Toyota x Undercover
Annonce

Nyt designsamarbejde forener æstetik og teknologi – se det her

Af ELLE Native, Annonce for Toyota 24/04/2023
Hvad sker der, når man fusionerer verdens største bilbrand, Toyota, med en af Japans mest innovative modeskabere? Lad os præsentere dig for Toyota x UNDERCOVER Jun Takahashi: Et designsamarbejde, der får dig stilsikkert frem til din destination.

Selv om vi endnu kun er fire måneder inde i det nye år, er vi allerede blevet præsenteret for en række cool collabs, som vi kan købe nu eller glæde os til. H&M har offentliggjort et sneak peek på sit kommende designsamarbejde, ligesom danske Ganni og 66 North har lavet en ny kollektion sammen. Dertil kan vi lægge en lang række af internationale samarbejder mellem nogle af verdens største brands.

Et af disse samarbejder adskiller sig bogstaveligt talt fra mængden. Det handler om at bryde grænserne for konceptet ’beklædning’ og grænserne for, hvem – og hvad – man kan påklæde. Således kan Toyota nu præsentere Aygo X UNDERCOVER Jun Takahashi: Den velklædte bybil.

Toyota x UNDERCOVER Jun Takahashi

Som noget helt nyt kan Toyota i samarbejde med Undercover jun Takahashi præsentere en redefineret udgave af Aygo X-modellen, der er kendt for sin praktiske størrelse, sin overraskende høje komfort og sikkerhed i topklasse. Det er med andre ord den ideelle bybil, som kommer i nye klæder til æstetikeren, der vil vække opsigt allerede på vejen mod sin destination. Lær meget mere om Aygo X UNDERCOVER Jun Takahashi her.

Det er larm – ikke tøj

Det japanske streetwear-brand er i popkulturen særligt kendt for sine højrøstede designsamarbejder, der inkluderer alt lige fra collabs med nichekunstnere til feterede kollektioner med nogle af verdens største streetwear-brands. Allerede i år har UNDERCOVER Jun Takahashi præsenteret os for designsamarbejder i begge ender af spektret.

I starten af marts fik vi første kig på deres samarbejde med den danske digter Kamilla Tolnø. Sammen har de lavet en række styles til AW23-herrekollektionen, som blev fremvist på catwalken i Paris tidligere i år.

Kort tid derefter, i slutningen af marts, breakede nyheden om et af de helt store og hypede collabs: UNDERCOVER x Supreme. De to kultbrands har før lavet kollektioner sammen, og nu genoptages samarbejdet efter 5 års pause.

Parallelt med disse to designsamarbejder, der på hver sin måde er særlige, har UNDERCOVER Jun Takahashi også formået at skabe noget helt nyt og anderledes sammen med Toyota. Designsamarbejdets primære produkt er her en redefineret udgave af Toyotas Aygo X, som Jun Takahashi, brandets mytiske chefdesigner, har klædt på i sine signaturfarver, yndlingsstatements og avantgarde fremtidsvisioner.

Med sit koralrøde detaljearbejde, monogram-indgraverede måtter og en iboende dualisme udtrykt i versaler på bilens tag (CHAOS/BALANCE), er der ingen tvivl om, at Aygo X UNDERCOVER Jun Takahashi laver larm i bybilledet. Det er i perfekt overensstemmelse med modebrandets grundsætning, som lyder: ’Vi laver larm – ikke tøj.’

Made in Japan

Vi forbinder Japan med teknologi og futurisme, avantgarde visioner og kvalitet i topklasse (læs mere om det her) – alt sammen værdier, som går igen i Aygo X UNDERCOVER Jun Takahashi-samarbejdet.

Toyota er som verdens største bilbrand absolut førende, når det kommer til teknologi og sikkerhed, mens UNDERCOVER Jun Takahashi er kendt for sine futuristiske kreationer fremstillet efter japanske håndværksstandarder og har kultstatus blandt streetwear-kendere.

I Aygo X UNDERCOVER Jun Takahashi fusioneres alt det, vi kender og elsker Japan for, i ét produkt, som du kan udforske her.

Bilen bliver til brugskunst

På den ene side er det en helt klassisk bybil. Den fragter dig sikkert fra en ende af byen til den anden, og dens praktiske størrelse simplificerer parallelparkeringen på gadeplan betragteligt. Men på den anden side er bilen meget mere end bare et transportmiddel. Det er en mulighed for at se byen fra en ny position med friske øjne.

Konceptet bag bilen hedder ’Hidden Cities’ og er en forestilling om et sted, hvor kreative og futuristiske idéer bliver til virkelighed. Det kommer til live gennem portrætter, videoer og fysiske lokationer inspireret af Paris og Tokyo, der er oversat til virtuelle billeder gennem CGI. Byen huser et samfund af mangfoldige, inkluderende og radikale mennesker, som findes både i fysisk form og som avatars. Deres garderobe består af Undercover-styles, udformet i både bomuld og læder såvel som pixels og RGB-farvekoder.

Men selv om ’Hidden Cities’ er et koncept konstrueret af to brands, der forstår fremtiden, er hele budskabet, at de gemte byer findes i virkeligheden allerede, hvis blot vi åbner øjnene og ser vores egen by for dens potentiale.

Således inspirerer UNDERCOVER Jun Takahashi og Toyotas kampagne os til at tage på oplevelse i vores lokalområde, lægge mærke til det ubemærkede og tage på en køretur forbi de bydele, vi aldrig før har besøgt.

Aygo X UNDERCOVER Jun Takahashi X ELLE

Toyota Aygo X UNDERCOVER Jun Takahashi -samarbejdet blev for første gang vist i offentligheden under modeugen i Paris og kan forudbestilles allerede nu. Designet er limited edition og kommer i 5.000 eksemplarer på verdensplan, heraf blot 150 i Danmark.

I forbindelse med lanceringen af bilen, har vi i samarbejde med Toyota stylet bilen med AW23-styles fra det japanske brands designsamarbejde med danske Kamilla Tolnø. Temaet for fotoskydningen er 'Organiseret kaos' – en hyldest til UNDERCOVER Jun Takahashis arbejde med de store kontraster og til Toyota, som er førende inden for teknologi, kvalitet og sikkerhed.

Se alle billederne i næste nummer af ELLE – og få en forsmag på dem lige her på Instagram.