Khaite
Foto: Ritzau Scanpix
Trends

Derfor er baggy jeans den ultimative denimtrend for tiden

Af Rose Maria Boelsmand 3/10/2022
Y2K-bølgen er over os, og det kalder på en helt bestemt type jeans med masser af benplads.

Når man, som undertegnede, er vokset op med skinny jeans, der var så stramme og rigide, at man skulle ligge ned for at hive dem af og på – og indimellem knap kunne få de ultra-smalle ankelsømme hevet over vristen – ja, så er der langt til at erkende, at de hotteste jeans du jour er alt andet end det.

Ønsker du at se dette indhold skal du acceptere øvrige cookies.

Trenden kommer som en naturlig forlængelse på rækken af perler, der trækker på referencer fra 00’erne – den såkaldte Y2K-trend, der er allestedsnærværende netop nu – og ikke mindst på TikTok, hvor de unge generationer (altså dem, der ikke har ligget i førnævnte kampe med smalle jeans på sengekanten inden skoletid, og dem, der – forud for de traumatiserende skinny jeans – ikke allerede har lagt arm med croptoppe, similisten og lavtaljede neonfarvede cargobukser og plateausko) tager alle de gode gamle elementer fra sidst i 1990’erne og starten af det nye årtusinde op igen.

Hvorom alting er, var 00’erne også tiden, hvor store, baggy denimbukser virkelig vandt indpas i populærkulturen.

I starten af 1990’erne var de brede bukser nemlig meget populære i hiphop-kulturen, hvor stjerner som Tupac, Notorious B.I.G. og Eminem tog trenden til sig.

At det netop blev denim, der blev deres varemærke, kommer sig givetvis af materialets symbolværdi: efter at være blevet opfundet som arbejderbukser i 1800’erne af Levi Strauss blev ’blue jeans’ gennem 1950’erne og frem til 1970’erne symbol på ungdomsoprøret, med datidens rebeller Marlon Brando og James Dean som bannerførere, og symbol på at gøre op med normerne og skabe en ny kultur.

Dertil var Calvin Klein’s provokerende jeanskampagne fra 1980 med Brooke Shields i front og Claudia Schiffers Guess Jeans-kampagner fra samme årti blot benzin på det bål, der sendte markante røgsignaler om, at jeans var til dem, der turde gå mod normerne.

Fast forward til i dag, hvor denim – og helst de brede af slagsen – igen er in.

Det er i dag nok snarere et levn fra pandemien, hvor komfortabelt tøj blev højeste mode, end det er et ungdomsoprør – eller måske ser vi blot trenden nu, fordi en trend ofte kalder på en diametral modsætning for at have sin berettigelse. Men ikke desto mindre er faktum, at jeans sjældent har været mere rummelige, end de er netop nu.

Hvis streetstyle-billedet omkring modeugerne fra New York til Paris er nogen indikation på spirende trends (lad os være ærlige, det er de), så er der stort set kun én type denim, der dur: baggy jeans.

Og det er ikke bare på streetstylen og til ære for horderne af fotografer, der foreviger de overdimensionerede gadetrends i forbindelse med modeugerne, at de store bukser har vundet indpas.

Stjerner som Dua Lipa, Bella Hadid, Emily Ratajkowski, Hailey Bieber, Rihanna, Katie Holmes (som burde starte en Instagram-profil kun med sine to-die-for jeans-looks) og herhejmme Pernille Teisbæk og Emili Sindlev har også omfavnet trenden i så behørigt omfang, at den er ganske uundgåelig.

De smarte og kendte har stylet de baggy jeans på et væld af chikke måder, som gør, at de posede benklæder får lidt kontrast; fra taljerede, skræddersyede blazere til croptops eller tårnhøje hæle, der alle løfter buksernes afslappede look og giver silhuetten definition.

Og det er netop det, de baggy bukser kan. Modsat skinny jeans, der altid gjorde et look meget ’clean’, så har baggy jeans den modsatte effekt og giver ethvert outfit en cool, skødesløs vibe. Og så er de tilmed langt mere behagelige end de ultra-stramme jeans. Kan man andet end at elske den trend?

Selvfølgelig er der også variationer inden for baggy jeans. Nogle har masser af plads langs hele benlængden, mens andre smyger sig lidt tættere om taljen for at folde sig ud forneden.

Hvis du er til de mere klassiske snit, der minder lidt mere om almindelige bukser, så har Khaite lavet et par (modellen hedder Ian), der er helt vidunderlige.

Tilsvarende har Magda Butrym også begået et par i hvid denim med pressefolder, der er lige dele classy og casual. Men ligesom de utroligt rummelige baggy designerjeans fra Tom Ford, som Heidi Klum for nyligt er spottet i, som næsten har mere benplads end et flysæde på første klasse, så er priserne for disse jeans også stort set tilsvarende til en billet til business class.

Så er det lidt nemmere at komme i nærheden af Rag & Bones bud på baggy jeans; modellen Miramar, der allerede er spottet på Dua Lipa, og som falder så blødt og behageligt, at de næsten giver dine sweatpants kamp til den komfortable streg.

I galleriet nedenfor kan du se hvordan de kendte styler tidens absolutte hotteste jeansmodel.

Sponsoreret indhold

ELLE anbefaler

Redaktionens favoritter

/2023-10-12/dagmar.png

Frakke, House Of Dagmar, 6.310 kr.

Køb her
/2023-10-12/the-garment.png

Kjole, The Garment, 2.530 kr.

Køb her
/2023-10-12/manu.png

Stiletter, Manu Atalier, 3.020 kr.

Køb her
/2023-10-12/lie.png

Øreringe, Lie Studio, 1.450 kr.

Køb her
/2023-10-12/second-female.png

Frakke, Second Female, 2.000 kr.

Køb her
/2023-10-12/opera-sport.png

Top, Opéra Sport, 1.900 kr.

Køb her
/2023-10-12/agolde.png

Jeans, Agolde, 2.450 kr.

Køb her
/2023-10-12/rotate.png

Nederdel, Rotate, 1.600kr.

Køb her
/2023-10-12/saint-laurent.png

Taske, Saint Laurent, 14.090 kr.

Køb her
/2023-10-12/atp.png

Støvler, Atp Atelier, 5.900 kr.

Køb her
/2023-10-12/corali.png

Halskæde, Corali, 6.000 kr.

Køb her
/2023-10-12/cnd.png

Neglelak, CND, 130 kr.

Køb her