Skønhed

Tanker fra Torpegaard: Derfor er no-makeup bølgen så interessant

af Charlotte Torpegaard 20/01/2015
Det skabte overskrifter, da Jennifer Anistons frisør lagde et Instagram-foto op af sig selv flankeret af stjernen ganske uden makeup. Men hvorfor er det så interessant? ELLEs skønhedsklummeskribent Charlotte Torpegaard smider makeuppen og undersøger sagen.

ELLEs skønhedsklummeskribent fortæller her om sine tanker om det at lade sig fotografere helt uden makeup og om, hvilken indflydelse makeup har på pigers og kvinders selvtillid i dag.

Hvis jeg skal være helt ærlig, var det yderst grænseoverskridende . At lade mig fotografere helt uden makeup – ingen gloss til at blødgøre læberne, ikke blot et lille dup af blush til at give farve til kinderne, ingen mascara på vipperne. Ej heller lidt concealer til at skjule mørke rande. Jeg går ofte ud uden nogen særlig makeup, men sat foran fotografens skarpe lys og en linse, der fanger alle nuancer og småfejl uden nogen form for ἀlter, følte jeg mig virkelig nøgen og sårbar, og jeg kunne ikke lade være med at tænke på 1930’ernes Hollywoodstjerne Marlene Dietrich, der fik børstet guldstøv på hud og hår, så det fangede lyset – og hende – bedst muligt ... Havde jeg dog bare haft lidt magisk guldstøv at drysse ud over mig.

Ønsker du at se dette indhold skal du acceptere øvrige cookies.

Læs også: ELLE beautyprofil: Karlie Kloss' hemmeligheder

Jeg er blot en af 50 danske kvinder, der har lagt mit nøgne ansigt til en kampagne, som skal give unge piger et mere nuanceret billede af en ofte meget forskønnet og perfektioneret medieverden. Andre af ansigterne tilhører medievante kvinder som Renée Toft Simonsen, Gun-Britt Zeller, Szhirley og Ida Corr, ligesom også politikere som Margrethe Vestager og Astrid Krag stiller op. Men har unge piger vitterlig brug for den slags wake-up calls?

En nylig undersøgelse blandt 2.700 kvinder, foretaget af The American Academy of Facial Plastic and Reconstructive Surgery, viser, at 13 procent af de adspurgte speciἀkt efterspurgte kosmetiske indgreb, fordi de ikke brød sig om deres udseende på Facebook, Instagram, Snapchat og øvrige sociale medier. Ikke overraskende udgjorde teenagepiger størstedelen af disse adspurgte, og faktum er, at klienterne til disse behandlinger bliver stadig yngre med en stigning i kosmetiske indgreb og injektioner blandt kvinder under 30. Også herhjemme.

Dét med at promovere renskurede ansigter er sådan set ikke en ny tendens. Allerede tilbage i 2009 skød Peter Lindbergh, der er en af modeverdenens ypperste fotografer, en serie til fransk ELLE med berømte skuespillerinder som Sophie Marceau, Monica Bellucci og Charlotte Rampling ganske au naturel, og i kølvandet fulgte en anden serie med 1990’ernes supermodeller Cindy Crawford, Nadja Auermann og Helena Christensen, der ligeledes optrådte uden makeup.

Læs også: Skønhedsredaktørens 10 januar-favoritter

Men vi kan gå endnu længere tilbage. Den berømte Vogue-redaktør Diana Vreeland skrev i en note til sin redaktion tilbage i oktober 1969, at fotomodeller havde taget over efter tidligere tiders ellers foretrukne model-illustrationer, altså tegnede modeller: ”Læserne vil se rigtige piger med rigtigt hår, rigtige halse og rigtige ben, pi-ger som smiler og Ḁirter med læserne. Det er fotograἀets klarhed, ægthed og sandhed mod det urealistiske look i illustrationerne,” og med det skabte hun et nyt og mere ægte fokus. og for nogle år siden lancerede man i england en national no make-up day, der i al sin enkelhed går Ud på at smide masken. Eller med andre ord: At turde vise sig som den, man er. Budskabet er smukt, men faktum er, at de fleste synes langt bedre om konceptet i teorien end i praksis – og når det kommer til stykket, så er National Lipstick Day så langt mere populær. Undersøgelser viser nemlig, at 70 procent af alle kvinder stadig anser dét at bruge makeup som en måde at få det bedre med sig selv på, ligesom skønhedsritualer ofte anbefales, når vi har det dårligt med os selv.

Så lad os slå fast, at makeup er en gave. Det er sjovt, det er forskønnende, og det er opløftende. Udfordringen kommer først, når udseendet og vores fremtoning bliver den krog, vi hænger hele vores selvværd på, og når især unge piger hader sig selv på de billeder, de lægger ud på de sociale medier.

Se kvinderne uden filter i galleriet... sidder du ved mobilen, 'swiper' du bare.

ELLE anbefaler

Redaktionens favoritter

/2023-10-12/dagmar.png

Frakke, House Of Dagmar, 6.310 kr.

Køb her
/2023-10-12/the-garment.png

Kjole, The Garment, 2.530 kr.

Køb her
/2023-10-12/manu.png

Stiletter, Manu Atalier, 3.020 kr.

Køb her
/2023-10-12/lie.png

Øreringe, Lie Studio, 1.450 kr.

Køb her
/2023-10-12/second-female.png

Frakke, Second Female, 2.000 kr.

Køb her
/2023-10-12/opera-sport.png

Top, Opéra Sport, 1.900 kr.

Køb her
/2023-10-12/agolde.png

Jeans, Agolde, 2.450 kr.

Køb her
/2023-10-12/rotate.png

Nederdel, Rotate, 1.600kr.

Køb her
/2023-10-12/saint-laurent.png

Taske, Saint Laurent, 14.090 kr.

Køb her
/2023-10-12/atp.png

Støvler, Atp Atelier, 5.900 kr.

Køb her
/2023-10-12/corali.png

Halskæde, Corali, 6.000 kr.

Køb her
/2023-10-12/cnd.png

Neglelak, CND, 130 kr.

Køb her