Foto: Copenhagen Fashion Week
#makeitrotate

Rotate: ”Vi vil bare lave det, vi synes er flot!”

af Rose Maria Boelsmand 25/09/2019
Fra 6 styles til 20 styles på et år: Der er ingen tvivl om, at Rotate stormer frem. Vi mødte de to kreative direktører Thora Valdimars og Jeanette Madsen i forbindelse med deres show under Copenhagen Fashion Week.

”Vi havde ikke nogle forventninger, da vi startede med Rotate for et år siden,” siger Jeannette Madsen, en af de to kreative direktører bag Rotate Birger Christensen – kjolebrandet, der ikke har været til at undgå det sidste år.

… og med et brand, der kun er ét år gammelt, ville det for et år siden nok også have været svært at forestille sig, hvis nogle havde sagt, at verdens mest indflydelsesrige modepersonligheder som Elle Fergusson, Leonie Hanne, Emili Sindlev, Sofia Richie og Erika Boldrin selv ville tage Rotate-kjoler på.

Ønsker du at se dette indhold skal du acceptere øvrige cookies.

Men ikke desto mindre er det sådan det er: Alle elsker Rotate og det let-afkodelige koncept om festkjoler, der er lige til at tage på. I princippet er det en lidt u-dansk tilgang til mode, da devisen for danske brands, skåret over en bred kam, altid har været, at tøjet er afslappet, minimalistisk og underspillet. Tøj, der ikke gør et særligt væsen af sig.

Rotate Birger Christensen er alt andet end det – og det måske netop derfor, det går så godt. Ikke blot inden for kongerigets grænser, men også i udlandet, hvor Rotate skyder fremad med raketfart. Allerede inden for det første leveår, kan de skrive eksklusive forhandlere som Mytheresa, Net-a-Porter, Browns Fashion, Moda Operandi og senest Bergdorffs i New York på distributionslisten – og dertil eksklusiv-kollektioner for Mytheresa og Net-a-Porter. Lad os bare sige, at verden drejer sig om Rotates akse.

ELLE møder de Thora Valdimars og Jeanette Madsen to dage inden deres show under den københavnske modeuge i august. De er begge lige landet fra flere ugers sommerferie, og inden de selv kan ånde lettede op efter deres show, som er det sidste show i modeugekalenderen, skal de overvære shows fra alle de andre danske brands. Virker de pressede? Faktisk ikke. For hvis der er noget, de to formår, er det at leve i nuet. Og det er nok også den egenskab, der er med til at gøre deres kollektioner så aktuelle som de er. De er ikke skabt ud fra store, forkromede forestillinger og visioner, men mere ud fra hvad Thora og Jeannette selv føler for, og hvad deres mavefornemmelser fortæller dem er det rigtige.

”Vi vil bare lave det, vi synes er flot,” siger Thora. ”Vi er jo ikke designere, så vi lader os ikke begrænse af, hvad der teknisk kan lade sig gøre i forhold til materialer eller snit. Det er måske det, der er vores største fordel”.

I videoen nedenfor kan du se hele interviewet med Thora og Jeanette, samt highligts for deres show – der vitterligt rundede modeugen af med et brag! For selvfølgelig kunne intet mindre end et dertilopstillet cirkustelt med roterende diskokugle, pink lametta og candyflossmaskine danne rammerne om Rotate Birger Christensens SS20 show.

Se med!

Interview: Rose Maria Boelsmand // Video: Kavian Borhani

Sponsoreret indhold

ELLE anbefaler

Redaktionens favoritter

/2023-10-12/dagmar.png

Frakke, House Of Dagmar, 6.310 kr.

Køb her
/2023-10-12/the-garment.png

Kjole, The Garment, 2.530 kr.

Køb her
/2023-10-12/manu.png

Stiletter, Manu Atalier, 3.020 kr.

Køb her
/2023-10-12/lie.png

Øreringe, Lie Studio, 1.450 kr.

Køb her
/2023-10-12/second-female.png

Frakke, Second Female, 2.000 kr.

Køb her
/2023-10-12/opera-sport.png

Top, Opéra Sport, 1.900 kr.

Køb her
/2023-10-12/agolde.png

Jeans, Agolde, 2.450 kr.

Køb her
/2023-10-12/rotate.png

Nederdel, Rotate, 1.600kr.

Køb her
/2023-10-12/saint-laurent.png

Taske, Saint Laurent, 14.090 kr.

Køb her
/2023-10-12/atp.png

Støvler, Atp Atelier, 5.900 kr.

Køb her
/2023-10-12/corali.png

Halskæde, Corali, 6.000 kr.

Køb her
/2023-10-12/cnd.png

Neglelak, CND, 130 kr.

Køb her