creatable-world-dolls-lineup-elle-dk.png
Foto: Mattel
Kønsneutral dukkekollektion

Ny kønsneutral dukkekollektion sætter standarden for fremtidens legetøj

af Katrine Kæmsgaard 26/09/2019
Den globale legetøjsproducent, Mattel, lancerer en ny dukkekollektion, der giver børn lov til at skræddersy deres egen dukke. Den kønsneutrale kollektion hedder Creatable World og er med til at sætte standarden for fremtidens legetøj.

Legetøjsproducenten bag blandt andet den mangeårige kæmpesucces, Barbie, har gjort det igen. Producenten hedder Mattel og har netop lanceret en dukkekollektion, der giver børn mulighed for at skræddersy deres helt egen dukke.

For som virksomheden bag udtaler, så ”lader de legetøj være legetøj, så børn bare kan være børn.”

Ønsker du at se dette indhold skal du acceptere øvrige cookies.

”Legetøj er en afspejling af kultur, og da verden fortsat hylder kønsinklusion og diversitet, følte vi, at det var på tide at lave en kønsneutral dukkekollektion,” fortæller Kim Culmone, der er Senior Vice President hos Mattel Fashion Doll Design.

Dukkekollektionen tilbyder et hav af forskellige kombinationsmuligheder, så børn kan få lov til at bruge sin fantasi og være kreative, når de sammensætter lige præcis dén dukke, de ønsker at have.

De bestemmer derfor selv, hvilket outfit dukken skal have på, hvilket tilbehør dukken skal have med sig, og om dukken skal have kort eller langt hår.

Læs også: Kom med indenfor i Kourtney Kardashians børns legehus, der er alt andet end almindeligt.

Cecilie Nørgaard er køns- og uddannelsessociolog og beskæftiger sig til daglig med at fremme ligestilling – i særdeleshed i forhold til socialisering af børn og unge. Hun mener, at legetøjsproducenten hjælper til med at bryde normen og kan have en stor effekt på børns fremtidige opfattelse af køn.

”Hvis man kun tilbyder kønstraditionelt legetøj, kan der potentielt være en utrolig stor del af et barns identitet, der ikke bliver udviklet. Der kan også være evner, følelser og måske drømme om, hvem og hvad man kan blive, som ikke bliver udfordret,” forklarer Cecilie Nørgaard.  

Kollektionens vejledende udsalgspris er 300 kr. og kan købes online fra i dag.

ELLE anbefaler

Redaktionens favoritter

/2022-11-30/aesop_0.png

Håndcreme, A­­­­esop hos Matas, 190 kr.

DKK 190,-
Køb her
/2022-11-30/arket.png

Sweater, Arket, 950 kr.

DKK 950,-
Køb her
/2022-11-30/bogogide.png

Bog, Bog og ide, 140 kr. 

DKK 140,-
Køb her
/2022-11-30/coperni.png

Taske, Coperni, 2.940 kr.

DKK 2.940,-
Køb her
/2022-11-30/cos.png

Sweater, Cos, 590 kr.

DKK 590,-
Køb her
/2022-11-30/cph-living.jpg

Badekåbe, CPH living, 600 kr.

DKK 600,-
Køb her
/2022-11-30/kiehls-.jpg

Ansigtsolie, Khiels, 350 kr.

DKK 350,-
Køb her
/2022-11-30/georg-jensen.png

Julehjerte, Gerog Jensen hos Magasin, 230 kr.

Køb her
/2022-11-30/maanesten.png

Øreringe, Maanesten, 600 kr.

Køb her
/2022-11-30/jaquemus-hos-miinto.jpg

Kjole, Jaquemus hos Miinto, 4.550 kr.

Køb her
/2022-11-30/mango.png

Sko, Mango, 600 kr.

Køb her
/2022-11-30/julekalender-hos-bahne.png

Julekalender, Lakrids by Bülow hos Bahne, 350 kr. 

Køb her
/2022-11-30/rotate.jpg

Top, Rotate Birger Christensen, 3.700 kr.

Køb her
/2022-11-30/glossier.png

Blush, Glossier, 140 kr.

Køb her
/2022-11-30/hamkjobenhavn.jpg

Jeans, Han Kjøbenhavn, 2.000 kr.

Køb her
/2022-11-30/holzweiler.png

Vest, Holzweiler, 2.300 kr.

Køb her
/2022-11-30/ganni.jpg

Nederdel, Ganni, 1.600 kr.

Køb her
/2022-11-30/zara_0.jpg

Jakke, Zara, 800 kr.

Køb her