Q&A Louis Vuittons kreative direktør om inspirationen bag A/W-2020-kollektionen

Foto: PR

Den 3. marts 2020 løb det sidste A/W20-show af stablen, og det var dermed enden på de adskillige modeuger, der har fundet sted i bl.a. København, New York, London, Milano og Paris.

Det var det franske high-fashion-brand Louis Vuitton, der satte en sløjfe på den parisiske og sidste modeuge med sin A/W20-kvindekollektion.

Louis Vuitton overraskede på en spektakulær måde, da adskillige tidsperioder blev illustreret i en smuk scenesætning, der sammen med kollektionen var en skildring af tid - med det overordnet budskab ’dressing without protocol’.

Læs med når Louis Vuittons kreative direktør, Nicolas Ghesquière, løfter sløret for inspirationen bag A/W20-kollektionen og det opsigtvækkende show.

Hvad er inspirationen bag kollektionen?

”I mode er konceptet tid grundlæggende. Jeg ønskede, at forskellige epoker skulle konfronteres med en anden end vores egen. Alle disse ”fortider” legemliggjort af et galleri af personligheder klædt efter specifikke perioder, konvergerer i vores nutid. Vi ér alle sammen og ser på kollektionen, der i sig selv fortæller om et levende, flerårigt, stilistisk sammenstød – og alt det vi kan gøre med tøj ved at blande og lade fortolkningen være op til den enkelte. Det er en slags anakroni af genrer. Det kan være noget så simpelt som fornøjelsen ved at klæde sig på og de mange muligheder, der er ved det - fri for protokol eller begrænsning. At tage det, vi allerede har derhjemme, og mixe det med det, vi kan lide af nyt. Denne kollektion handler om et ”anti-total-look”, der trækker på individets personlighed, og på den smidighed, man oplever, når man konfronter ens eget skab. Et stykke funktionelt tøj kan være en del af en formel påklædning og vice versa. Det er et statement, hvor jeg ønskede at være åben, energisk og spontan. Denne kollektion handler om high fashion.”

Læs også: Eksklusiv Q&A med Kendall Jenner: ”Sådan slap jeg af med usikkerhed”

Hvor fandt du disse karakterer?

”Vi samarbejdede med den talentfulde kostumier Milena Canonero, der arbejde på Stanley Kubricks film ”A Clockwork Orange”, ”Barry Lyndon” og ”The Shinning”, blandt andre meget succesrige film. Hun skabte 200 karakterer lige fra 1500-tallets til 1950. I kontrapunkt er der musik komponeret af Woodkid og Bryce Dessner, der også arbejde på tværs af forskellige tidsperioder. Deres stykke kaldes ”Tre hundrede og tyve”, en henvisning til antallet af år mellem de forskellige bevægelser i den barokke sammensætning, der også er injiceret med minimalistisk, gentagende musik. De genoplivede komponisten Nicolas de Grigny, en nutidig Bach, som aldrig blev anerkendt af sine kammerater, og som aldrig havde chancen for at spille ved Louvre. I dag, hundrede år senere, bliver han endelig hørt! Vi har genoplivet ham. Forestillingen blev orkestreret af teaterregissør Francisco Negrin.”

Fortæl om kollektionens accessories?

”Der er Louis Vuittons klassiker Keepall – et rent vintage-stykke, der over tid har fået en smuk patina. Vi har lige tilpasset den med en ny rem. Der er også små satchels, mini-totes og små finurlige tidssvarende minaudières. Skoene illustrer også meget frie tøjler: genbesøgte støvler og metal-tå-pumps, der nærmest kan fremkalde accelerationsspor.”

Kan du forklare setdesignet?

”Som med det sidste show, er det meget minimalistisk. Det er en enorm fase, hvor vi alle er medvirkende i øjeblikket. Hvem er skuespillerne? Hvem er tilskuere? Alle disse kumulative perioder er til stede på en gang. I galleriet er fortiden. På bænkene er nutiden. På catwalken, den ikke så fjerne fremtid… Til dette show dækker en lejet glaskonstruktion en træ – og valchromat-indretning, der er 100 % PEFC- certificeret (program til godkendelse af skovcertificering), og fremskaffet fra bæredygtigt forvaltede skove i Frankrig. Derudover vil alle træindretningselementer blive doneret til genbrug til forskellige organisationer i Frankrig.”

Se hele Louis Vuittons A/W20-kolletion i galleriet nedenunder eller se det fulde show HER.

Louis Vuitton AW20-kollektion

Relaterede artikler