

Disse særlige sko fra 80’erne er blevet det helt store samtaleemne på TikTok
Carrie Bradshaw var med til at gøre de eksklusive sko fra Manolo Blahnik til et velkendt mærke blandt fans, og Barbie-filmen har fået flere til at sukke efter et par lyserøde Birkenstock-sandaler.
Ønsker du at se dette indhold skal du acceptere øvrige cookies.
Men dette års helt store musthave er hjulpet godt på vej af en helt almindelig pige i New York, der havde en enkelt uheldig date og delte historien på TikTok.
Det hele starter, da strikdesigneren Alexis Dougé skulle på en date, der endte ret godt for at sige mildt. men da hendes date er gået dagen efter, opdager hun, at hendes elskede Maison Margiela 'Tabi Mary Jane'-sko er forsvundet sammen med ham.
Historien deler hun på sin TikTok under navnet @nexlevellexuss, hvor historien om det bizarre og moderigtige tyveri hurtigt går viralt og bliver døbt ‘The Tabi Swiper’.
@nextlevellexuss Girls and gays of TikTok please get to work 😭 #nycdating #tinderhorrorstories #hingedating #margielatabis #nyc#greenscreen ♬ bad idea right? - Olivia Rodrigo
Siden er søgninger på Tabi-skoen ifølge shoppe- og dataportalen Lyst steget med hele 200 procent, hvor særligt den nu notoriske Mary Jane-version er den mest populære.
Skoene, der er særegent ved, at de er splittet mellem storetåen og resten af tæerne, er dog ingen nyhed, ligesom deres popularitet heller ikke er helt ny.
For mode- og skofans står de som et helt særligt stykke mode, der med et kan spottes på afstand og mildest talt splitter vandene med deres helt særlige detalje og udseende.

De blev første gang introduceret i 1988, da den dengang nyudklækkede Antwerp-designer Martin Margiela viste sin første kollektion i Paris.
Her blev gæsterne blandt andet præsenteret for et par ankelstøvler med en mellemhøj, rund hæl og en snude, der var splittet i to og dermed gav illusionen om et par hove, som man kender dem fra køer og kameler.
Mens nogle fandt dem forkastelige på grund af både praktik og udseende, var andre så fascinerede af skoene, at de fra modehusets spæde start blev det mest eftertragtede produkt fra Maison Margiela.
Siden er de særlige sko blevet synonym med det franske modehus, der i dag er under kreativ ledelse af den mindst lige så kendte designer John Galliano.

Margiela greb dog ikke idéen til splitskoene ud af den blå luft. De er nemlig inspireret af japanske sokker fra det 15. århundrede, der var skabt til at blive båret med de traditionelle japanske sko Geta, som nutidens klipklapper også stammer fra.
Og nu, selv om det er over 30 år siden, Margielas Tabi-sko blev introduceret, er de altså populære som aldrig før og bliver båret af kendte stilikoner som Chloë Sevigny, Dua Lipa og Kylie Jenner.
Sæson for sæson bliver de da også opdateret med nye variationer, der spænder fra klassiske pumps og loafers til støvler og sneakers, der alle sammen har det karakteristiske split på snuden tilfælles.

Netop det, at ingen rigtig ser ud til at blive enige om, om Tabi-de er smukke eller grimme, kan netop være derfor, skoene er blevet så populære. For måske beviser de netop, at mode ikke behøver være gængs smuk for at være betagende?
Om de er kønne eller mindre heldige er op til den enkelte at vurdere, men der hersker ingen tvivl om, at skoene er blevet et modeobjekt, der kun stiger i efterspørgsel og dermed også i resale-værdi. Og det ved dagens moderne modetyve åbenbart også.
Lyt til ELLEs podcast 'Klædt På', som er din månedlige podcast om tendenser, strømninger og insiderviden fra modens verden med Mads Emil Grove Møller som vært.
Sponsoreret indhold
ELLE anbefaler


Sidst på måneden: Genialt brynprodukt til 100 kroner

6. sæson af 'The Crown' er på trapperne: Her er, hvad vi ved

Hun danser sig gennem myldretiden: Derfor er ‘Tube girl’ mere end endnu en dansende TikTokker

ELLE Awards 2023: Her er de bedste looks
