Derfor må du godt springe morgenmaden over
Foto: @trinekjaer & @viola3000
Sundhedsekspert

Derfor må du godt springe morgenmaden over

af Cecilie Stubkjær Ottosen 28/04/2021
Er du også af den overbevisning, at morgenmad er det vigtigste måltid, samt at det er vigtigt for vores generelle sundhed? Så bør du læse med her, for ifølge sundhedsekspert, Bente Klarlund, er det nemlig ikke hele sandheden.

Måske du også altid trofast har fulgt princippet om, at morgenmad er det vigtigste måltid – eller måske du har fået det at vide gang på gang, når du har takket nej til morgenmad af den simple årsag, at du ikke var sulten?

Ønsker du at se dette indhold skal du acceptere øvrige cookies.

Nu kan du med god samvittighed springe morgenmaden over næste gang, for vi har nemlig taget en snak med forsker og leder på Rigshospitalet og leder af Trygfondens Center for Aktiv Sundhed, Bente Klarlund, som bestemt ikke mener, at morgenmad er vigtig for sundheden – tværtimod næsten.

Læs også: Derfor skal du vedligeholde dine rutiner - også under hjemmearbejdet

Hvad er den største sundhedsmyte ifølge dig?

”At man ikke må springe morgenmaden over. Hvis man er glad for morgenmad, så spis morgenmad. Er man ikke sulten om morgenen, så lad være med at spise. Forskning viser, at det hverken er særligt sundt eller usundt at spise morgenmad. Jeg har selv en tyrkertro på, at man ikke skal spise, hvis man ikke er sulten. Man skal ikke spise på forhånd. Det fører til overspisning. Jeg spiser ikke selv morgenmad. Jeg er slet ikke sulten, når jeg har løbet.”

Læs også: 8 influencere viser her, hvorfor du ikke skal tro på alt, du ser online

Det er altså helt okay at droppe morgenmaden, hvis ikke du er sulten – faktisk så bør du endda droppe den.

Sundhed er altså i nogle tilfælde meget individuelt, og derfor er det heller ikke sikkert at det, som virker for andre, virker for dig – og omvendt selvfølgelig. Husk blot at gøre det, som gør dig glad – om det så er at spise morgenmad eller i stedet bruge den tid på en løbetur eller en halv time ekstra på øjet.

Læs også: 5 råd til en bedre nattesøvn

I galleriet herunder har vi samlet 10 myter om sundhed fra Bente Klarlund og Morten Zachos bog ’100 myter om motion og vægttab’ – hvilke overraskede dig mest?

ELLE anbefaler

Redaktionens favoritter

/2022-05-17/arket-.png

Arket, 490 kr.

Køb her
/2022-05-17/gannishorts.png

Ganni, 1.400 kr. 

Køb her
/2022-05-17/costop.png

Cos, 320 kr. 

Køb her
/2022-05-17/arket.jpg

Arket, 490 kr. 

Køb her
/2022-05-17/guccimiinto.jpg

Gucci, Boozt, 2.090 kr. 

Køb her
/2022-05-17/esteelaudersephora.png

Estée Lauder, Sephora, 280 kr. 

Køb her
/2022-05-17/coskjole.png

Cos, 790 kr. 

Køb her
/2022-05-17/andotherstoriesballerina.png

And Other Stories, 650 kr. 

Køb her
/2022-05-17/ganniblazer.png

Ganni, 2.500 kr. 

Køb her
/2022-05-17/chanelmatas.jpg

Chanel, Matas, 380 kr. 

Køb her
/2022-05-17/ecooking.png

Ecooking, 240kr. 

Køb her
/2022-05-17/ginatricotbukser.png

Gina Tricot, 250 kr. 

Køb her
/2022-05-17/junabahne.png

Juna, Bahne, 750 kr. 

Køb her
/2022-05-17/hmtop.png

H&M, 180 kr. 

Køb her
/2022-05-17/framacareofcarl.png

Frama, Care Of Carl, 280 kr. 

Køb her
/2022-05-17/remainboozt.png

Remain Birger Christensen, 900 kr. 

Køb her
/2022-05-17/weekdayjeans.png

Weekday, 400 kr. 

Køb her
/2022-05-17/pernillecorydon.jpg

Pernille Corydon, 400 kr. 

Køb her
/2022-05-17/haykitchenone.jpg

Hay, Kitchenone, 400 kr. 

Køb her
/2022-05-17/hmtaske.png

H&M, 350 kr. 

Køb her
/2022-05-17/weekendbymaxmaraboozt.png

Weekend By Max Mara, Boozt, 1.700 kr. 

Køb her