Modetrend Ikea hopper med på modetrend inspireret af Jacquemus - men til en brøkdel af designerprisen

Foto: IMaxtree

Da Jacquemus tilbage ved F/W-2017-modeugen først introducerede den lille Le Chiquito-taske på catwalken, var der kun to modeller, som bar tasken. På trods af dens lille størrelse og beskedne indtog i showet, gjorde den et umådeligt stort indtryk. 

Der gik ikke længe før tasken blev spottet på store stilikoner som Kendall Jenner og Rihanna - og siden da er de små tasker blevet et varemærke for Jacquemus, som nu er kendt verden over for de små og lettere upraktiske - men søde - tasker.

Der gik ikke længe før Jacquemus lavede en ny og endnu mindre taske, Le Petite Chiquito, som kun kan indeholde noget så småt som et stykke tyggegummi, et par øreringe eller dit simkort. 

Læs også: Instagram går amok over, hvad der egentlig kan være i Jacquemus' mini-minitaske fra Paris Fashion Week

Og nu har den svenske møbelgigant Ikea altså ladet sig inspirere af brandet på alles læber. Ikea har nemlig lavet en miniversion af deres velkendte Ikea-net, som er præcis lige så mikroskopisk som Jacquemus' Le Petite Chiquito.

Foto. @anjacamillaalajdi

Normalt, når man forlader Ikea, er de store Ikea-net fyldt med stearinlys, sengetøj, bestik og en helt masse andre boligting - som man ikke vidste, man havde brug for. Men med den nye miniversion af Ikea-nettet bliver det en noget billigere (men måske mere fasionable?) shoppetur.

For at få fat i det lille Ikea-net, skal du af med en 10'er - en smule mindre, end hvis du drømmer om Jacquemus' mikroskopiske-taske, som koster lige omkring 2.000 kroner.

Læs også: 10 Jacquemus-inspirerede styles

Der er, som du måske husker, ikke første gang, at Ikea har forvandlet det velkendte, blå net-"stof" til en modeinspireret accessory. De hoppede nemlig også hurtigt med på bøllehat-trenden og tog et sjovt og anderledes tag på den trendy hovedaccessory.

Men det er ikke kun Ikea, som får inspiration fra modeverdenen...

I 2017 lavede modehuset Balenciaga en stor shopping-tote, som minder bemærkelsesværdigt meget om det ikoniske Ikea-net.

 

Foto: PR

Balenciaga har aldrig bekræftet sammenhængen mellem deres blå shopping-tote til 13.350 kroner og Ikeas ikoniske net til 5 kroner - men ligheden er slående! Så mon ikke det er fair to say, at inspirationsstrømmen går begge veje. 

Ikea tog godt i mod Balenciagas "tribute" og lavede som modsvar en sjov reklame for Frakta-nettet (det hedder det i Ikea), hvor de upegede forskellene på de to tasker - og selvfølgelig Frakta-nettets "overlegenhed" overfor den dyre designertasker. De gik ennda så langt, som at bruge modefotograf Anders Kylberg til at tage billedet af deres blå-gule net. 

Foto: PR

Hvad bliver mon det næste take på Ikea x modeverdenen? 

Vi venter i spænding...

Relaterede artikler