Fashion Faux Pas Cara Delevingne brød alle royale etiketter for dresscode til Prinsesse Eugenies bryllup

Foto: Scanpix

Supermodel, forfatter, skuespillerinde og rebel… Cara Delevingne er ikke ligefrem kendt for at holde sig til én ting – eller holde sig inden for normer og kulturelle grænser. Således heller ikke når det kommer til royale protokoller og etiketter (som der er så mange af, at der kan skrives encyklopædier om dem), er det nogle, Cara Delevingne lader sig binde af.

Da Prinsesse Eugenie af York blev smedet sammen med sit hjertes udkårne, Jack Brooksbank fredag den 12. oktober var Cara og et betragteligt possé af a-listers fra den internationale popkultur-elite inviteret til at overvære det royale vielsesritual i St. Georges Chapel ved Windsor Castle… Og det var ikke uden et optog, der var værd at skrive hjem om.

Der er nemlig visse regler, der skal følges (allerhelst til punkt og prikke), når man er blandt de velsignede individer, der modtager den ypperligste form for brevpost – en invitation til ’bal på slottet’ med monarkens sejl.

Som inviteret RSVP’er man, hvilket man må formode at også Cara har gjort, siden hun troppede op foran kirken. Med et positivt RSVP er det kun forventeligt, at man har læst invitationen grundigt (det ville i al fald falde som en naturlig del af ritualet for skribenten af denne artikel…), og i denne grundige gennemlæsning når man ganske automatisk også til den del, der beskriver dresscoden for det pågældende arrangement.

Vi kan oplyse, at denne efter god Emma Gad’sk skik og brug anføres i nederste højre hjørne af en invitation, at den i det højerestående britiske borgerskab ved bryllupsceremonier lyder: ”Dress code: Morning Coat (kjole og hvidt) / Day Dress with Hat (Knælang kjole med hat)”.

… og denne dresscode tog Cara op til fri fortolkning, skal vi love for. Måske misforstod hun simpelthen og læste dresscoden som to valgmuligheder, altså at man frit kunne vælge mellem kjole og hvidt eller ’bare’ kjole, uanset køn. Mais non, ma cherié. Første anførsel tilkommer d’herrer, anden anførsel er målrettet damerne i selskabet.

Læs også: Læs alt om Prinsesse Eugenes brudekjole her

Men, kender vi Cara Delevingne ret, så ved hun udmærket besked om påklædningsprotokollerne, og valgte simpelthen blankt at blæse på dem.

Og vi må indrømme, at vi er vilde med det rebelske, om end risky, træk fra supermodellens side.

Cara Delevingne gjorde nemlig en entrance, vi sjældent vil glemme, til Prinsesse Eugenies bryllup, hvor hun flankeret af sin gravide søster, modellen Poppy Delevingne, søsteren Chloé og den allestedsnærværende modemand og redaktør Derek Blasberg marcherede op til kapellet ved Windsor Castle i, well, kjole og hvidt.

Foto: Scanpix

Nogle kalder det et fashion faux pas. Andre kalder det symbolet på BDE. Vi kalder det genialt!

Det ligger meget langt fra Delevingnes altid lidt edgy stil at skulle trække i en klassisk, nydelig, knælang kjole med dertilhørende fantasifuld hat, når hun er kendt for at rykke grænser på den røde løber og privat. Derfor kan hendes tøjvalg (der trods kønsforvirringen falder inden for dresscoden) være et subtilt oprør for, at kvinder ikke altid hører hjemme i fine kjoler og hatte; og at kjole og hvidt bestemt ikke er forbeholdt mænd.

Det androgyne look, Cara viste sig i, var både sofistikeret og ualmindeligt sexet – og i og med Cara blev lukket ind i kirken, regner vi med, at selv det mest konservative kongehus i den vestlige verden også accepterede modellens chikke protest mod protokollen – dresscode eller ej.

Hendes superchikke suit var lavet (eller rettere: syet på) af Emporio Armani og stylet med en høj tophat fra Chanel. Og det er fløjet direkte ind på listen over de bedste looks fra det royale bryllupsoptog, hvor stjerner som Liv Tyler, Demi Moore, Ellie Goulding og Naomi Campell også var blandt de celebre gæster.  

 

Relaterede artikler