No. 5 - Chokolade eller Chanel?

Foto: PR

Det er ingen hemmelighed, at Chanel har et særligt tilhørsforhold til tallet 5. Og det ved alle, der har bare den mindste interesse for det franske modehus. 

Tallet har nemlig prydet deres siganturparfume, Chanel No. 5, siden 1921, og er siden gået over i modehistorien og er blevet et af de mest ikoniske trade marks. Det slog ingen ringere end en af verdens mest berømte og stilfulde kvinder fast, da hun blev spurgt, hvad hun havde på, når hun skulle sove. "Jeg har kun Chanel No.5 på, når jeg går i seng," lød det fra Marilyn Monroe.

Læs også: Sådan spotter du en fake Louis Vuitton

Men tallet 5 og Chanels uskrevne eneret på det ikoniske trade mark har været en tur forbi et australsk chokoladefirma. Det er der blevet en større varemærkesag ud af, da chokoladefirmaet, Chocolate @ No. 5, eftersigende blev bedt om at redesigne deres logo, da det havde for stor lighed med Chanels No. 5. Ejeren af Chocolate @ No. 5, Alison Peck, påstår, at hun blev bedt om trække logoet tilbage af Chanels juridiske afdeling, alt imens Chanel udtaler, at der er mere til den sag end som så. 

PR

Til højre ses Chocolate @ No.5's oprindelige logo, og til venstre det nye logo, som firmaet har valgt som deres trade mark. 

Læs også: ELLE August // Nyt magasin på gaden!

Ifølge en talsperson fra modehuset var det aldrig Chanels intention at fratage Chocolate @ No. 5's rettigheder til frit at vælge et trade mark, som Alison Peck eftersigende har valgt, fordi butikken ligger på adressen 5 Main Street. De var snarere bekymrede for Pecks ansøgning om at gøre No. 5 til trade mark, som det jo også er tilfældet med Chanels No. 5. Ifølge talspersonen bad Chanel kun Alison Peck om at fjerne ansøgningen om at gøre No. 5 logoet til trade mark. Hun er derfor stadig fri til at kalde sit chokoladefirma for Chocolate @ No. 5. 

Både Chanel og Alison Peck er kede af sagens udvikling, og Peck har slået fast, at Chanel trods alt ikke ejer tallet 5. 

Læs også: Hilsen fra chefredaktricen: Fra mini-storby til modemetropol

Coco Chanel, Chanels grundlægger, har ikke desto mindre altid haft et særligt forhold til tallet 5, som hun forelskede sig i som barn. 

Relaterede artikler