Toke Henriksen: Sådan holder jeg mig sund

Hvis der er én mand, som i den grad kan kalde sig for en træningsentusiast er det Toke Henriksen.

Udover at Toke træner mindst 6 gange om ugen - og nogle gange flere gange om dagen - så er Toke Henriksen også ELLE-redaktionens personlige løbetræner i forbindelse med vores ELLE x adidas-samarbejde.

Så vi kan godt skrive under på, at Toke Henriksen har træning og sundhed helt inde på kroppen og ved en masse om det. Derfor var det også oplagt at få Toke til at besvare vores 9 spørgsmål om træning og sundhed, som vi, i samarbejde med ELLEs sundhedsskribent, Sara Jin Smidt aka. Healthy Skinny Bitch, kører som et fast koncept her på ELLE.dk.

Læs med her:

Navn: Toke Henriksen

Alder: 37

Job: Personlig træner i Sporting Health Club og blogger på styrk.nu

En sund hverdag er... en dag hvor jeg lige præcis har tid nok i kalenderen til at få nogle fornuftige måltider fordelt i løbet af dagen. Især min aftensmad er væsentlig for mig, da den ofte sætter  etdejligt punktum for en lang dag.  Jeg prioriterer min træning højt, så den skal selvfølgelig indgå i min sunde hverdag, og jeg glæder mig (næsten) altid til at træne. 

Den bedste måde at starte hverdagen på... kaffe. Helst god kaffe, men i virkeligheden er jeg ikke så kræsen mellem 5-6 om morgenen. Jeg kunne have nævnt flere andre gode ting - men kaffe er altid min første tanke.
 
Jeg træner forholdsvis meget. 6 dage om ugen, 1 eller 2 gange om dagen. Med den træningsmængde er det selvfølgelig vigtigt med relativ meget variation. I år står den hovedsaligt på triathlon-træning – så løb, cykling og svømning udgør 80% af min træning, men jeg sørger stadig for at supplere med lidt styrke og mobilitetstræning for at holde småskader til et minimum.
 
Jeg finder inspiration til sundhed og træning... når det kommer til den sunde mad, er det min kæreste, der er hofleverandør numero uno. Skal jeg være helt ærlig, så ville jeg formentligt leve primært af fryse-grønt, kyllingefilet, diverse (færdiglavede) supper, hvis det ikke var for hende. Jeg stjæler gerne hendes idéer til sunde salater osv., men desværre sjældent med helt det samme resultat. Træningsinspiration henter jeg oftest hos nogle af mine gode (og nørdede) træningsvenner, kollegaer og så finder jeg også en del på nettet, som jeg ofte støvsuger for ny viden og idéer om træning.   
 
Jeg spiser aldrig... ketchup – jeg begriber ikke den spise. Den lever på tålt ophold i min burger, men ellers har jeg ikke behov for denne mærkelige tomatpuré i min mad.
 
My guilty pleasure er... Listen er lang, men top 3 må være; Oreo’s, Syrlinger (og x-factor). Sidstnævnte er selvfølgelig tophemmeligt.
 
Mit bedste sundhedstip erer tyvstjålet fra en britisk minister, der i 1800-tallet udtalte følgende ”de, der tror, at de ikke har tid til fysisk aktivitet, må før eller siden afsætte tid til sygdom” – men skal jeg komme med mit eget bud på et godt råd, så må det være, at du aldrig skal begynde at argumentere med/mod dig selv, om hvorvidt du har lyst til at lave den sunde mad, eller tage den løbetur du havde planlagt. Du taber den debat alt, alt for ofte. Let rumpetten, og klap dig selv på skulderen bagefter. Det afsnit af Grey’s Anatomy kunne alligevel godt vente til en anden dag.
 
Hvis der var 25 timer i døgnet, ville jeg... sove en time mere, og nyde hver sekund. Jeg må ofte nøjes med 5-6 timer. Det er alt for lidt, og helt klart min achilles hæl.
 
I 2016 vil jeg bestræbe mig ihærdigt på at balancere, studie, arbejde, træning, venner, kæreste og familie, velvidende at alle parter lider under mit patetiske, men meget entusiastiske forsøg på at nå det hele, og gøre det så godt som det er mig muligt. 

Vil du gerne læse endnu flere sunde tips fra seje og sunde danskere?

... Så stay tuned og følg med på siden, når vi om en uge stiller skarpt på en ny person, der vil dele ud af alle sine gode tips til træning og sundhed.

 

Relaterede artikler