Derfor skal du vedligeholde dine rutiner – selv under hjemmearbejde
Foto: @haileybieber
Ekspert advarer

Derfor skal du vedligeholde dine rutiner – også under hjemmearbejdet

af Cecilie Stubkjær Ottosen 14/04/2021
Hvis dine rutiner er røget ud til højre under lockdown, bør du lige se med her. ELLE har nemlig taget en snak med sundhedsekspert, Bente Klarlund, der af én simpel årsag mener, at du skal vedligeholde dine rutiner – også under hjemmearbejdet.

For nogle er rutiner lig med struktur og system, mens det for andre er lig med kedsomhed og et alt for ensartet liv. Under Coronapandemien har vores rutiner fået noget af en omvæltning, og mange har måske skiftet de vante rutiner ud med lidt ekstra tid på øjet og nattøjsklædte arbejdsdage.

Ønsker du at se dette indhold skal du acceptere øvrige cookies.

Men hvad gør det egentlig for os, når vores liv pludselig falder ud af de vante rutiner, og bør vi vedligeholde de rutiner, vi havde fra før Corona, også selvom hverdagen pludselig ser meget anderledes ud?

Det mener forsker og leder på Rigshospitalet og leder af Trygfondens Center for Aktiv Sundhed, Bente Klarlund.

Læs også: 8 influencere viser her, hvorfor du ikke skal tro på alt, du ser online

ELLE har taget en snak med hende om morgenrutiner generelt og morgenrutiner, når man arbejder hjemmefra:

Hvorfor er en god morgenrutine vigtig?

”Det er vigtigt at holde nogenlunde den samme døgnrytme fra dag til dag, hvad angår søvnmønster. Ellers kan man få problemer med at kunne falde i søvn og få sovet nok.”

Læs også: Sådan booster du din løbemotivation

Er der forskel på, hvad en god morgenrutine er, når man arbejder hjemmefra, og når man skal møde ind på sin arbejdsplads? 

”Hvis man arbejder hjemme, er det vigtigt, at man opretholder den samme rutine, som når man går på arbejde. Det har vi lært under Coronaen. Man skal stå op, udføre sine rutiner, hvad enten det er en særlig form for morgenmad eller motion, og møde på arbejde samme tid som normalt. Struktur på dagen gavner den mentale sundhed.”

Sørger du også for at vedligeholde dine rutiner under hjemmearbejdet? Hvis ikke, så er det måske tid til at starte - bedre sent end aldrig, som man siger.

Læs også: 5 råd til en bedre nattesøvn

Psst … Hvis du ikke kun er interesseret i at gavne din mentale sundhed, men også din fysiske, så kan du i galleriet herunder se 10 madvarer, der booster din sundhed.