Julie Suhr: "En løbetur var noget, som skulle overstås! Men så skete der ellers mirakler..."

Interview med Julie Suhr
Foto: PR

Personlig træner og Spa & Beauty terapeut, Julie Suhr, er bidt af at løbe og har gjort løb til en stor del af sin hverdag. Det har resulteret i et personligt mål om at gennemføre CPH Half Marathon, som finder sted den 18. september 2016. Siden Julie var barn, har hun haft svært ved at sidde stille, og hun har gennem årene afprøvet flere forskellige sportsgrene.

Læs også: Stephanie Bang: Sådan holder jeg mig sund

Selvom løb ikke stod højt på listen over de mange afprøvede træningsformer, fik Julie for nyligt øjnene op for, at løb faktisk giver hende et personligt frirum, hvor hun nyder hver eneste kilometer. Og samtidig er et sted, hvor hun kan presse sig selv og tør at tage chancer. Vi har talt med hende om, hvordan hun træner op til CPH Half Marathon, hvad træning betyder for hendes hverdag, og fået indblik i hvilken eksotisk sportsgren hun drømmer om at udforske næste gang. 

Navn: Julie Suhr

Alder: 23 år (fylder 24 lige om lidt) 

Profession: Personlig Træner og Spa & Beauty terapeut 
 
Hvordan ser din uge typisk ud?  
En typisk uge for mig starter, som regel, mandag morgen kl. 06.15 med en god løbetur, efterfulgt af en høj intensiv intervaltræning (også kaldet HIIT) hos min træner Toke (@styrk.nu). Så er ugen ligesom skudt i gang, og der er overskud på ’energikontoen’ til både resten af mandagen og den igangværende uge. Derfra går ugen hurtigt, og jeg kan nemt komme til at bytte rundt på dagene. Udover min daglige gang i træningscenteret Sporting Health Club, hvor jeg arbejder som personlig træner, har jeg to ugentlige vagter som Spa & Beauty terapeut på Kurhotel Skodsborg, hvilket giver et skønt friskt pust til min hverdag. Jeg nyder virkelig at være så tæt på vandet og naturen, hvilket ind i mellem også fører til en lille løbetur eller dukkert i Øresund. 
 
Hvad betyder træningen for din hverdag?  
Træning er for mig mit daglige vitamintilskud, og er det som giver mig energi til resten af dagen, hvorfor jeg også oftest vælger at træne om morgenen. Jeg ville i det "lange løb" ikke komme langt uden min træning. Udover energi, giver det mig overskud og en velvære, som jeg ikke kan opnå andre steder. Jeg har i mange år også forbundet træning med socialt sammenværd i form af holdtræning i diverse fitnesscentre, men indenfor de sidste to år er det blevet suppleret med personlig træning, både i lidt større grupper og på tomandshånd. Jeg kan godt lide at kombinere flere former for træning - også for at få lidt variation i løbet af ugen.  
 
Hvorfor har du valgt at kaste din kærlighed på løb?  
Det er faktisk en pudsig historie - kort fortalt, har jeg i en længere periode HADET at løbe. Siden jeg fandt balancen til at kunne stå på begge ben som barn, stod jeg aldrig stille. Det fortsatte med alderen og diverse sportsgrene blev afprøvet, specielt tennis og skøjteløb udviklede jeg en særlig kærlighed for - så løb har på sin vis altid ligget mig naturligt. Det ændrede sig den dag, hvor jeg i forbindelse med en ny sportsgren blev præsenteret for "straffeløb” på tid, og der mistede jeg fuldstændig glæden ved løb.  Hvis jeg derefter begav mig ud på en løbetur, så var det noget som skulle overstås hurtigst muligt! Jeg gad ikke og ville ikke sætte hverken tid eller energi af til at løbe. Men så skete der ellers mirakler (i form af forandringer). For halvandet år siden startede jeg på mit første personlige træningsforløb, som bogstavelig talt fejede benene væk under mig, ment som i at intervaltræningen hovedsageligt foregik på det "så fantastiske" løbebånd. Derefter kom jeg i bedre form. Mange kilometer og en masse positive oplevelser rigere. Og løb blev og er der, hvor jeg kan presse mig selv til det maksimale. Det er der, jeg tør tage nogle chancer og vigtigst af alt, så er det er nu en nydelse for mig (i hvert fald de fleste dage)
 
Personlig træner, Julie Suhr
 
Hvilke andre træningsformer dyrker du?  
Som jeg allerede har været inde på, så kombineres ugens løbeture lige i øjeblikket med to ugentlige styrketræninger og et HIIT hold. Derudover har jeg i denne måned afprøvet 'Heat It Up-TRX' hos Energii, og det kunne nemt gå hen og blive en del af mit faste program. Det føles super godt at få svedt ud, bruge og udfordre kroppen og balancen anderledes. Og så gør varmen mig lidt smidigere end hvad jeg er vant til – hvilket er en klar fordel for mit løb! Jeg satser derudover på, i den nærmest fremtid, at finde tennisketcheren frem igen og komme ”back in the game”. For lige så meget som jeg elsker at træne, som jeg gør nu, så er der ikke noget som at have en sport at udvikle sig og gå op i.  
 
Har du ændret din kost i forbindelse med din træning til CPH Half Marathon?  
Nej, jeg har ikke ændret på min kost. Jeg overvejede det i forbindelse med, at jeg startede op hos min træner Toke. Men eftersom jeg i forvejen spiser spandevis af grøntsager, suppleret med både gode kostfibre fra blandt andet frugt og en mindre mængde havregryn og proteiner fra fisk, kylling, æg og hytteost – kød fra kalv, okse og gris spiser jeg ikke – så har mit mål hele tiden været, at min kost skal være en generel del af mine nuværende rutiner og dagligdag. 
 
Hvad er dit næste personlige træningsmål?  
Jeg regner med, at CPH Half Marathon bliver mit første og sidste længere løb (ej, måske jeg sætter næsen op efter et helt maraton), men har ikke et decideret nyt træningsmål. Nu skal jeg jo lige over målstregen den 18. september. Dog drømmer jeg om at blive god til at surfe. På en ferie på Hawaii for et par år siden fik jeg en smagsprøve på surfing, og det har jeg siden sat mig for at lære - eller i hvert fald komme tilbage på brættet :) Det kommer selvfølgelig til at kræve træning, men det bliver nok forbundet med en lækker ferie, så helt systematisk bliver det ikke.  
 
Dit absolut bedste løbetip til folk der gerne vil i gang med at løbe?  
Har man taget valget om at starte med at løbe, antager jeg, at det fordi man allerede godt kan lide det.  Mit tip derefter er, at gøre løb til dit eget. En løbetur er, eller kan blive, noget man ser frem til og nyder undervejs, og ikke bare noget som skal overstås for at opnå en følelse af velvære bagefter. Det er din tur - hvad enten det er spurt, lunte, intervaller eller "bare" den samme som sidst, så skal det føles RIGTIGT. Og så skal det selvfølgelig også føles rigtig godt, når man er i mål og ser tilbage på dagens tur. Det kan selvfølgelig være sjovt at udfordre sig selv, men både benene og mind-set’et skal være i humør til det - ellers bliver det en tung tur og derfor ikke en fornøjelse.
 
Julies bedste råd: Løb i de omgivelser som inspirerer dig og åben dit mindset, så kan det kun blive en god tur! 

Relaterede artikler