Trends

O la la Sonia Rykiel for H&M (encore)

af Lauren Bastide Illustration Sonia Rykiel & Sonia Rykiel Studio Oversættelse Birthe Bro Pedersen 5/02/2010
Sonia Rykiel har inviteret os indenfor i anledning af, at verden den 20. februar bliver oversvømmet med recessionsvenlige Rykiel-bluser med multifarvede striber

Selv om Nathalie har taget over som leder af huset Rykiel, våger moderen, den gode og spinkle muse Sonia, over det, med hår, der er lige så rødt, som datterens er mørkt. En modehistorie, der endnu engang skriver et kapitel sammen med H&M med en kollektion den 20. februar.

Ønsker du at se dette indhold skal du acceptere øvrige cookies.

Den decemberaften i Paris, da Sonia Rykiels undertøjskollektion for H&M blev afsløret, var helt vild og fantastisk. Havde I det også sjovt?
Sonia Rykiel: Jeg synes, det var storslået, interessant, perfekt, høj kvalitet, meget høj kvalitet. Jeg var meget stolt. Nathalie Rykiel: Det var den drøm, jeg har om Paris, med humor, kærlighed, nostalgi, godter, gæs, alt bundet sammen med raffinement. H&M har ladet os 'rykielisere' denne fest, der varede hele natten. De har aldrig før investeret så meget i en lancering. Vores undertøj blev solgt i deres 1.500 butikker verden over, noget de aldrig tidligere har gjort. Og de bad mig med det samme om endnu en kollektion.


Hvad mener De om den generation af piger, der blander Rykiel, Chanel, H&M og vintage?
N.R.: Dem tænker vi på, når vi designer. De har forstået, at mode er noget, de skal bruge og tilpasse efter egen vilje, krop og ønsker - og endelig ikke omvendt! Da prêt-à-porter kom frem, iklædte kvinderne sig et bestemt modehus' identitet. Den tid er forbi. S.R.: Det med at blande har jeg altid været vild med. Ved en af mine første kollektioner havde jeg taget Kenzo-strømper på, en Rykiel-top og en jakke fra Karl. Det er nemlig moden - man eksperimenterer med sig selv, finder en personlighed.

Hvordan inspirerer tidens tendenser Dem i 2010?
N.R.: Tidens tendenser er identitet, bevidsthed, galskab, vildskab. S.R.: Tidens tendenser er uhyre vigtige. Gennem de 40 år jeg har skabt mode, har jeg ikke kunnet undgå at lade mig påvirke af det, jeg oplever, opfatter, det jeg ser i biografen, arkitekturen, malerkunsten, skulpturen. Nutidens tendenser er i den grad voldsomme.

Inden for de to sidste år er Yves Saint Laurent død, Christian Lacroix er gået fallit. Er det afslutningen på den parisiske modeepoke?
N.R.: Cocteau (fransk forfatter, red.) har sagt: 'Moden dør ung, det er det, som gør dens lethed så alvorlig'. For 15 år siden kom de store koncerner og ændrede billedet. For ti år siden ændrede masseproduktionen billedet. Vi er gået ind i en ny epoke, forbrugsmønstret har ændret sig, kvinderne køber på en anden måde. S.R.: Ja, man har indtryk af, at en epoke er ved at være slut, og det er sandheden. Det er ikke helt så slemt og voldsomt endnu. Modeskaberen må være obs. på, hvad der sker. Man må følge med sin tid.

Gabrielle Greiss går fra Sonia Rykiel
Sæsonens tendens: feminint look

Sponsoreret indhold

ELLE anbefaler

Redaktionens favoritter

/2023-10-12/dagmar.png

Frakke, House Of Dagmar, 6.310 kr.

Køb her
/2023-10-12/the-garment.png

Kjole, The Garment, 2.530 kr.

Køb her
/2023-10-12/manu.png

Stiletter, Manu Atalier, 3.020 kr.

Køb her
/2023-10-12/lie.png

Øreringe, Lie Studio, 1.450 kr.

Køb her
/2023-10-12/second-female.png

Frakke, Second Female, 2.000 kr.

Køb her
/2023-10-12/opera-sport.png

Top, Opéra Sport, 1.900 kr.

Køb her
/2023-10-12/agolde.png

Jeans, Agolde, 2.450 kr.

Køb her
/2023-10-12/rotate.png

Nederdel, Rotate, 1.600kr.

Køb her
/2023-10-12/saint-laurent.png

Taske, Saint Laurent, 14.090 kr.

Køb her
/2023-10-12/atp.png

Støvler, Atp Atelier, 5.900 kr.

Køb her
/2023-10-12/corali.png

Halskæde, Corali, 6.000 kr.

Køb her
/2023-10-12/cnd.png

Neglelak, CND, 130 kr.

Køb her