Foto: Ditte M. Hansen
Q&A

10 minutter med Eva Kruse: ”Krisetider lærer os at sætte pris på det, der giver mening - som fx bæredygtighed”

af Nikita Hoffmann Andersen 22/10/2020
CEO for Global Fashion Agenda, Eva Kruse, har netop afsluttet årets (onlineversion af) Copenhagen Fashion Summit: CFS+. Nu venter næste projekt som jurymedlem i Magasin du Nord Fashion Prize. ELLE tog en kort snak …

Hvad er den største learning, du tager med dig fra årets CFS+?

Det vigtigste budskab, jeg tager med mig derfra, er, at sustainability ikke er blevet mindre vigtigt på trods af corona. I en krisetid kan man jo godt blive nervøs for, om prioriteterne rykker rundt, og det er klart, at det primære fokus for virksomhedsledere jo altid vil være, om deres virksomhed eksisterer, om de sælger nogle varer - og i forbindelse med det kunne man jo godt have frygtet, at bæredygtighed ville ryge ned af rangstigen i forhold til prioriteter - men der virker det som om, at det nærmere er gået den modsatte vej.

 

Ønsker du at se dette indhold skal du acceptere øvrige cookies.

 

Hvordan kan det være?

Det tror jeg bl.a. har at gøre med, at sådan et covid-19-kriseår har gjort noget ved os alle sammen. Det handler om at komme lidt mere tilbage til det nære. Og jeg tror alle – både på individ-, virksomheds- og samfundsplan – har haft diskussioner om, hvad det er, der har værdi. Og det tror jeg også, har en betydning for, hvordan vi agerer i verden. Og der begynder bæredygtighed jo at stige i graderne, for det handler om noget, der giver mening og noget, der har en positiv indflydelse på planeten – noget, der generer værdi for os som mennesker. Så på den måde tror jeg faktisk, at det at lave bæredygtige og værdifulde ting er vokset. Jeg synes også, der er startet en ret spændende snak om værdier i modebranchen, for den måde, branchen har struktureret sig selv på igennem mange år, har jo været ved hele tiden at jagte ’det nye’. Hele tiden noget nyt, hele tiden nye farver, længder, snit og så videre. Det er i DNA’et på branchen, men det har også gjort, at moden er blevet noget, vi bruger og smider væk.

Hvordan er den tendens skabt?

Det skyldes jo mange ting, mens dels at priserne er faldet voldsomt! Over de sidste 10 år er tøj blevet 30% billigere, og vi køber 60% mere, end vi gjorde tidligere. Og vi bruger det meget mindre. Hele den der brug-og-smid-væk-kultur har gjort, at moden er blevet så 'wasteful'. Vi skal betragte tingene med en helt anden værdi. Prisen har selvfølgelig meget med det at gøre, men selve synet på tøj, det at bruge og købe tøj, skal også ændre sig: hvor meget tøj har man egentlig brug for? Det, tror jeg, mange af os har spurgt os selv om i de her krisetider, hvor tingene jo bliver sat i perspektiv.

CFS+ er overstået, og nu skal du arbejde med Magasin du Nord Fashion Prize, hvor du sidder i juryen, der skal vælge vinderen. Hvad lægger du mest vægt på i den forbindelse?

Det er jo det bæredygtige. Det er det altid for mig. Selvfølgelig er tøjet og designet det første, man kigger på, for hvis det ikke er pænt og ligner en sort sæk, er der jo ingen, der vil gå med det, og så ville brandet slet ikke blive nomineret. Du skal have lige så meget lyst til at gå med selve designet, som hvis det ikke var bæredygtigt, men dernæst er mit hovedfokus selvfølgelig at kigge på deres tiltag i forhold til bæredygtighed og en nytænkende forretningsmodel. Når det så er sagt, er der ingen af Magasin du Nord Fashion Prize-finalisterne, der producerer 5 kollektioner om året – de er jo alle sammen mindre og producerer måske to.

Se de nominerede ved årets Magasin du Nord Fashion Prize HER. Vinderen udråbes den 5. november 2020. 

Psst! Er du nysgerrig på CFS+? På Global Fashion Agendas YouTube-kanal finder du alt fra seminaret. Se første dag i nedenstående video og klik ind HER for meget mere CFS+.

ELLE anbefaler

Redaktionens favoritter

/2022-05-17/arket-.png

Arket, 490 kr.

Køb her
/2022-05-17/gannishorts.png

Ganni, 1.400 kr. 

Køb her
/2022-05-17/costop.png

Cos, 320 kr. 

Køb her
/2022-05-17/arket.jpg

Arket, 490 kr. 

Køb her
/2022-05-17/guccimiinto.jpg

Gucci, Boozt, 2.090 kr. 

Køb her
/2022-05-17/esteelaudersephora.png

Estée Lauder, Sephora, 280 kr. 

Køb her
/2022-05-17/coskjole.png

Cos, 790 kr. 

Køb her
/2022-05-17/andotherstoriesballerina.png

And Other Stories, 650 kr. 

Køb her
/2022-05-17/ganniblazer.png

Ganni, 2.500 kr. 

Køb her
/2022-05-17/chanelmatas.jpg

Chanel, Matas, 380 kr. 

Køb her
/2022-05-17/ecooking.png

Ecooking, 240kr. 

Køb her
/2022-05-17/ginatricotbukser.png

Gina Tricot, 250 kr. 

Køb her
/2022-05-17/junabahne.png

Juna, Bahne, 750 kr. 

Køb her
/2022-05-17/hmtop.png

H&M, 180 kr. 

Køb her
/2022-05-17/framacareofcarl.png

Frama, Care Of Carl, 280 kr. 

Køb her
/2022-05-17/remainboozt.png

Remain Birger Christensen, 900 kr. 

Køb her
/2022-05-17/weekdayjeans.png

Weekday, 400 kr. 

Køb her
/2022-05-17/pernillecorydon.jpg

Pernille Corydon, 400 kr. 

Køb her
/2022-05-17/haykitchenone.jpg

Hay, Kitchenone, 400 kr. 

Køb her
/2022-05-17/hmtaske.png

H&M, 350 kr. 

Køb her
/2022-05-17/weekendbymaxmaraboozt.png

Weekend By Max Mara, Boozt, 1.700 kr. 

Køb her