Foto: @fanci.club
Trends

Dette ukendte brand tager ’the naked dress’ til ekstremer – og Bella Hadid er allerede fan

Af Rose Maria Boelsmand 8/02/2023
Hvis du troede, du havde set alt det, en gennemsigtig kjole kan trække, kan du godt tro om igen.

’The naked dress’ er i sig selv ikke en nyhed. Den har været i spil, siden Beyoncé ankom til The Met Gala i 2015 i en kjole, der var så transparent, at internettet slet ikke vidste, hvad det skulle stille op.

Siden da, og særligt i 2022, fik den ultra-gennemsigtige kjole, hvor alt fra baller til bryster var blottet, ikke bare en renæssance, men blev decideret mainstream på den røde løber, hvor stjerner fra Florence Pugh til Lila Moss og Anya Taylor-Joy har vist mere hud end stof på den røde løber.

Ønsker du at se dette indhold skal du acceptere øvrige cookies.

Men står det til den vietnamesiske designer Duy Tran har vi kun set begyndelsen af, hvad ’the naked dress’ kan trække. Med sit brand Fancì Club har han nemlig skabt et forførende og ret frækt univers, som er inspireret af og tiltænkt til kvinder i den første fase af en forelskelse (aka. der hvor intet er sexet nok og tøjet ikke kan komme hurtigt nok af).

Her er kjolerne kortere end korte, stoffet er tyndere end tyndt og udskæringerne dybere end dybe.

Brandet opstod som af en pludselig indskydelse og bestod i starten af 2022 blot af en begrænset kollektion á kun 15 stykker tøj lavet af overskudsnylon af den dengang blot 22-årige designer.

I dag er der seks mennesker på holdet, og kollektionen har udvidet sig til både at indeholde ultra-gennemsigtige kjoler med nøglehuls-cutouts og kanter i fake fur samt nederdele i mesh og spandex, der er så korte, at de ikke er for sarte sjæle.

Tran har fortalt til Vogue, at han er inspireret af nogle af modens mest notoriske enfant terribles, nemlig Vivienne Westwood og John Gailliano, og det provokerende element skinner tydeligt igennem i brandet, der er som en cocktail af sex, kærlighed og oprør.

I samme interview fortæller designeren også, at hans ønske med Fancì Club er at starte en samtale om nøgenhed i mode og gøre provokerende tøj mainstream. Han fortæller, at han vil starte en revolution, hvor det bliver normalt at vise de kropsdele, der normalt er tabu, herunder numsen.

Og at dømme efter Fancì Clubs Instagram virker det allerede. Både Doja Cat, Elsa Hosk og Bella Hadid har allerede taget de letpåklædte sager til sig – og det er vel en form blåstempling, der har potentiale til at gøre brandet om ikke mainstream, så i alt fald kendt.

Sponsoreret indhold

ELLE anbefaler

Redaktionens favoritter

/2023-10-12/dagmar.png

Frakke, House Of Dagmar, 6.310 kr.

Køb her
/2023-10-12/the-garment.png

Kjole, The Garment, 2.530 kr.

Køb her
/2023-10-12/manu.png

Stiletter, Manu Atalier, 3.020 kr.

Køb her
/2023-10-12/lie.png

Øreringe, Lie Studio, 1.450 kr.

Køb her
/2023-10-12/second-female.png

Frakke, Second Female, 2.000 kr.

Køb her
/2023-10-12/opera-sport.png

Top, Opéra Sport, 1.900 kr.

Køb her
/2023-10-12/agolde.png

Jeans, Agolde, 2.450 kr.

Køb her
/2023-10-12/rotate.png

Nederdel, Rotate, 1.600kr.

Køb her
/2023-10-12/saint-laurent.png

Taske, Saint Laurent, 14.090 kr.

Køb her
/2023-10-12/atp.png

Støvler, Atp Atelier, 5.900 kr.

Køb her
/2023-10-12/corali.png

Halskæde, Corali, 6.000 kr.

Køb her
/2023-10-12/cnd.png

Neglelak, CND, 130 kr.

Køb her