Foto: Gucci PR
Trends

ELLE interviewer: Trevor Andrew aka. ”The Gucci Ghost”

af Rose Maria Boelsmand 14/11/2016
Nogle ville kalde det vandalisme. Andre kalder det kunst. Og hos Gucci kalder chefdesigner Alessandro Michele det for high fashion. ELLE har mødt Trouble Andrew – bedre kendt som ”The Gucci Ghost” til en casual snak om street-kultur, couture og kreativitet.

Hvis der er én ting i gadebilledet, der ikke har været til at komme uden om i 2016 set gennem modebrillerne, er det et lille, fashionabelt graffitispøgelse, der har hjemsøgt gadehjørner, bygninger, skilte og dæksler fra Tokyo til Milano, Paris og New York.

Ønsker du at se dette indhold skal du acceptere øvrige cookies.

”The Gucci Ghost” er skabt af den canadiske multi-streetkunster, Trevor Andrew, bedre kendt under kunstnernavet Trouble Andrew. Han skabte det nu så ikoniske ”Gucci Ghost” ved et tilfælde, da han til Halloween i mangel af kostume klippede to huller i et lagen med Gucci-logo, og folk på gaden i New York gang på gang udbrød: ”Se! Det er et Gucci-spøgelse!”, da de så ham.

Læs også: Streetstyle-fotograf Adam Katz: I mine øjne er København verdens bedste by

Det inspirerede Trouble Andrew til at male det lille monogram-monster alle vegne han kunne slippe afsted med, og han blev ved, da han så, at det var noget, folk faktisk lagde mærke til, og stoppede op og smilede og fotograferede. Herfra tog det fart med Troble Andrews signatur-"tag", og snart hjemsøgte det lille Gucci-spøgelse alt fra bygninger til skraldespande, der med ét blev kunstneriske (og meget moderne) gade-kunstobjekter.

Foto: Gucci PR
Trouble Andrews workspace til Gucci Ghost projektet

Det var med andre ord kun et spørgsmål om tid, før det lille graffiti-spøgelse også nåede ind i de dybeste kroge af det stolte, italienske modehus’ gemakker i Milano, hvor chefdesigneren Alessandro Michele huserer. Spørgsmålet var blot hvordan ”vandaliseringen” af de hæderkronede logo ville blive modtaget i de hellige haller på hovedkontoret.

Alessandro Michele havde (heldigvis) netop introduceret en ny retning for Gucci med sin AW15/16 kollektion, der viste en klar forkærlighed for det klassiske ”GG” logo, individualistisk fortolkning, street fashion og grænselandet mellem virkelighed/fantasi og nutid/fortid. Derfor lå det ikke fjernt for, at Alessandro Michele i stedet for at sagsøge det lille logo-spøgelse, ankerkendte det som en velkommen gæst i huset. Han inviterede Trouble Andrew til at hædre det velkendte Gucci-logo og viderefortolke og forene ”det nye Gucci” i en unik ”Gucci Ghost” AW16-kollektion for modehuset. Kollektionen skubber grænserne for hvad der er ”ægte”, blandt andet med en lædertaske med trykte Gucci-bogstaver og graffiti-teksten ”REAL” malet henover.

Læs også: Vogue kalder bloggere desperate og patetiske! Her er deres modsvar

I forbindelse med at Gucci Ghost-kollektionen er landet i butikkerne i slutningen af oktober 2016, har ELLE eksklusivt mødt Gucci-spøgelsets fader, Trouble Andrew, til en snak om det pudsige møde mellem graffiti og Gucci.

Du har skabt et ikonisk "tag" for Gucci, men hvordan ville du ”tagge” dig selv?

Mit eget "tag" er, at have det sjovt, skubbe mine egne grænser og elske det, jeg laver.

Hvordan bliver en streetkunstner hovednavnet bag en kollektion for et anerkendt og eksklusivt luksusbrand? Kan de to ting overhovedet forenes?

Nu er jeg jo ikke den første, der forener high fashion og gadekultur, men jeg mener overordnet set, at hele modeforståelsen er under forandring og åben for nye måder, at se tingene på. Alessandro Michele var allerede på en opsøgende ny rejse, inden vores samarbejde gik i gang.

Hvad gør din kollektion for Gucci unik og havde du en muse eller en særlig inspirationskilde i de design du har skabt i Gucci Ghost kollektionen?

Jeg finder ny inspiration hver eneste dag ved blot at leve og opleve verden, og være opsøgende over for ting og situationer, der udfordrer og skubber mine grænser. Det er faktisk nærmest en afhængighed for mig. Jeg opsøger aktivt ting, der skræmmer mig, blot for at opleve den lykkerus det giver, at have gennemgået noget, der før gjorde mig bange. Jeg er aldrig blevet oplært i, hvordan man laver musik, maler, designer eller står på snowboard eller skateboard. Det er ikke noget, jeg er skolet i. Jeg gør det bare, og gør det på den måde, der føles rigtig for mig, for der er ikke noget rigtigt eller forkert i denne form for kunstneriske udtryksformer. Det handler i bund og grund om at eksperimentere og sætte nye og gamle ideer sammen. Jeg nyder friheden til at gå ud og opleve og udforske – og det er dét, der inspirerer mig, of gør min kollektion til noget særligt.

Hvorfor blev det netop et spøgelse, du skabte for Gucci?

Jeg havde det bare sjovt med at kanalisere den kraft, der ligger i logoet, og tage ejerskab på brandet på min egen måde ved at genanvende de værdiløse ting jeg fandt eller havde liggende, og give dem nyt liv og værdi – eller i det mindste værdi for mig. Det var oprindeligt et kunstprojekt (inspireret af Halloween-episoden, red.), men jo mere jeg udviklede det, og så, hvordan de ting jeg skabte komplementerede det rigtige Gucci-brand, blev det en tiltagende mission for mig at fange Gucci’s opmærksomhed på den ene eller den anden måde. Da en af mine venner, fotografen Ari Marcopoulos, blev hyret til at skyde Guccis lookbook, viste han mit projekt til Guccis kreative direktør, der derefter tog kontakt til mig. Det er skræmmende, men jeg troede selv så meget på det, at det gik i opfyldelse.

Hvorfor er det så “in” at være “street” lige nu?

Fordi alle inderst inde vil være en rebel.

Er du enig i, at street style looks og street kulturen efterhånden har mere at sige omkring de aktuelle modetrends end de looks, der bliver vist på catwalken?

Jeg tror, at det som mode står for, er en udtryksform, der giver dig muligheden for at fortælle en historie med det, du har på. Gucci er et legendarisk modehus, og jeg tror ikke at de har behov for at underlægge sig gademoden, men jeg tror samtidig på, at Gucci er med til at bane vejen for, hvad modbegrebet står for i fremtiden ved blandt andet at indgå et samarbejde som Gucci Ghost.

Gucci Ghost kollektionen er i butikkerne og online i efteråret 2016.

I galleriet kan du få et eksklusivt kig backstage fra præsentationen af Gucci Ghost kollektioenen under modeugen og private billeder fra Trouble Andrews eget arbejde med Gucci Ghost. Glæd dig også til at se eksempler på Gucci Ghost i gadebileldet (ELLE er selv faldet over et par stykker) og ikke mindst hele kollektionen.

Sponsoreret indhold

ELLE anbefaler

Redaktionens favoritter

/2023-10-12/dagmar.png

Frakke, House Of Dagmar, 6.310 kr.

Køb her
/2023-10-12/the-garment.png

Kjole, The Garment, 2.530 kr.

Køb her
/2023-10-12/manu.png

Stiletter, Manu Atalier, 3.020 kr.

Køb her
/2023-10-12/lie.png

Øreringe, Lie Studio, 1.450 kr.

Køb her
/2023-10-12/second-female.png

Frakke, Second Female, 2.000 kr.

Køb her
/2023-10-12/opera-sport.png

Top, Opéra Sport, 1.900 kr.

Køb her
/2023-10-12/agolde.png

Jeans, Agolde, 2.450 kr.

Køb her
/2023-10-12/rotate.png

Nederdel, Rotate, 1.600kr.

Køb her
/2023-10-12/saint-laurent.png

Taske, Saint Laurent, 14.090 kr.

Køb her
/2023-10-12/atp.png

Støvler, Atp Atelier, 5.900 kr.

Køb her
/2023-10-12/corali.png

Halskæde, Corali, 6.000 kr.

Køb her
/2023-10-12/cnd.png

Neglelak, CND, 130 kr.

Køb her