Når modehusenes cruise-kollektioner tager føringen

Når modehusenes cruise-kollektioner tager føringen
Foto: All Over Press

De store modehuse er gået fra at afholde shows to gange årligt - sommer og vinter - til at fremvise mindst fire kollektioner årligt. Og disse såkaldte cruise-kollektioner bliver om muligt præsenteret til mere vilde shows end dem, vi ser til modeugerne. Vi har netop overværet Tommy Hilfigers "Tommyland" i Venice Beach, Los Angeles - et bragende eksempel på, hvor vild fremvisningen af en kollektion uden for de officielle modeugekalendere kan være. 

Læs også: Livestream: Tommy Hilfiger #TommyxGigi direkte fra showet i L.A

Tommy Hilfiger fløj i forbindelse med Tommyland-showet i Venice Beach hele modebranchens A-lists, topmodeller og kendisser ind for at overvære showet, og hypen var enorm både før, under og efter showet. Som den første, gjorde Tommy Hilfiger det nemlig muligt at klikke tøjet hjem online direkte fra catwalken, som tøjet blev vist. Og omgivelserne var ikke mindre end imponerende. Hele området var forvandlet til en miniatureudgave af en festival i ægte Coachella-vibe med madboder, forlystelser og livemusik.

At showet løb af stablen på et så atypisk sted som Venice Beach, Los Angeles, var ikke overraskende. Selvom kollektionen der blev vist under "Tommyland" faktisk er main-SS17 kollektionen, falder den stadig under kategorien for show, der skiller sig ud, og som ikke hører til de gængse sæsonopvisninger. Det er nemlig mere reglen end undtagelsen, at de store modehuse finder nye locations til fremvisning af cruise-kollektionerne, som ikke er underlagt de to årlige modeuger. Og en intern kamp modehusene imellem er igang for at finde den skøreste, vildeste og mest overraskende omgivelser for deres såkaldte destinationshow.

Hvem husker ikke Chanels 2016/2017 cruise-kollektion på Cuba, hvor det franske modehus fløj 700 gæster og 45 modeller til øen i forbindelse med showet?

Louis Vuitton har også tænkt ud af boksen i forbindelse med fremvisningen af deres cruise-kollektioner. Modehuset har blandt andet fremvist cruise-kollektioner på slotspladsen i Monaco og på Niterói Contemporary Art Museum i Rio de Janeiro, hvor de fløj 500 gæster ind for at overvære showet på museet, der ligner en svævende ufo. 

Se også: Louis Vuitton afholder Cruise Show på toppen af Rio

At disse såkaldte mellemkollektioner - som falder mellem de årlige sommer- og vinterkollektioner - oftest bliver mere populære skyldes flere ting. Cruise-kollektionerne er ofte lidt mindre prætentiøse designmæssigt, er til salg i en længere periode, gerne til en mere generøs pris, og så ankommer kollektionen til butikkerne på et belejligt tidspunkt. Disse kollektioner passer perfekt til det øgede behov for konstant fornyelse, og her er to årlige kollektioner altså ikke nok for den kræsne (og krævende) forbruger. Og her rammer Tommy Hilfiger altså hovedet på sømmet med sin innovative, digitale løsning, som gjorde det muligt for folk at forelske sig i OG købe SS17-kollektionen med det samme. 

 

Relaterede artikler