Sundhedsredaktøren tester: Digital Detox i 3 dage

Sundhedsredakøtren tester: Digital Detox i 3 dage
Foto: Kurhotel Skodsborg

Digitaliseringen af vores hverdag har på mange måder gjort livet lettere, og det fører da også mange fordele med sig, men vores online tilstedeværelse kan tage overhånd. Ubegrænset adgang til information på nettet og forbundethed via sociale medier er så forførende, at det for mange kan blive et problem. For nogen kan det medføre stress, at være tilgængelig og forbundet hele tiden, for andre svær afhængighed, hvorfor også udtrykket ’digiholiker’ er opstået.

ELLEs Health Editor, Stephanie Bang, har testet, hvad det egentlig vil sige, at skulle gå offline og klippe navlestrengen til hendes efterhånden mange digitale devices. Læs med her:

Tekst: Health Editor, Stephanie Bang: 

Jeg var hurtig til at sige ja tak til, at teste en tre dages digital detox – særligt fordi det skulle foregå i, ikke bare smukke, men også meget optimale rammer – på Kurhotel Skodsborg. Jeg har længe drømt om, at kigge mine digitale vaner efter i sømmene, for hånden på hjertet, så ved jeg godt, at jeg bruger (alt) for meget tid på at være ’connected’. Med flere ELLE-kasketter, en farverig madblog og en kærlighed for Instagram, er det svært ikke at falde i den fælde, hvor jeg sidder med mobilen i hånden og faktisk ikke rigtig registrerer, hvad der sker omkring mig. En tendens jeg føler bremser mig i, at leve i nuet.

Tirsdag før Påske pakkede jeg kufferten, som endte med at blive tung på grund af mit læsestof, der bestod af ikke mindre end 8 bøger og en god stak (ELLE-)magasiner. 7 af dem handlede udelukkende om mad og livsstil, mens den sidste stak i en helt anden retning med temaerne sex, drama og intriger, som tidsfordriv om aftenen (den var dog så god, at jeg også måtte tage den med til morgenbordet, frokost, eftermiddagskaffen og spaen). Min bærbar og min iPhone fik plads i min håndbagage, men kun fordi jeg samme morgen, hvor jeg skulle afsted, ikke nåede at blive færdig med en (digital)artikel, som skulle afleveres den formiddag. Derfor var togturen til Skodsborg, hvor jeg skulle være kl. 10.00, dedikeret til at skrive denne færdig.

For at vende tilbage til det med ikke, at registrere hvad der sker omkring mig, så havde jeg en uheldig episode på min vej. Jeg skulle med toget kl. 9.31 fra Hovedbanen i København, hvor jeg sad pænt på perron 1 og ventede, spændt på hvad der ville møde mig de kommende tre dage, med min iPhone i hånden, for jeg skulle jo lige nå, at uploade et sidste billede på Instagram for at fortælle, at jeg om 30 minutter ville gå på digital detox. Med næsen helt nede i skærmen og tankerne et komplet andet sted, fornemmer jeg på ingen måde, at klokken slår 9.31 og at toget, mit tog, holder på perronen lige foran mig og dermed også kører afsted, vel og mærke uden mig ombord. Klokken bliver faktisk 9.36 før jeg overhovedet får en idé om, at noget er galt. En digital detox var vist det helt rigtige for mig. Hvor dum har man lige lov at være? Jeg kom for sent til min første aftale, da jeg jo så måtte tage et senere tog, men min artikel blev færdig og sendt lige da togets højtalere annoncerede ’Skodsborg station’.

En uges tid før mit ophold modtog jeg et program fra Kurhotel Skodsborg med en plan over, hvilke aktiviteter, der ventede mig, mine spise- og sengetider og hvornår jeg havde ’egen tid’. Opholdet var en pakke ved navn ’De-stress’, som er deres anbefaling til dig, som har en hverdag i et lidt for højt tempo med et behov for, at tage en time out fra det hele og overlade ansvaret til andre, hvilket var præcis det jeg havde brug for, da jeg ankom, hvor jeg selvfølgelig også lukkede ned for al digital kommunikation. Det var en befriende følelse.

DAG 1:

Efter check-in mødtes jeg med kurhotellets kostvejleder Gitte Høj. Alle på De-stress-forløbet starter her, da netop din kost har stor betydning for opholdet, som bliver skræddersyet efter dine behov. Vi fik en god snak om hvad jeg spiser til hverdag og hvordan mit forhold er til kost og motion, efterfulgt af Gittes gode råd til mig. Som primær plantespiser frygtede hun, at jeg måske ikke altid får fedtstoffer nok i min kost, så hun anbefalede mig, at skrue op for avokado, valnødder, mandler og hørfrø-olie. Ellers så alt ellers fint ud, og jeg blev klogere på mig selv – jeg lærte endda, at jeg ikke skal drikke kaffe lige før, eller efter, jeg har spist en stor mængde grønt, i hvert fald ikke hvis jeg vil have optimalt udbytte af næringsstofferne. På baggrund af konsultationen havde Gitte knyttet en kommentar til ’min profil’ på hotellet, så da jeg et par timer senere skulle spise frokost var min lækre spidskålssalat rig på mandler og avokado, og senere på eftermiddagen fik jeg serveret frisk frugt, en hjemmelavet proteinbar OG valnødder. Tjekket, siger jeg bare.

Mit værelse var SÅ fint og jeg følte mig straks hjemme. Da jeg åbnede døren til værelset greb jeg ivrigt efter min iPhone i min lomme med ønske om, at tage et billede (til Instagram) af mit ’hjem’ for de næste tre dage, men her måtte jeg jo hurtigt stoppe mig selv, for telefonen lå slukket i kufferten, og blev i stedet låst inde i boksen, sammen med min bærbar og fjernbetjeningen til værelsets tv.

Eftermiddagen bød på en tur i spaen, efterfulgt af yoga hos en af hotellets instruktører. Timen var en blanding af hatha yoga og body sds øvelser og var en vild oplevelse. Vi lavede blandt andet nogle udfordrende vejrtrækningsøvelser, hvor det gik ud på at holde vejret i to minutter. Efter yogaen gik jeg en kort tur langs Øresund, inden jeg satte mig til rette på værelset med min aftensmad og en bog – jeg valgte at spise alene på værelset den første dag, da jeg var træt og havde brug for lige at komme mig oven på dagens indtryk. Da jeg sad og spiste, slog det mig, at det er sjældent jeg sidder og spiser et måltid med ro omkring mig. Når jeg til hverdag spiser alene, sidder jeg nemlig oftest med min telefon i den ene hånd og fjernbetjeningen i den anden, med en frygtelig larm kørende i baggrunden fra dagens nyheder eller ligegyldige realityprogram. Her sad jeg så, i den skønneste ro, helt alene, med et sundt og lækkert måltid, hvilket var fantastisk, og jeg savnede på ingen måde min telefon, tværtimod faktisk, så jeg nød jeg, at den ikke fik lov til at stjæle dette magiske øjeblik, hvor jeg i ro og mag fik lov til, at summe over dagens indtryk. Jeg gik tidligt i seng og sov 8 skønne timer i streg, indtil jeg blev vækket af mit wake up call kl. 6.30 – heller ikke mit vækkeur (som egentlig er min telefon) havde jeg jo ved hånden.

DAG 2:

Kl. 7 stod jeg klar i hotellets gym sammen med et morgenfriskt hold seniorer til den ugentlige ’Morgenfrisk’-workout, som var dans kombineret med gymnastik. Sjældent har jeg været til noget så sjovt og livsbekræftende. Efter morgenmaden – som i øvrigt er intet mindre end fantastisk og igen skræddersyet til dine behov med kyndig vejledning fra personalet – havde jeg et møde med stresscoach Anne-Louise Haarby fra Lehman & Partners, som er tilknyttet hotellet. Det var spændende og utrolig lærerigt, og Anne-Louise bekræftede mig i mange af de tanker, jeg i forvejen havde gjort mig omkring mit digitale (mis)brug i hverdagen. For noget tid siden indførte jeg mobilfrizone hjemme hos mig selv efter kl. 21, hvor min telefon automatisk går på ’Forstyr ikke’, så jeg undgår at læse mails, sms’er og lign. før sengetid, i hvert fald på telefonen, for min bærbar kommer desværre med i seng stort set hver aften, men det er slut nu efter en klar anbefaling fra Anne-Louise. Sammen blev vi enige om, at jeg med fordel kan læse i stedet, da jeg nemt finder ro herved, samt sætte mig for, at meditere 12 minutter hver dag, for at klare mine mange tanker og få mit generelle tempo lidt ned, da jeg har tendens til at presse mig selv og min krop til det yderste. På det seneste har jeg oplevet, at jeg bliver enorm træt, når jeg holder fri, hvilket også viste sig under mit besøg hos Anne-Louise. Hun forsikrede mig, at det er en normal reaktion, når man er meget på, men det gør det desværre ikke til en sund reaktion. Som så meget andet, så handler det om at skabe balance mellem at have travlt – være på – og kunne koble af og holde fri, og den balance mangler jeg. Jeg var ret påvirket, men i en positiv retning, efter min snak med Anne-Louise. Mine tanker kredsede meget omkring mit hverdagsmønster, da jeg kort tid efter nød en omgang saunagus i spaen, efterfulgt af et friskt dyp i Øresund før en lækker grøn frokost i hotellets restaurant.

Trætheden hang dog ved, så jeg gik i seng efter frokost og vågnede først 3 timer senere, da det igen var spisetid. Det sker aldrig, og jeg har ikke et sovehjerte fra naturens side, men jeg var udkørt efter nogle hårde uger. Krydret med de mange indtryk, jeg fik under mit ophold, havde jeg for alvor brug for en time out.

Middagen nød jeg i restauranten, hvor jeg fik selskab af min far – en aftale vi selvfølgelig havde lavet for længe siden med et fast tidspunkt, som ikke kunne ændres, med mindre det foregik via brevdue – og igen overraskede hotellet med en skøn middag. Under hele mit ophold blev der taget nænsomt hensyn til mine allergier og ønsker. Jeg var stadig træt, så efter middagen trillede jeg straks ned i seng til min bog. Først her slog det mig, at jeg ikke på ét eneste tidspunkt, hverken havde tænkt på eller savnet min telefon i løbet af dagen. Det skulle da lige have været, da jeg vågnede helt hævet i ansigtet, efter min lur og ikke vidste hvad klokken var, da det jo tvang mig til at gå ned og spørge venligt i receptionen. Igen sov jeg 8 skønne timer, indtil jeg vågnede af mig selv tidligt næste morgen til forløbets sidste dag.

DAG 3:

Jeg vågnede tidligt til solens stråler og morgenfrisk dug på terrassen, hvilket fik mig til at snøre løbeskoene og udfordre Skodsborg-ruten, som er en smuk tur i skoven, der ligger lige bag hotellet. Her fór jeg selvfølgelig vild, hvilket nok ikke var sket med min iPhone i lommen, men jeg nød faktisk ikke at vide hvor jeg var på vej hen – jeg havde jo heller ikke travlt – så længe jeg nåede hjem inden morgenmaden lukkede kl. 10, ville alt jo være godt, og det gjorde jeg. Når jeg løber er det med mit Apple Watch, som pænt fortæller mig, hvordan min præstation har været, men det befandt sig i min lejlighed i København og var altså ikke inviteret med på denne skønne løbetur, som jeg derfor ikke aner hvor lang endte med at blive.  Mine ømme ben fortalte, at det nok var langt mere end 5 km. Med en vidunderlig duft af frisk jordbund, smuk natur, et tykt tæppe af anemoner, synet af ikke bare et, men flere hyggelige vandhul og et kort møde med to dådyr var jeg ikke i tvivl om, at den løbetur tog føring som min absolut bedste til dags dato. Efter morgenmaden tog jeg en time alene i spaen, inden jeg fik en times massage, som en perfekt afslutning på mit ophold. Efter frokost pakkede jeg min kuffert og nød en sidste kop kaffe i hotellets lounge, inden turen så småt skulle til at gå hjemad.

På trods af jeg kom hjem klokken 15, tændte jeg først min telefon kl. 18, og hverken den, min bærbar, mit Apple Watch eller mit TV blev brugt den aften. Jeg krøb derimod glad og veltilfreds i seng, hvor jeg færdiggjorde min bog og så frem til, at bruge Påskedagene på, at inkorporere det jeg fint havde lært gennem mine tre hellige dage hos Kurhotel Skodsborg.

RESULTATET:

Jeg bruger min telefon, min bærbar og mit Apple Watch alt for meget til hverdag, og de vaner skal ændres. Nu tænker jeg meget over, hvornår jeg er online og hvordan mit forbrug er på mine digitale devices. Jeg har gjort det til en bevidst handling, som jeg gør, når jeg har brug for det, og ikke fordi jeg lige keder mig. Jeg er blevet god til, at lægge telefonen fra mig, som ikke længere sover ved min side, eller agerer som vækkeur. De fleste aftener læser jeg, i stedet for at ligge med min computer (lige på nær, når der er nyt afsnit af SKAM). Instagram elsker jeg stadig, men ved også, at det ikke skal fylde så meget som det har gjort, for jeg vil ærlig talt hellere se og opleve verdenen, uden den er placeret i et kvadrat. Med filter.

Under mit ophold gjorde jeg mig også tanker om, hvor meget ligegyldig kommunikation vi sender ud til hinanden. Beskeder, som i virkeligheden godt kan vente til vi ses, eller taler sammen ved anden lejlighed. Fremover vil jeg tænke over, hvad jeg selv sender ud, i håb om, at det rammer mig tilbage. Man skal selvfølgelig være der for hinanden – sine venner og sin familie – men du behøver ikke være den første til at svare hver gang, like et billede eller knytte en kommentar. Husk at se op, mærk om du er til stede og nyd stilheden ind i mellem. Du skal ikke lægge fingeren på hovedknappen på din iPhone hver dag for at føle dig i live, tværtimod. Luk noget af alt det unødvendige data, du hver dag udsætter din hjerne for, ude og koncentrer dig i stedet om de ting, der virkelig betyder noget for dig.

Læs mere om Kurhotel Skodsborgs De-stress ophold her.
http://skodsborg.dk/de-stress/

Psst … Måske var det karma, at jeg 14 dage efter mit ophold fik stjålet min iPhone, da jeg en tidlig lørdag morgen igen var på vej mod Hovedbanegården, for at nå toget nordpå. Jeg klarede mig en hel weekend uden, hvor jeg nærmest følte det som en befrielse igen at skulle undvære den. Om mandagen blev jeg (desværre) udstyret med en lånetelefon, men jeg vælger nu at se oplevelsen som en reminder om, at jeg ikke skal falde tilbage til de gamle usunde vaner, hvor det er mine digitale medier, der styrer mig og ikke omvendt. 

Relaterede artikler