Foto: ELLEs @josephineaarkrogh @johannebrostroem @byrosemaria
Oplev

Er du (også) skyldig i den største SoMe-trend til dato?

Af 0 22/12/2017
#Travelbrag er blandt de største trends på sociale medier i dag - og vi er vidst alle sammen skyldige til en hvis grad. Gælder det også dig?

Det lettere fortærskede gamle HC Andersen-ordsprog, minder os ofte om, at ”at rejse, er er at leve”. Men i disse SoMe-tider har dette begreb fået tilført en bisætning, for her lyder devisen nemlig, at man kun rigtigt har levet, hvis man har delt sin rejse på sine respektive sociale medier.

Ønsker du at se dette indhold skal du acceptere øvrige cookies.

Det er fænomenet ’rejseblær’ eller det mere internationalt klingende #travelbrag (man er vel en globetrotter), vi taler om. Det er en tendens, der har spredt sig hurtigere end en kattevideo på de sociale medier, hvor rejselystne sjæle får dem derhjemme til at sukke af misundelse over de eksotiske oplevelser, der infiltrerer feeden. Og der bliver ikke lagt fingre mellem, for det pure formål med billederne er ofte udelukkende at hente likes og kommentarer, der giver udtryk for, hvor lækkert man lever.

For mens der som aldrig før er gået mode i at rejse til Barcelona, hænge ud på Soho House, slænge sig i en Riad i Marrakesh og shoppe dyrt i en forlænget weekend i London eller New York, så er det som om, at det ikke helt har fundet sted, før det har været på Instagram.

Læs også: Her er den største rejsetrend i 2018, du skal holde øje med

… og vi er vidst mange, der godt kan føje et #guiltyascharged til det seneste ’braggy’ rejse-snap – og det det er der en grund til. #Travelbrag-trenden er nemlig ifølge en undersøgelse fra Hotels.com særligt udpræget blandt Millennium-generationen (altså folk, der er født mellem 1980 og 2000, red.). Undersøgelsen viser, at trenden har til formål at imponere venner og bekendte med det liv, man lever, på sociale medier – og hele 35% af de adspurgte indrømmer, at de bruger mere end fire timer om dagen på mobilen, når de rejser. Fire timer, der før i tiden blev brugt på at opleve det sted, man rejste til, og som egentligt burde bruges på at opsnuse kulturen, drikke vin ved pool-terrassen, læse bøger – eller shoppe de lokale skatte!

Uanset om du føler dig ramt eller ej, så er vi uanset hvad næppe færdige med at rejse ud i verden, som hele tiden lokker med varmere temperaturer, blåt vand, storslået natur – eller madoplevelser, der jo snildt kan dokumenteres med et #foodporn-tag, når nu man er i gang.

Men hvis du alligevel vil skille dig lidt ud fra mængden – eller sågar vise dig som en vaskeægte travelling-trendsetter - så swipe dig gennem galleriet nedenfor, hvor du kan se de nye, uopdyrkede destinationer, der måske kommer til at poppe op i vores Insta-feeds i det nye år – og måske også i din?

Sponsoreret indhold

ELLE anbefaler

Redaktionens favoritter

/2023-10-12/dagmar.png

Frakke, House Of Dagmar, 6.310 kr.

Køb her
/2023-10-12/the-garment.png

Kjole, The Garment, 2.530 kr.

Køb her
/2023-10-12/manu.png

Stiletter, Manu Atalier, 3.020 kr.

Køb her
/2023-10-12/lie.png

Øreringe, Lie Studio, 1.450 kr.

Køb her
/2023-10-12/second-female.png

Frakke, Second Female, 2.000 kr.

Køb her
/2023-10-12/opera-sport.png

Top, Opéra Sport, 1.900 kr.

Køb her
/2023-10-12/agolde.png

Jeans, Agolde, 2.450 kr.

Køb her
/2023-10-12/rotate.png

Nederdel, Rotate, 1.600kr.

Køb her
/2023-10-12/saint-laurent.png

Taske, Saint Laurent, 14.090 kr.

Køb her
/2023-10-12/atp.png

Støvler, Atp Atelier, 5.900 kr.

Køb her
/2023-10-12/corali.png

Halskæde, Corali, 6.000 kr.

Køb her
/2023-10-12/cnd.png

Neglelak, CND, 130 kr.

Køb her