet og på rejser. Jeg har lidt gået og samlet på små ting, som jeg synes fungerer, men som måske kunne bruges anderledes, eller sættes i anden kontekst og give et andet udtryk. Det er vigtigt for mig at vise min egen stil og DNA gennem mine shows, hvor jeg har taget nogle af de dogmer jeg arbejder ud fra, når jeg designer tøj og inkorporeret dem i showet. Grafiske linjer og arkitektoniske snit er meget det, jeg som designer er kendt for. Mine designs er ofte meget stringente og minimalistiske. For mig er det vigtigt, at man tænker hele vejen rundt om kroppen når man designer, så der er en sammenhæng i linjer og snit hele vejen rundt om den pågældende style. Jeg tror det er min baggrund som uddannet skrædder, der gør at jeg i mine designprocesser er meget fokuseret på kroppen som helhed". Det er højsæson for bryllupper, og du har lige udtalt i et interview i ELLE, at det faktisk er brudekjoler, som du bruger mest tid på. Hvordan ser den perfekte brudekjole ud i dine øjne – hvad ”holder” altid og hvad gør ikke? "Jeg tror jeg har svært ved at skulle beskrive den perfekte brudekjole, da jeg altid arbejder ud fra det menneske jeg designer en brudekjole til. Den perfekte brudekjole er en, som både jeg og bruden føler passer til dem. Jeg kan godt lide at inkorporere arkitektonisk inspiration i mine brudekjoler, men vigtigst af alt er, at den som skal have den på, føler sig glad og godt tilpas i den. Dog er de fleste af de brudekjoler jeg laver forholdsvis minimalistiske, og jeg synes at der er en tendens til, at den danske kvinde godt tør skille sig lidt ud og ikke nødvendigvis vælge en helt traditionel kjole. For mig er det vigtigt, at en brud ikke føler sig klædt ud på sin store dag. Det er vigtigt at føle sig godt tilpas samtidig med, at man føler, at man viser den absolut bedste side af sig selv". Du har klædt mange kendte danske kvinder på de sidste par år, herunder Kronprinsesse Mary og Cath Danneskiold-Samsøe. Hvilken kjole står i din erindring, som den du er mest stolt af – og hvorfor? "Jeg er naturligvis meget stolt og meget glad for den røde kjole, som jeg designede til HKH Kronprinsesse Mary. Jeg synes vi ramte et snit og en silhuet, der repræsenterede min stil som designer og samtidig var tro mod Kronprinsessens stil. Derudover synes jeg også, at jeg sidste år fik lavet en flot kjole til Sarah Grünewald i forbindelse med Vild Med Dans, som var udarbejdet af gardinstof og en hyldest til min farmor, som levede af at sy specielt store kjoler samt gardiner på bestilling. Cath Danneskiold-Samsøe har ligeledes gennem tiden båret flere kjoler fra mig, som jeg har været meget stolt af.

Generelt er det mine grafiske og minimalistiske kjoler, som høster mest opmærksomhed og ros på den røde løber, og af erfaring er det også oftest, hvis kjolen er enten sort, hvid eller rød".

Hvis du kan vælge frit mellem alle kendte kvinder i verden, hvem vil så være den ultimative at designe en kjole til?

"Jeg tror det skulle være Phoebe Philo. Hun er en utrolig smuk og meget betydningsfuld kvinde for både modeverdenen og ikke mindste kvindemoden. Jeg har en ide om, at hun er utrolig sød og det er derfor mit indtryk, at det vil være et kreativt, udfordrende og interessant samarbejde at få lov at udarbejde en kjole til hende. Hun er jo en kvinde der kender sin stil, så der kunne komme et spændende samspil ud af det, og jeg er overbevist om, at vi sammen vil kunne skabe noget magisk".

Hvad er næste skridt for Søren Le Schmidt?

"Jeg har stadig nogle brudekjoler, som lige skal færdiggøres. Mange brude vælger at blive gift i august/september, så der er lige lidt tid med det endnu. Og så går jeg også lige nu og venter på, at mit nyeste co-lab rammer butikkerne. Et co-lab jeg har lavet i samarbejde med Jane Kønig, hvor jeg har designet et smykke. Jeg har designet en lidt utraditionel “veninde-halskæde”, men med begrebet “blodbrødre” in mente. Man blander blod og opbevarer det i et lille glas i en kæde om halsen tæt på hjertet. Måske vil nogle mene, at det er en smule makabert, men jeg tror på at sådanne designsamarbejder gerne må provokere en lille smule og skabe noget omtale. Smykket kan bæres af både mænd og kvinder og kommer i handlen i slutningen af august.

Derudover har jeg også gang i nogle nye spændende projekter, som jeg desværre endnu ikke kan løfte sløret for".

I galleriet har vi samlet alle de smukke looks, som Søren Le Schmidt præsenterede under modeugen i København.

Sponsoreret indhold

ELLE anbefaler

Redaktionens favoritter

/2023-10-12/dagmar.png

Frakke, House Of Dagmar, 6.310 kr.

Køb her
/2023-10-12/the-garment.png

Kjole, The Garment, 2.530 kr.

Køb her
/2023-10-12/manu.png

Stiletter, Manu Atalier, 3.020 kr.

Køb her
/2023-10-12/lie.png

Øreringe, Lie Studio, 1.450 kr.

Køb her
/2023-10-12/second-female.png

Frakke, Second Female, 2.000 kr.

Køb her
/2023-10-12/opera-sport.png

Top, Opéra Sport, 1.900 kr.

Køb her
/2023-10-12/agolde.png

Jeans, Agolde, 2.450 kr.

Køb her
/2023-10-12/rotate.png

Nederdel, Rotate, 1.600kr.

Køb her
/2023-10-12/saint-laurent.png

Taske, Saint Laurent, 14.090 kr.

Køb her
/2023-10-12/atp.png

Støvler, Atp Atelier, 5.900 kr.

Køb her
/2023-10-12/corali.png

Halskæde, Corali, 6.000 kr.

Køb her
/2023-10-12/cnd.png

Neglelak, CND, 130 kr.

Køb her