Thora Valdimarsdottir og Jeanette Madsen
ELLE Runway

Thora og Jeannette fra Rotate: Vi har lært at stole på os selv

af Rose Maria Boelsmand 5/02/2021
Hele verden, eller i hvert fald den festlige modeverden drejer stadig om Rotate Birger Christensen. ELLE Runway har talt med de kreative ansvarlige Thora Valdimarsdottir og Jeanette Madsen om AW21-kollektionen.

I knap tre år, har særligt ét brand fået alle fester til at dreje omkring sig, og brandet hedder Rotate. Bag Birger Christensensen festkjole subbrand står de to mindst lige så festlige kvinder, Thora Valdimarsdottir og Jeanette Madsen.

Der sker dog meget på tre år, især i moden, og særligt når der kommer en pandemi på tværs af et brand, der gør sig i at klæde os på til at gå ud og danse hele natten. Derfor bød AW21-kollektionen, som den roterende duo netop har vist under den digitale Copenhagen Fashion Week, på en blødere og mere casual side af brandet – dog stadig med en tydelig Rotate-signatur i form af larmede 80’er referencer, eklatante farver og spicy materialer.

Ønsker du at se dette indhold skal du acceptere øvrige cookies.

ELLE Runway har talt med de to kreative ansvarlige om deres seneste kollektion.

I startede med ´kun´ at lave de kjoler, I selv manglede, når I gik ud. Hvordan og hvorfor har Rotate udviklet sig til at være meget mere end det?
Rotate har altid udviklet sig en organisk retning ud fra hvad vi følte for at lave. Vi har længe gerne ville have muligheder i kollektionerne, der var mere hverdagsagtige. Det kom egentlig fra de internationale modeuger, hvor vi tit landede i Milano, Paris eller New York i februar måned og savnede nogle cool jakker, frakker, bukser og lignende i vores egen kollektion. Vi er super glade for at arbejde med flere kategorier nu og sætte vores Rotate-twist på flere klassiske items.

Hvordan har I udviklet jer i takt med Rotate?
Vi har lært at stole på os selv og vores kreative impulser. Og vi har lært at bruge vores tid på alt det rigtige. Hvis man vil bygge et brand, skal man give 100% af sig selv til det.

Hvordan var det at producere en video frem for et show til denne modeuge? Og er der nogle fordele?
Vi synes, der er mange fordele ved det, selvom vi savner viben fra et fysisk show. Når det er digitalt har alle adgang til det, og det får en længere levetid. Alle kan tune ind og se det på forskellige tidspunkter, og på den måde lever det længere end de 10 minutter, hvor man normalt fyrer et show af. Vores video varede kun to minutter, men vi synes selv den var god til at fastholde opmærksomheden hele vejen igennem, så det gav den samme stærke energi som fra et show!

I har arbejdet i med andre materialer, end i plejer – jeg spotter fløjl, noget ’bamse-blødt’-stof, stretch, strik… Hvilke muligheder har de givet?
Det har givet kollektionen et mere hverdagsagtigt og alsidigt udtryk. Og det er mere komfortabelt. Det er behageligt at have på, selvom det er sexet.

Hvad er den første style I hver i sær vil hoppe i, når verden åbner igen – og hvilken cocktail skal i drikke?
Thora: Et shot tequila - og jeg hopper i den lilla bomberjakke i faux leather sammen med vores leggings i samme materiale.
Jeanette: Det samme sæt, men i sort! Og jeg tager et glas champagne! Og et glas vand:)

Sponsoreret indhold

ELLE anbefaler

Redaktionens favoritter

/2023-10-12/dagmar.png

Frakke, House Of Dagmar, 6.310 kr.

Køb her
/2023-10-12/the-garment.png

Kjole, The Garment, 2.530 kr.

Køb her
/2023-10-12/manu.png

Stiletter, Manu Atalier, 3.020 kr.

Køb her
/2023-10-12/lie.png

Øreringe, Lie Studio, 1.450 kr.

Køb her
/2023-10-12/second-female.png

Frakke, Second Female, 2.000 kr.

Køb her
/2023-10-12/opera-sport.png

Top, Opéra Sport, 1.900 kr.

Køb her
/2023-10-12/agolde.png

Jeans, Agolde, 2.450 kr.

Køb her
/2023-10-12/rotate.png

Nederdel, Rotate, 1.600kr.

Køb her
/2023-10-12/saint-laurent.png

Taske, Saint Laurent, 14.090 kr.

Køb her
/2023-10-12/atp.png

Støvler, Atp Atelier, 5.900 kr.

Køb her
/2023-10-12/corali.png

Halskæde, Corali, 6.000 kr.

Køb her
/2023-10-12/cnd.png

Neglelak, CND, 130 kr.

Køb her