Foto: Copenhagen Fashion Week
CPHFW

Rodebjer: ”København er meget mere åbensindet end Stockholm”

af Rose Maria Boelsmand 8/08/2018
Det populære svenske brand, Rodebjer, har i år lagt fravalgt modeugerne i New York og Stockholm til fordel for Copenhagen Fashion Week. ELLE har talt med kvinden bag navnet, Carin Rodebjer i forbindelse med Rodebjers første danske præsentation.

I 2019 er det 20 år siden Carin Rodebjer som ung designstuderende i New York begyndte at sy sin første kollektion til det, der i dag er et af Sveriges mest populære modebrands. Det kommer faktisk lidt bag på denb smilende, svenske designer, da ELLE møder hende dagen inden hendes første præsentation under Copenhagen Fashion Week i den bagende augustsol i en baggård på Værnedamsvej på Vesterbro i København. ”Gud, har jeg 20 års jubilæum,” udbryder hun og fortsætter: ”Tak fordi du mindede mig om det! Jeg må hellere planlægge en eller anden markering!”. det er dog ’kun’ fem år siden, at det for alvor tog far for Rodebjer som brand, og siden da er modebranchen knap ophørt med klapsalverne mellem brandets shows, der har været afhold under New York Fashion Week og i hjemlandet Stockholm. Men nu skal der ske noget nyt, og Carin Rodebjer har valgt at lægge den internationale modeby New York og den ”trygge” Stockholm på hylden, for at vise sin forår/sommer kollektion 2019 under Copenhagen Fashion Week.

Ønsker du at se dette indhold skal du acceptere øvrige cookies.

Fortæl os lidt om Rodebjer, og Rodebjer-kvinden

“Jeg plejer altid at sige, at Rodebjer er skabt ud fra ideen om tre kvindetyper: Karrierekvinden, femme fatalen og den løsslubne boheme. De tre typer er altid i balance i kollektionerne, og gennemgribende for alle tre typer er, at det feminine er en styrke. Jeg har altid troet på, at kvinder ikke behøver at opføre sig og klæde sig som mænd, for at vise, at de har slagkraft. Det er en styrke og fuld af power, at omfavne sin kvindelighed og klæde sig derefter.

Hvilke kvinder er det så der går i Rodebjer?

På sin vis har Rodebjer altid været formet af de kvinder, der har båret tøjet. Det er dem der giver det personlighed. Derfor kan man sige, at vi altid har benyttet os af en influencer-strategi i vores branding og har tilført brandet værdi gennem de stærke kvinder der har haft Rodebjer på. Det er bare først nu, hvor de sociale medier har taget så meget fat, at det også bliver tydeligt udadtil, at Rodebjer handler om kvinden, der har det på. Særligt Instagram har givet os muligheden for at vise det væld af skønne kvinder, der har lyst til at gå i vores tøj. Det tæller blandt andre sangduoen First Aid Kit, Frida Gustafson og danske Thora Valdimarsdottir, Jeanette Madsen – og Amanda Collin, der er værtinde for vores præsentation heri København under modeugen.

Fortæl os lidt om Rodebjers præsentation her i København. Hvorfor har I valgt at vise kollektionen i København frem for Stockholm eller under New York Fashion Week, som I har gjort førhen?

Der er flere grunde til at valget faldt på København frem for de andre byer: For det første kan jeg personligt rigtig godt lide København og føler, at den er det perfekte miks mellem New York, som jeg har boet i, og Stockholm. Jeg føler, at jeg forstår danske kvinder godt, plus at København virker meget mere åbensindet end Stockholm. Et anden grund til at valget faldt på København denne modeuge, er forretningsaspektet. Jeg har stor respekt for den måde den Københavnske modeuge formår at forene shows med direkte salg, og den tiltrækningskræft Copenhagen Fashion Week har på de lokale- og internationale indkøbere.

Men hvorfor holder du en intim præsentation frem for et traditionelt show?

Det er af ren og skær ydmyghed! De danske brands står så stærkt – både under modeugen og generelt – at jeg som udefrakommende ikke ville gå ind og konkurrere med dem. Og så havde jeg meget mere lyst til faktisk at møde de mennesker, der kommer til præsentationen og tale med dem, frem for at afholde et show, der hurtigt kan blive lidt distanceret.

Læs også: Disse events kan du komme med til under Copenhagen Fashion Week i august 2018

Og kollektionen? Kan du sætte lidt ord på den?

SS19-kollektionen har været sjov at arbejde med. Jeg har været meget inspireret af de italienske designeres måde at arbejde med landets historie og arv, og lade det indgå som en naturlig del af deres design-DNA og kollektioner. Jeg har forsøgt at gøre det samme med SS19-kollektionen, hvor jeg har brugt traditionelle, svenske vævnings- og håndværksteknikker og ladet et gammelt svensk keramikmotiv af kunsthåndværkeren Gocken Jobs med svenske blomster været det gennemgående print i kollektionen. Desuden har jeg studeret det begreb, der hedder ”den svenske synd” og som opstodt i forbindelse med Ingmar Bergman-filmen Sommer med Monica, som viser en lidt mere sensuel side af kvinden. Det går igen i kollektionen, der er lidt mere sexet, lidt kortere og lidt mere opslidset end før. Her er gennemsigtigt, printet silkeorganza sat i kontrast med de svenske tekstil-teknikker – og jeg synes foreningen binder en fin sløjfe på den fortælling om svensk kultur, jeg gerne ville skabe.

I galleriet nedenfor kan du se alle billederne fra Rodebjers SS19-kollektion.

Sponsoreret indhold

ELLE anbefaler

Redaktionens favoritter

/2023-10-12/dagmar.png

Frakke, House Of Dagmar, 6.310 kr.

Køb her
/2023-10-12/the-garment.png

Kjole, The Garment, 2.530 kr.

Køb her
/2023-10-12/manu.png

Stiletter, Manu Atalier, 3.020 kr.

Køb her
/2023-10-12/lie.png

Øreringe, Lie Studio, 1.450 kr.

Køb her
/2023-10-12/second-female.png

Frakke, Second Female, 2.000 kr.

Køb her
/2023-10-12/opera-sport.png

Top, Opéra Sport, 1.900 kr.

Køb her
/2023-10-12/agolde.png

Jeans, Agolde, 2.450 kr.

Køb her
/2023-10-12/rotate.png

Nederdel, Rotate, 1.600kr.

Køb her
/2023-10-12/saint-laurent.png

Taske, Saint Laurent, 14.090 kr.

Køb her
/2023-10-12/atp.png

Støvler, Atp Atelier, 5.900 kr.

Køb her
/2023-10-12/corali.png

Halskæde, Corali, 6.000 kr.

Køb her
/2023-10-12/cnd.png

Neglelak, CND, 130 kr.

Køb her