AW18-modeugen ifølge Uffe Buchard
Foto: Nicky Da Silva
Modeugen

Uffe Buchard: "Hvis jeg lavede et modeshow, kunne jeg godt finde på at bede folk om at aflevere deres telefoner inden!"

af Kirstine Juhl 2/02/2018
ELLE fangede den danske modeguru, Uffe Buchard, inden Munthes modeshow til en snak om digitaliseringens indflydelse under AW18-modeugen, forventninger til den københavnske modescene og modellernes magt på catwalken.

Uffe Buchard er en travl mand. Ikke nok med at være kreativ direktør for Darling Creative Studio, chefredaktør på Dansk Magazine, modeskribent, forfatter og TV-vært, så har den 51-årige modeguru også formået at sætte et fingeraftryk på AW18-modeugen i København.

Ønsker du at se dette indhold skal du acceptere øvrige cookies.

Senest sørgede Uffe Buchard for, at Munthes farverige AW18 kollektion blev vist frem af de helt rigtige modeller, da Uffe fungerede som Casting Director til modeshowet. Resultatet var modeller, der blev fløjet ind fra blandt andet Korea og England, for at afspejle diversitet og demonstrere, at skønhed har mange ansigter.

Læs også: Munthe AW18: 3 hurtige spørgsmål til Lorelle Rayner og Lina Hoss

Da ELLE fangede Uffe Buchard backstage før tæppet til Munthes farverige show gik op, faldt snakken naturligt først og fremmest på omgivelserne: Modeuge anno 2018. Og særligt én ting kunne Uffe Buchard godt være foruden under de mange modeshows…

”De fleste ser nu modeshows gennem telefonen. Med frygt for at lyde som en 100-årig gammel mand, så synes jeg telefonen har en forfærdelig negativ indflydelse på modeshows i dag. Her har du talentfulde mennesker, der har lagt en masse hjerteblod, sved og tårer i at lave et show, der er visuelt fantastisk, og så sidder publikum blot og kigger på resultatet gennem telefonen. Jeg ved, folk gør det af et godt hjerte, og fordi de gerne vil dele deres oplevelse, men jeg håber på en modreaktion snart. Hvis jeg lavede et modeshow, kunne jeg godt finde på at bede folk om at aflevere deres telefoner ved indgangen! Vi mangler altså at finde den rigtige balance mellem online og offline, særligt i forbindelse med modeshows.”

Og selvom ’wow’-faktoren dermed er blevet indskrænket på grund af telefonens naturlige indtræden, så har København ifølge modeguruen alligevel potentiale til at blive Skandinaviens Paris. Her er der nemlig meget talent, som absolut har bevist sig at være af international værdi:

”Naja Munthe, med sine dybe rødder i designbranchen, har helt klart et momentum lige nu. Efter alt at dømme, virker det til, at Naja virkelig formår at udnytte sit momentum ved at gå all-in på netop dette AW18-show, som har potentiale til at blive et af modeugens største shows. Derudover glæder jeg mig personligt til at se, hvilken retning Mathilde Torp Mader (ny kreativ direktør for By Malene Birger, red.) går. By Malene Birger er en stor spiller indenfor dansk mode, og det samme gælder Munthe. Begge er modehuse, som har været her længe og som formår at forfine og bygge ovenpå deres allerede eksisterende signatur.”

Læs også: Nina Marker: "Det er værst, når man går finale, og der ikke er nogen, der klapper"

Når det kommer til præsentationen af en ny kollektion som designeren har arbejdet længe på, så er det samtidig vigtigt at finde de helt rette modeller til at pryde catwalken. Ved Munthes show var der særligt tænkt over diversiteten blandt modellerne, der gik op og ned af catwalken:

”Casting af de helt rigtige modeller har aldrig været vigtigere. Den helt rigtige pige kan få selv den mest kedelige kjole til at ligne en Balenciaga-kreation, og castings skal samtidig være langt mere differentieret – det er en svær balancegang! Der er ikke mange danske modeller, der afspejler denne diversitet, men det var vi opsat på til dette modeshow. Derfor fløj vi modeller ind fra blandt andet Korea, Tyskland og England, og at man ikke ensretter for meget kan virkelig sætte ild under en kollektion. Man skal vise, at skønhed har mange ansigter, kropsformer og højder, indenfor en vis æstetisk ramme naturligvis; det er jo drømme, der sælges!”

København kan altså se frem til modeuger, der er langt mindre præget af telefoner under shows, som i fremtiden vil afspejle diversitet i en langt større grad, hvis man spørger Danmarks faderlige fashion-guru Uffe Buchard.

Hvis du (heller ikke) kan få nok af den sagkyndige modemand, skal du skynde dig at få fingrene i ELLEs februar-nummer. I artiklen Iskold Modekynisme fra side 54 rapporterer Uffe Buchard fra modens frontlinje om blandt andet forårets store trends og iscenesættelsens magt.

Psst… Er du også blevet nysgerrig på Munthes nye AW18-kollektion? Se hele kollektionen, samt alle Uffes castede modeller, som torsdag d. 1. februar 2018 indtog Københavns Sydhavn, i galleriet nedenfor…

Sponsoreret indhold

ELLE anbefaler

Redaktionens favoritter

/2023-10-12/dagmar.png

Frakke, House Of Dagmar, 6.310 kr.

Køb her
/2023-10-12/the-garment.png

Kjole, The Garment, 2.530 kr.

Køb her
/2023-10-12/manu.png

Stiletter, Manu Atalier, 3.020 kr.

Køb her
/2023-10-12/lie.png

Øreringe, Lie Studio, 1.450 kr.

Køb her
/2023-10-12/second-female.png

Frakke, Second Female, 2.000 kr.

Køb her
/2023-10-12/opera-sport.png

Top, Opéra Sport, 1.900 kr.

Køb her
/2023-10-12/agolde.png

Jeans, Agolde, 2.450 kr.

Køb her
/2023-10-12/rotate.png

Nederdel, Rotate, 1.600kr.

Køb her
/2023-10-12/saint-laurent.png

Taske, Saint Laurent, 14.090 kr.

Køb her
/2023-10-12/atp.png

Støvler, Atp Atelier, 5.900 kr.

Køb her
/2023-10-12/corali.png

Halskæde, Corali, 6.000 kr.

Køb her
/2023-10-12/cnd.png

Neglelak, CND, 130 kr.

Køb her