Pernille Teisbæk
Foto: Asger Mortensen
Trends

Pernille Teisbæk: "Jeg elsker at få øje på de bittesmå detaljer, som jeg lynhurtigt kan integrere på min egen måde"

af Olivia Danneskiold-Samsøe 14/02/2017
Hun er ubestridt én af de største kvinder i dansk mode lige nu. Vi har mødt stilikon og it-girl Pernille Teisbæk til en snak om karriere og store beslutninger. Læs interviewet her...

Tekst: Rebecca Laudrup

Hun er grundlægger af Social Zoo samt stilikon, it-girl og tidligere blogger på Look de Pernille (2012-16). Modeentreprenør Pernille Teisbæk vandt Årets stilikon til ELLE Style Awards 2016 og har senest udgivet en bog om skandinavisk stil. Vi har mødt det cool stilikon til en snak om karriere, mode og Instagram.

Ønsker du at se dette indhold skal du acceptere øvrige cookies.

Hvordan ser din hverdag ud, nu hvor du ikke har en blog længere?

For et år siden tog jeg en beslutning sammen med min agent, Hannah Løffler Schmidt, om at starte en virksomhed op, og i august 2016 blomstrede Social Zoo for alvor op. Det er en virksomhed, hvor vi sidder og arbejder med danske talenter og nogle af de dygtigste bloggere, ligesom vi laver strategisk arbejde for virksomheder og deres tilstedeværelse på sociale medier samt social media-kampagner. Vi er i gang med et større samarbejde med Copenhagen Fashion Week, hvor vi agerer som deres strategiske partner. Her kan vi få lov til at bruge al den erfaring, som vi har opbygget gennem de sidste fire år. Det er et nyt eventyr, som jeg tror helt vildt meget på, fordi man skal blive ved med at udvikle sig. Jeg tror, det er rigtig vigtigt, at man følger med og tør at satse på sine ideer og stole på sin intuition.

Læs også: Derfor har jeg valgt at lukke min blog

Hvordan brød du igennem internationalt?

Herhjemme har det taget lidt lang tid at skabe forståelse for betalte samarbejder – at tøj ikke kan betale din husleje – så jeg fandt hurtigt ud af, at det udenlandske marked var meget længere fremme på den fløj. Disse samarbejder har været med til at udvide mit internationale netværk – et netværk, som jeg gennem årene har opbygget ved at være rundt til modeugerne, hvor jeg også er blevet introduceret for nogle af mine, i dag, tætteste veninder. Jeg har helt klart gjort det til en investering at være med til alle modeugerne. Det er som udgangspunkt noget, jeg selv har betalt for, og er helt klart en investering, som jeg har syntes var helt vildt sjov: At jeg kunne få lov til at være med til shows og en del af det store sociale netværk, som hører med til det. Fordi én ting er, at man ser en masse shows og får noget ud af det, men det er også en forening, med alle de bekendtskaber, man har i branchen; du får vendt en masse ting med det netværk, du har. Jeg synes, at jeg udvikler mig hver eneste gang, jeg tager afsted, og føler mig enormt beriget, når jeg kommer tilbage – ikke kun på moden, men også personligt.

Prioriterer du stadig at tage til modeuger?

Jeg bliver nok nødt til at melde pas denne gang, fordi jeg kommer til at være højgravid og derfor ikke kan flyve. Men jeg prioriterer det, og det kommer jeg stadig til at gøre, når jeg er mor. Det er sjovt, for det er virkelig noget, der sidder i mig, fordi jeg netop udvikler mig hver eneste gang. Også i form af det arbejde, jeg laver nu med Social Zoo. Modeugerne er med til at skabe en masse kontakter, som vi ikke ellers ville få. Det er en branche, som er i konstant udvikling, så det er vigtigt at følge med. Modeugerne er en del af min årlige rutine, hvor jeg snupper de to årlige modemaratoner. Det kan dog være, at jeg begrænser mig lidt, når der kommer en baby; at jeg måske ikke lige farer til New York hver eneste gang, men nok kommer til at blive lidt mere i Europa.

Se også: Pernille Teisbæk: "Han var ikke i tvivl, og det var jeg heller ikke"

Hvordan opstod ideen til din bog, dress Scandinavian?

Tanken med bogen er, at det er et håndværk. Jeg ville lave noget, der var håndgribeligt, og som var et produkt, du kunne sidde med og altid vende tilbage og slå op i. Jeg har tidligere arbejdet på magasin (Pernille Teisbæk har tidligere været ansat på Woman, Alt for Damerne og Eurowoman, red.), og jeg savnede samtidig den formidling, både fra print og efterfølgende bloggen. Bogen er lavet i samarbejde med Low Studios med alle mine billeder fra bloggen, som er blevet genbrugt, samt nogle nye. Det har været et fantastisk projekt, som har krævet mange timer foran computeren, så det er superfedt at kunne side med resultatet i hånden i dag. Nu sidder vi og arbejder på, at den kan komme til udlandet.

Tror du, at du tænker anderledes om mode, end andre gør?

Hvis jeg har været til et show sammen med en af mine rigtige gode veninder, Alexandra Carl, som er stylist og bor i London, har vi anskuet det på to forskellige måder. Jeg bemærker én ting, og hun bemærker en anden. Jeg elsker at få øje på de bittesmå detaljer, som jeg lynhurtigt kan integrere på min egen måde. Jeg synes ikke, man behøver at købe sig fattig i de nyeste trends hele tiden, men derimod gå efter de små og farverige detaljer. F.eks. har jeg nærmest ikke et par sorte sko i min garderobe. Med en klassisk stil som min er accessories et ’let’ sted at skeje ud. Det er dog tit dér, at folk går den sikre vej – de køber alt muligt farverigt tøj og så en sort taske. Jeg synes, at en grå striktrøje, nogle gode jeans og så et par lyserøde pumps holder bedre, og du får lyst til at bruge det igen og igen. Det er lettere at integrere en gammel accessory i et nyt outfit, hvis du spørger mig. Så på den måde har jeg vel nok tænkt lidt anderledes end andre. Mange tænker oftest: ’Nu gør jeg en sikker investering, jeg køber en sort Chanel-taske.’ Jeg har ikke en sort Chanel-taske – jeg synes, det ser lidt kedeligt ud til mig. Jeg er vild med hårfine balancer mellem de her kontraster, som man sætter sammen – med det maskuline, feminine og klassiske – det gør, at det bliver sjovt, og det tiltrækker mig.

Læs også: Nu kan du få Pernille Teisbæks og Orit Elhanats nye smykkebrand Afin Atelier i Danmark

Har Instagram hjulpet dig?

Ja, helt vildt! Det var en af mine veninder, som bor i L.A., der sagde til mig, at jeg skulle være på det, og jeg sad bare og tænkte: ’Ej, endnu noget som jeg skal være på – det kan jeg slet ikke overskue!’ Men så har det jo bare været over al forventning, og det har været så fed en rejse. Det har gjort, at nu, hvor jeg ikke længere har en blog, kan jeg stadig levere alle mine billeder derinde, så folk altid kan følge med. Og det, synes jeg, er virkelig fedt: At jeg stadig har muligheden for at formidle ’mig’, bare på en ny måde.

Sponsoreret indhold

ELLE anbefaler

Redaktionens favoritter

/2023-10-12/dagmar.png

Frakke, House Of Dagmar, 6.310 kr.

Køb her
/2023-10-12/the-garment.png

Kjole, The Garment, 2.530 kr.

Køb her
/2023-10-12/manu.png

Stiletter, Manu Atalier, 3.020 kr.

Køb her
/2023-10-12/lie.png

Øreringe, Lie Studio, 1.450 kr.

Køb her
/2023-10-12/second-female.png

Frakke, Second Female, 2.000 kr.

Køb her
/2023-10-12/opera-sport.png

Top, Opéra Sport, 1.900 kr.

Køb her
/2023-10-12/agolde.png

Jeans, Agolde, 2.450 kr.

Køb her
/2023-10-12/rotate.png

Nederdel, Rotate, 1.600kr.

Køb her
/2023-10-12/saint-laurent.png

Taske, Saint Laurent, 14.090 kr.

Køb her
/2023-10-12/atp.png

Støvler, Atp Atelier, 5.900 kr.

Køb her
/2023-10-12/corali.png

Halskæde, Corali, 6.000 kr.

Køb her
/2023-10-12/cnd.png

Neglelak, CND, 130 kr.

Køb her