Mode

Victoria’s Secret fjerner reklame efter racismeanklager

af Juliane Olsen 27/09/2012
Undertøjsgiganten Victoria’s Secret har mødt massiv kritik for at hænge asiatiske kvinder ud på grund af en reklame for et geisha-inspireret undertøjssæt.

Undertøjsgiganten Victoria's Secret har mødt massiv kritik for at hænge asiatiske kvinder ud på grund af en reklame for et geisha-inspireret undertøjssæt.

Lingerigiganten Victoria's Secret er kommet i et sandt stormvejr med en reklame, som efter manges mening er politisk ukorrekt. Brandet har nemlig reklameret for et outfit, som de kalder 'Sexy Little Geisha' bodysuit i deres nye 'Go East' kollektion.

Ønsker du at se dette indhold skal du acceptere øvrige cookies.

Outfittet, som i reklamen bliver båret af den populære Victoria's Secret-model Candice Swanepoel, bliver desuden lovprist som 'din billet til et eksotisk eventyr: en sexet, sammenvævet teddy med flirtende mønstre og østerlandsk-inspirerede blomster.

Det er faldet en del kritikere for brystet. De mener, at Victoria's Secret er ude på stereotypernes overdrev. Som et resultat af den megen kritik har lingerigiganten nu trukket reklamen fra dens hjemmeside uden yderligere forklaring, men de negative røster er ikke forstummet af den grund.

Kritiseret på blog
En af de første til at pointere det forkerte i reklamen var bloggeren bag 'Racialicious', der skriver om mødet mellem race og popkultur. Her blev den østerlandsk-inspirerede kampagne kommenteret i hårde vendinger under et blogindlæg med titlen 'Victoria's Secret gør det igen: Når racisme møder moden', hvor undertøjsfirmaet blev beskyldt for 'en form for racisme maskeret bag at være modeinspirerende'.

Bloggeren bag Racialicious, Nina Jacinte, mente, at brugen af ordet 'geisha' 'bragte ved til en fortælling om, at en kultur fuldstændigt kan blive blottet for sin realitet i forsøget på at opfylde sine fantasier om et sikkert og ikke-truende, mystisk Østen'.

"Der er en langvarig tradition for at repræsentere asiatiske kvinder som hyperseksuelle fantasiobjekter, så reklamen fortæller, at en af de modeller, som bærer 'Go East' kollektionen, ser ud til at være asiatisk. Måske er det firmaets måde at distancere sig selv fra beskyldninger om racisme", skriver hun.

Hos Thefrisky.com, som er en hjemmeside for kvinder, der er interesserede i populærkultur, blev reklamen også bemærket negativt. Her lød anklagen, at geisha-looket 'i bund og grund var et sexkostume, som er designet til at gøre dit lingeri 'eksotisk' og betegne den seksuelle underkastelse og udnyttelse af asiatiske kvinder'.

Victoria's Secret åbner to butikker i Danmark!

Til trods for, at reklamen nu er fjernet fra hjemmesiden, så har man hos Victoria's Secret nægtet at kommentere kritikken.

Sponsoreret indhold

ELLE anbefaler

Redaktionens favoritter

/2023-10-12/dagmar.png

Frakke, House Of Dagmar, 6.310 kr.

Køb her
/2023-10-12/the-garment.png

Kjole, The Garment, 2.530 kr.

Køb her
/2023-10-12/manu.png

Stiletter, Manu Atalier, 3.020 kr.

Køb her
/2023-10-12/lie.png

Øreringe, Lie Studio, 1.450 kr.

Køb her
/2023-10-12/second-female.png

Frakke, Second Female, 2.000 kr.

Køb her
/2023-10-12/opera-sport.png

Top, Opéra Sport, 1.900 kr.

Køb her
/2023-10-12/agolde.png

Jeans, Agolde, 2.450 kr.

Køb her
/2023-10-12/rotate.png

Nederdel, Rotate, 1.600kr.

Køb her
/2023-10-12/saint-laurent.png

Taske, Saint Laurent, 14.090 kr.

Køb her
/2023-10-12/atp.png

Støvler, Atp Atelier, 5.900 kr.

Køb her
/2023-10-12/corali.png

Halskæde, Corali, 6.000 kr.

Køb her
/2023-10-12/cnd.png

Neglelak, CND, 130 kr.

Køb her