Uffe Buchard: High paws til firbenede topmodeller

Foto: Nicky Da Silva, Instagram, PR

Vi er på fornavn med de største og mest ikoniske fashionmodeller i verden – Kate, Cara, Lara, Gisele, Freja og co. er household names, der kendetegnes ved deres bredtfavnende skønhed og … well, to veldrejede stænger! Og alenlange som regel. Noget tyder dog på, at fire knap så lange ditto snart er gavnligere end de sædvanlige to…

De feterede topmodeller har nemlig senest fået bidsk konkurrence fra lodne modeller som Choupette, Neville, Bat, Toast og Cecil med tvivlsomme (behårede) benlængder og ører af meget variabel karakter. Det seriøse internationale modelsite Models.com, der har til formål at rangere modeller m/k vurderet ud fra deres momentane popularitet på markedet, har nyligt fundet det nødvendigt at supplere sitet med en liste over de hotteste dyr i modebranchen kaldet Hot Pets. Og det er ikke en joke!

Læs også: ELLE August // Nyt magasin på gaden!

Dyr – i særdeleshed menneskets bedste ven, vovsen – er mere populære i modesammenhæng end nogensinde før. Det til trods er det en forvænt og halvarrogant fransk hunkat, der ligger øverst på den celebre liste – nemlig Choupette Lagerfeld, den hvide siameser med de forførende azurblå øjne, der tilhører Chanel-designer Karl med samme efternavn.

Historierne om den affekterede Chanel-pussy er mange, men jeg kan bekræfte, at den er go’ nok… La Choupette beskæftiger to fuldtidsstuepiger – Marjorie og favoritten Françoise – spiser af de fineste Goyard-skåle ved samme bord som far Karl og har endda sin egen iPad. Jo jo… Choupette er en slags kattenes Steve Jobs. Hvis man vil være vidne til flere dekadente kitty couture-uhyrligheder, kan man erhverve sig kræets første bog, Choupette – The Private Life Of a High Flying Fashion Cat på forlaget Thames & Hudson, hvor smagløst gummilegetøj, kattepis og grimme kradsetårne til gengæld ikke er nævnt med et ord.

Choupette har prydet magasin-forsider sammen med nogle af verdens største supermodeller, og i den imponerende portefølje, der kun kan gøre en hvilken som helst tobenet model ærkejaloux, findes blandt andet et cover for brasiliansk Vogue med Gisele Bündchen samt et cover for tysk Vogue med Linda Evangelista kendt for sine legendariske katteøjne, der naturligvis ikke slår den ægte vare… Og i det fashionable V Magazine er den blonde mis foreviget på hele 10 sider med topmodellen Laetitia Casta. Sluttelig fik Choupette sidste år sin egen beautykontrakt med det japanske makeupfirma Shu Uemura med den danske skønhed Josephine Skriver ved sin side… Mon ikke det er første gang i verdenshistorien, at en kat har fået sin egen makeuplinje…? Men tallene lyver ikke og taler helt for sig selv. Den franske mis har 61.000 følgere på Instagram og havde sidste år en indtjening på sit modelarbejde på tre millioner dollars! Det kan kun gøre Kattens Værn neongrønne af misundelse.

Læs også: Mandagsmuse: Naomi Watts

Ovre i New York har Neville Jacobs – designer Marc Jacobs’ bullterrier – lidt mere coolfaktor og street-cred end sin fornemme franske modelkollega. Neville, der ligger nummer to på Hot Pets-listen, er en sand Instagram-stjerne med hele 124.000 følgere og fungerer som blikfang i en ny imagekampagne for farmand Marc. Neville er pet royalty i downtown New York, ubetinget klodens førende it-dog og et feteret stilikon kendt for sin nonchalante smag i både legekammerater og chikt tilbehør.

På Hot Pets-listen findes – ud over hunde og katte – i øvrigt alt fra fuldblodsheste til nuttede kaniner, der selvsikkert har ført sig frem mod modens tinder. I foråret lancerede Mr. Porter – luksusherreuniverset på nettet under det kendte Net-a-Porter-site – en imagekampagne med nogle af de mest stilsikre herrehunde (pups) med populære Instagramprofiler som blikfang. De nøje udvalgte karakterfyldte herrehunde blev iført den nyeste luksusmode fra de store modehuse. Hunde iført mennesketøj? Det klinger af tacky provinscirkus for mig, men virkningen taler for sig selv – kampagnen var et kæmpehit!

It-hunde med egne Instagramprofiler er blevet så populært, at fænomenet har fået sin egen betegnelse – dogstagrammers. Og her er der selvsagt ikke langt fra hipster til pupster – fuldskægget er som regel intakt, kun tatoveringerne mangler på sidstnævnte. Dogstagram-pupsteren Toast er et eksempel på en vovse, der har landet en solbrille kampagne grundet sin bedårende Instagramprofil. Således var den single star i Karen Walkers seneste visuelle udspil. Siden fik den sin egen forside på magasinet Lucky... High paws!

Læs også: Stylingredaktørens 10 juli-favoritter

Tro nu endelig ikke, at de firbenede bliver spist af med en tør Hundekiks og en ekstra lang gåtur for deres indsats… der ryger skam en god slat ind på hundeopsparingen for hver opgave. Boomet af firbenede modeller er udtryk for modebranchens evige higen efter at finde på det nye og ekstreme – nye veje til forbrugernes hjerter og ikke mindst kreditkort. Når de nuttede og fotogene dyr med masser af cute-faktor og karakter bliver brandambassadører og designeres erklærede muser, så har branchen fundet endnu et markedsføringsværktøj, der får hjerter til at åbne sig i samme hast som tegnebogen. Samtidig får modens ansigt et noget mildere skær i tilgift. What’s not to love? 

Men pas på med at købe hundehvalpe med fine stamtavler! I USA er det nu blevet så hipt blandt Hollywoodstjerner at adoptere de såkaldte shelter dogs og rescue dogs – herreløse hunde på hundeinternaternes dødsgange – at alt andet stort set er utænkeligt, hvis altså ikke stjernen vil stenes på offentlig plads for sit valg af hund. Listen over lykkelige match mellem stjerner og de forladte firbenede er lang.

Det er sådan, Drew Barrymore har fået fat på Oliver, George Clooney på Einstein, Jennifer Aniston på Dolly og Sophie og Bradley Cooper på Samson og Charlotte. Øvrige A-list-kendisser er gået til yderlighederne for at markedsføre hundeadoptioner. Charlize Theron har anskaffet sig shelter dog nummer ni (!), så hende gider man ikke længere være nabo til. Og Sandra Bullock har erhvervet sig de handikappede Poppy og Ruby med henholdsvis tre og to ben. O.k., chillax, Sandra, jeg tror, vi har forstået budskabet! Robert Pattinson afhentede Bear, dagen før den stod til aflivning – ret heldigt for Bear, der stod med den ene pote faretruende tæt på hundehimmelen, men også godt for Pattinsons image, non? Verdens mest feterede shelter dog er uden sammenligning Marnie the Dog, den lille senior-shih tzu adopteret af MTV-producer Shirley Braha. 12 år gamle Marnie – tidligere kendt som den herreløse hund Stinky fra Connecticut – er hundeverdenens svar på eventyret om Askepot. O.k., Marnie fik ingen prins, men hun fik synet tilbage, fik hevet hele 14 rådne tænder ud, fik en moderigtig klipning og mødes jævnligt med stjerner som Miley Cyrus… og nåe ja, så har Marnie altså 1,3 millioner følgere på Instagram! Firbenet World domination!

Læs også: Hilsen fra chefredaktricen: Fra mini-storby til modemetropol

I galleriet kan du se nogle af de celebre hunde og katte, som har indtaget modeverdenen.

Psst... Brug pilene i galleriet eller 'swipe' dig igennem.  

Uffe Buchard: High paws!

Relaterede artikler