Foto: Frederik Lentz Andersen / Holidays
Mode

Chili Dia blev topmodel ved et tilfælde: “Jeg har ikke på nogen måde noget, der minder om en hverdag"

Af MICHELLE ARROUAS 4/11/2022
Da Chili Dia flyttede til New York som 16-årig, var det for at arbejde bag kameraet – ikke for at posere foran det. Men modebranchen ville det anderledes, og i dag arbejder den 21-årige model for alle fra Vogue og I-D til Chanel og H&M.

Set udefra kan Chili Dias historie lyde lidt som mange andre succesfulde modellers: Hun vidste tidligt, at hun ville beskæftige sig med mode, flyttede til New York for at forfølge drømmen, og har siden scoret alt fra magasinforsider til store kampagner som model. Men så snorlige forløber fortællingen ikke i Chili Dias tilfælde.

Da hun som blot 16- årig flyttede til New York, var det nemlig ikke for at prøve lykken som model, men fordi hun ville arbejde bag kameraet. Hun måtte vende hjem til Danmark, hvor hun også hurtigt var nødt sætte drømmen på pause. Til gengæld kunne hun udskifte én drøm med en anden. For på trods af, at hun med sine 165 centimeter var en del lavere end de modeller, hun havde set op til, begyndte hun nemlig pludselig – og på ret tilfældig vis – at få modelopgaver.

Hendes første opgave var en hårserie for magasinet InStyle, som hun fik efter at have været i New York. Den blev efterfulgt af andre tjanser for folk, hun kendte i modebranchen, og inden længe havde hun så travlt med sin nye beskæftigelse, at hun ikke havde tid til andet.

“Det var da en drøm, det havde bare ikke været min drøm som sådan, selv om jeg altid har været sådan et barn, der elskede at hoppe rundt, danse og være i gang og være foran kameraet,” fortæller Chili Dia.

“Men jeg havde aldrig tænkt, at jeg skulle være model, for i virkeligheden er jeg alt for lav. I princippet er jeg hverken høj nok eller tynd nok til at være model, så jeg nyder det bare, så længe det varer.”

Foto: Frederik Lentz Andersen / Holidays

FRA FOLKESKOLEN TIL NEW YORK
Chili Dia tog sine første spæde skridt ind i modebranchen allerede efter folkeskolen. I stedet for at følge sine venner, der startede på forskellige gymnasier i og omkring København, startede hun på en anden form for uddannelse:

“Jeg vidste, at jeg gerne ville lave noget kreativt, så da alle startede i gymnasiet efter 9. klasse, gik jeg på en privat tekstil- og designskole i Holte. Jeg kom der ikke super meget, men jeg mødte andre, der havde samme interesser,” siger Chili Dia.

Der var imidlertid stadig langt fra Holte til det liv, hun drømte om, så som 16-årig besluttede hun sig for at flytte til New York for at blive en del af den internationale modebranche. Hendes tilværelse i storbyen havde meget lidt at gøre med det newyorker-liv, man ser i tv-serier, men ifølge Chili Dia var det det hele værd alligevel:

“Jeg vidste, at jeg gerne ville arbejde bag kameraet, så jeg flyttede til New York for at få erfaring og arbejde som praktikant. Jeg løb bare rundt, hentede kaffe og tøj og havde ingen penge overhovedet. Men det var alligevel det sjoveste, jeg nogensinde havde prøvet.”

Foto: Frederik Lentz Andersen / Holidays

CHILI DIA, 21 år. Arbejder som model. Har blandt andet arbejdet for H&M, Vogue, Ganni, & Other Stories og Chanel. Bor på Nørrebro i København. Har familie i Senegal, tæt på hovedstaden Dakar, hvor hun tilbringer nogle måneder hvert år for at se familien og flygte fra de mørke danske vintre.

Efter opholdet flyttede hun hjem til København, stålsat i sin overbevisning om, at hun ville arbejde i modebranchen. Men selv om branchen var begyndt at vise spæde tegn på lidt mere mangfoldighed og nu brugte en lidt bredere vifte af modeller, kunne Chili Dia stadig ikke se en karriere for sig selv foran kameraet.

Det var der imidlertid andre, der kunne.

“Til at starte med gik det meget roligt, skridt for skridt, men pludselig begyndte det ene ligesom at tage det andet, og så gik det stærkt,” siger Chili Dia.

Hun begyndte at få arbejde for større og større kunder, og inden længe var det brands som amerikansk Vogue, & Other Stories og Ganni, der ringede.

“Min første rigtigt store opgave var en Glossier-kampagne, der blev skudt i Miami, og det var det sjoveste i hele verden.”

Foto: Frederik Lentz Andersen / Holidays

Efter et par år som model landede Chili Dia på forsiden af Eurowoman, og det stod klart for hende, at hun ikke længere havde tid til både at forfølge en karriere foran og bag kameraet.

“Da jeg fik min Eurowoman-forside gik det op for mig, at jeg faktisk gjorde det, at det ikke bare var skridt for skridt. Og så besluttede jeg at sætte det andet på pause, for det var meget sjovere at være model,” siger den i dag 21-årige Chili Dia.

EN LEG AT GÅ PÅ ARBEJDE
I dag arbejder Chili Dia fuld tid som model. Det betyder, at hun aldrig ved, hvordan hendes uge eller måned kommer til at se ud, og hun bliver ofte med kort varsel fløjet til en anden del af verden for at skyde en modeserie eller en kampagne. Det er hendes agenter hos Scoop Models, der sender tilbuddene hendes vej, og så takker hun ja eller nej. Cirka halvdelen er i Danmark, resten er i udlandet.

“Du ved aldrig, hvornår du skal rejse, så du skal være klar til at lave om på dine planer,” siger hun.

“Jeg har ikke på nogen måde noget, der minder om en hverdag. Men sådan kan jeg heldigvis godt lide at leve, jeg trives i kaos og hader struktur og regler, så jeg nyder, at jeg aldrig rigtigt ved, hvad ugen kommer til at bringe.”

Foto: Frederik Lentz Andersen / Holidays

Hun nyder også arbejdet i sig selv.

“Hvis man føler sig komfortabel med det, er det jo vildt sjovt at stå foran kameraet i alt muligt forskelligt tøj. Det er lidt ligesom at klæde sig ud,” siger Chili Dia.¨ “Jeg er kæmpe løve, jeg vil helst stå foran kameraet hele tiden. Det har altid føltes ret naturligt for mig.”

Følelsen af, at arbejdet er en stor udklædningsfest, forstærkes også af at hun ofte arbejder sammen med venner og folk, hun ser op til.

“Det er altid en fest, når jeg får lov til at arbejde sammen med mine venner, og man får så mange nye venner gennem arbejdet, fordi man møder mennesker hele tiden.”

Foto: Frederik Lentz Andersen / Holidays

Chili Dia tilskriver også sin legende tilgang til arbejdet en del af grunden til, at hun har oplevet så meget fremgang så hurtigt.

“Det er et meget socialt job, og en del af det handler om, at folk skal have lyst til at booke en igen, efter at man har haft en arbejdsdag sammen. Selvfølgelig er det også okay, hvis man møder op og er i dårligt humør eller sur nogle gange, men så bliver man bare ikke booket igen,” siger hun.

SENEGAL OG MUSIKSMAG PÅVIRKER GARDEROBEN
Det er imidlertid ikke hele året, at Chili Dia står til rådighed for kunderne. Et par måneder hver vinter, når solen er forsvundet, og vinterdepression truer, tager hun til Senegal, hvor hun har familie. De bor to timer fra hovedstaden Dakar, og når hun er der, lever hun et helt andet liv end i Danmark.

“Når jeg er der, arbejder jeg slet ikke. Jeg har ofte ikke noget internet i flere dage i træk, og så læser jeg bare bøger og er sammen med min familie,” fortæller Chili Dia

Foto: Frederik Lentz Andersen / Holidays

Tiden i Senegal har også været med til at påvirke hendes farverige og legesyge garderobe og hendes syn på tøj som en forlængelse af ens personlighed.

“Der er de smukkeste mennesker i Senegal, og de klæder sig så fantastisk. Der er så mange farver, og folk bruger virkelig deres tøj til at udtrykke sig på. Det er så fascinerende.”

Opholdene i Senegal er én ting, der påvirker Chili Dias garderobe. En anden er udbuddet af de vintagebutikker på Nørrebro, hun ynder at shoppe i. Hun har med egne ord ingen stedsans, så hun kan hverken huske deres navn eller adresse. En tredje hendes kulturforbrug.

“Jeg bliver meget inspireret af musik, og jeg har ofte perioder, hvor jeg lytter meget til én bestemt kunstner eller genre. Lige nu er jeg gået tilbage til min Lana del Rey-fase. Jeg lyttede meget til hende, da jeg var 14 år, og nu er jeg begyndt at gøre det igen. Og så er jeg begyndt at gå i meget sort og dramatisk tøj. Fx hoodies med lynlås, og så går jeg og danser på gaden om aftenen, mens jeg hører musik.”

Foto: Frederik Lentz Andersen / Holidays

ANSVAR FOR ANDRE
Siden Chili Dia begyndte at arbejde som model, har hun ikke bare fået kunder som Chanel, H&M og Vogue i sin portfolio. Hun har også fået over 30.000 følgere på sociale medier, og med dem en rolle – og et ansvar – som influent. Det har krævet noget tilvænning.

“Det er nemt nok at kigge på andre og tænke, at de har et ansvar for, hvordan de repræsenterer sig selv, fordi der sidder så mange unge mennesker og følger med. Men det er svært at kigge på sig selv og tænke det samme, for jeg vågner aldrig og tænker, at der er nogle der bliver inspirerede eller påvirkede af mig i dag,” fortæller Chili Dia.

Med så mange følgere har hun også skulle lære at finde grænsen mellem på den ene side at være åben og autentisk, og på den anden side at holde visse dele af sit liv for sig selv.

“Jeg prøver at gøre mit bedste for at være så ægte som muligt, men uden at lægge billeder ud, hvor jeg græder. Jeg synes ikke, det er folks business, om jeg har en dårlig dag eller ej, men jeg lader ikke, som om jeg har en god én, hvis det ikke passer. Det er også nemmere, fordi jeg overhovedet ikke poster hver dag.”

Foto: Frederik Lentz Andersen / Holidays

Mens sociale medier som Instagram tidligere bare var en legeplads, spiller de i dag også en rolle i Chili Dias karriere.

“Det er også et arbejde for mig, det er ikke længere kun for sjov, men det føles som en meget anden slags arbejde end mit modelarbejde. På nogle måder er det jo to forskellige verdener, men de går også hånd i hånd.”

I de år, Chili Dia har arbejdet i modebranchen, er der sket meget, når det gælder mangfoldighed og inklusion – hvilket hun ser som en stor del af grunden til, at hun med hendes tidligere ret utraditionelle mål har fået så stor succes som model.

“Jeg føler lidt, at ændringen begyndte at ske cirka samtidig med, at jeg begyndte at arbejde som model, så min karriere er klart blevet påvirket meget af den tendens,” siger hun.

“Jeg føler, at vi er på vej i den rigtige retning, men selv om jeg kan se en stor ændring, så synes jeg slet ikke, at det er godt nok. Det drejer sig jo ikke kun om folks højde, men om inklusivitet generelt, og jeg synes, at der skal gøres meget, meget mere for at gøre modebranchen mere inklusiv.”

Selvom Chili Dia har arbejdet som model for nogle af verdens største magasiner og brands har hun stadig drømme at arbejde mod.

“Jeg har mange ting, jeg gerne vil,” siger hun, med et genert smil.

“Men jeg vil ikke jinxe det, så jeg vil ikke sige, hvad det er.”

Sponsoreret indhold

ELLE anbefaler

Redaktionens favoritter

/2023-10-12/dagmar.png

Frakke, House Of Dagmar, 6.310 kr.

Køb her
/2023-10-12/the-garment.png

Kjole, The Garment, 2.530 kr.

Køb her
/2023-10-12/manu.png

Stiletter, Manu Atalier, 3.020 kr.

Køb her
/2023-10-12/lie.png

Øreringe, Lie Studio, 1.450 kr.

Køb her
/2023-10-12/second-female.png

Frakke, Second Female, 2.000 kr.

Køb her
/2023-10-12/opera-sport.png

Top, Opéra Sport, 1.900 kr.

Køb her
/2023-10-12/agolde.png

Jeans, Agolde, 2.450 kr.

Køb her
/2023-10-12/rotate.png

Nederdel, Rotate, 1.600kr.

Køb her
/2023-10-12/saint-laurent.png

Taske, Saint Laurent, 14.090 kr.

Køb her
/2023-10-12/atp.png

Støvler, Atp Atelier, 5.900 kr.

Køb her
/2023-10-12/corali.png

Halskæde, Corali, 6.000 kr.

Køb her
/2023-10-12/cnd.png

Neglelak, CND, 130 kr.

Køb her