Folk raser over dette billede på Kim Kardashians Instagram-profil

Folk raser over dette billede på Kim Kardashians Instagram-profil
Foto: All Over Press

Kim Kardashian West befinder sig igen i en reguler shitstorm på Instagram – hun har nemlig reklameret for en ny, rød og appetitnedsættende slikkepind, der har fået flere af hendes fans helt op i det røde felt.

For nyligt postede dronningen af reality et billede af sig selv på Instagram, hvor hun slikker forførende på en rød slikkepind, men det er ikke selve billedet, der stikker særligt ud fra hendes mange andre billedskønne og perfekte Instagram-billeder. Det gør teksten til gengæld – og det er dén, der har skabt stor vrede blandt Kim Kardashians fans på internettet.

Under billedet skrev Kim Kardashian: 

”#Reklame: Alle sammen… @flattummyco har lige lanceret et nyt produkt. De er appetitnedsættende slikkepinde, og de er bogstaveligt talt uvirkelige. De giver de første 500 personer på deres hjemmeside 15% RABAT. Så hvis du vil have fingrene i nogen… er du nødt til at gøre det hurtigt. #suckit.”

Artiklen fortsætter under billedet

Opslaget har vakt vrede blandt Kim Kardashians fans, fordi mange mener, at hun promoverer usunde produkter til unge, letpåvirkelige fans. På producenten bag slikkepinden Flat Tummy Co.’s hjemmeside står der ingen information om de ingredienser slikkepinden indeholder. Der står kun, at de har en ”klinisk bevist virkning”, og at ingredienserne stammer fra ”naturlige planter”.

Men protesterne stopper ikke dér.

Med reklamen for slikkepinden, der dæmper trangen til mad, promoverer Kim Kardashian nemlig vægttab, og selvom Kardashian og Jenner-familien ofte reklamerer for appetitnedsættende produkter, så har Kim Kardashian West valgt et meget uheldigt tidspunkt at reklamere for den nye slikkepind - og det er blandt andet dét, der har skabt den største vrede blandt hendes fans.

Læs også: Kim Kardashian: Her er min største Instagram-fejl nogensinde

I denne måned har USA nemlig generelt fokus på mental sundhed, fordi det er ’Mental Health Month’. En måned, der blandt andet sætter fokus på spiseforstyrrelser, der hvert år rammer mange kvinder over hele verden. 

Derfor har flere fans kritiseret Kim Kardashian for at være selvisk, og for ikke at tænke på sine følgeres helbred:

Andre fans undrer sig over, hvorfor Kim Kardashian West har brug for at reklamere for denne type produkter i første omgang. Sidste år fortalte Michael Heller, der er CEO i den virksomhed som arrangerer mange af Kardashian-Jenner familiens aftaler, at nogle virksomheder har betalt helt op til 500.000 dollars (hvilket svarer til mere end 3,1 millioner danske kroner), for at få adgang til Kim Kardashians Instagram-følgere. Så hvorfor har hun overhovedet brug for det? Penge har hun tilsyneladende nok af. 

Læs også: Se Kim Kardashians utrolige forvandling gennem årene

Det er ikke første gang, at Kim Kardashian West har befundet sig midt i en mediestorm på grund af en Instagram-reklame. Tilbage i 2015 fik hun problemer med den amerikanske fødevare- og lægemiddeladministration, FDA, fordi hun postede et billede med en recept på en morgenkvalme-pille uden at liste de mange bivirkninger, der fulgte med.

Sidste år udgav Federal Trade Commission, der blandt andet beskytter amerikanske forbrugerne mod unfair forretningsmetoder, et brev til alle influencere – også Kardashian/Jenner-dynæstiet - for at minde dem om nødvendigheden i at tagge reklamer korrekt. Dét har nemlig også været et problem for den populære familie. 

Læs også: De 20 mest populære stjerner på Instagram

Men selvom der er har været mange kritikpunkter af Kim Kardashians brug af de sociale medier, både det indhold hun poster af egen interesse og dem, hun bliver betalt for, så er der ingen tvivl om det ældste Kardashian-medlems indflydelse på de sociale medier. 

Om ikke så længe, helt præcist den 4. Juni 2018, skaber Kim Kardashian West nemlig historie, når hun som den første nogensinde, bliver tildelt den prestigefulde 'Influencer Award' af det Amerikanske CFDA. En titel, hun tildeles ikke kun pga. hendes følgerskare på over 200 millioner på de sociale medier, men også fordi hun har skabt flere mode og beauty-brands som KKW Beauty, KKW Fragrance, Kids Supply, Kimoji og samtidig haft en stor indflydelse på modebilledet. 

Siden Kim Kardashian startede sit reality-univers i år 2006, er der sket virkelig meget! Se Kim Kardashians vilde forvandling i galleriet nedenfor: 

Se Kim Kardashians utrolige forvandling gennem årene

Relaterede artikler