Mig-generationen: Mig, mig, mig - og alle mine fremmede venner

På rekordtid har vores sociale adfærd ændret sig mere radikalt end nogensinde før. De sociale medier, populært kaldet SoMe, giver os ubegrænsede muligheder for at forlænge vores identitet og for at mødes med mennesker om selv de smalleste emner. Eller gør de? ELLE ser nærmere på, hvordan vores selvbilleder bliver blæst ud i en digital virkelighed, og hvordan nye trends i dag fødes på SoMe.

Tekst: Anna Absalonsen // Artiklen blev bragt første gang i ELLE April 2016, og vi deler her et uddrag af artiklen.

Når du logger ind på Facebook, er du ikke alene. Hver syvende beboer på planeten har en profil på det største sociale medie, og tre ud af fire danskere er på. Selv de mest afsides egne af verden har netdækning nok til at uploade billeder og film.

Det, der virkelig booster vores net-interaktivitet, er muligheden for at se billeder, ikke mindst af os selv.

Siden det første kamera i 2000 blev bygget ind i en mobiltelefon, har vi taget et gigantisk skridt ind i en ny social sfære: de sociale medier eller kort og godt SoMe.

På SoMe er vi pæne, perfekte, sexede, stilsikre og sunde, vi har venner og følgere, vi aldrig har mødt, og vi deler personlige oplevelser og private billeder med vildfremmede venner. Hvis vi ikke er pæne og perfekte, er vi mestre i at joke med det rodede hjem eller de kiksede ungdomsbilleder, så vi stadig holder os på den rigtige side af, hvad der er socialt acceptabelt på Facebook. Og skulle man – Zuckerberg forbyde det – træde ved siden af flertallets opadpegende tommelfingre, så lurer shitstormene: Som når Bilka fyrer Mohamad, Spyttemanden står på broen, eller Kronprinsen kører over en lukket Storebæltsbro; tre begivenheder, som var nogle af de største sidste år. 

Hele 1,2 millioner danskere er nu på Instagram, hvor de største danske profiler er teenageidolet Benjamin Lasnier og modellerne Nina Agdal og Josephine Skriver. Internationalt er det lige nu popsangerinden Taylor Swift, der inviterer 60 millioner mennesker indenfor i sit liv, et mulehår foran Beyoncé og Kim Kardashian, der sammen med resten af K-familien om nogen er symbolet på ’se mig’ SoMe.

Alt, der indikerer overskud, boomer – mode, skønhed, mad, rejser og sundhed – især i form af bloggere, hashtags og Youtube-tutorials, hvor du kan lære at lave den perfekte planke, kokkerere sunde proteinkugler til den søde craving eller lægge den wingede eyeliner helt præcist. Det billedbårne medie, hvor hashtags og look and feel er kodeordene, får selv det ringeste kamera til at lave guddommelige billeder takket være en lang række filtre. Skønheden vender vi tilbage til, men en af de mest populære danske sundheds-Instagram’ere, Cecile Lind, har med sine over 100.000 følgere ikke kun skabt et talerør for sit hjørne af sundheden, hun har decideret skabt en produktserie, The Protein Kitchen, takket være SoMe.

”De sociale medier har virkelig åbnet for en gigantisk ’database’ af historier eller ’personlige ’rejser’, og alle kan inspirere hinanden med erfaringer. For mig har det altid drejet sig om at vise, hvor nemt det rent faktisk kan være at leve sundt på en lækker måde, og at kunne inspirere folk til at ændre deres mind-set og livsfokus, således at en sund livsstil bliver meget lettere at efterleve. SoMe har åbnet flere døre for mig og har været en måde, hvorpå jeg har kunnet bygge mit firma, The Protein Kitchen, op. Jeg har dermed været i stand til at opbygge et brand ved at dele mit hjertebarn og historien og filosofien bag – dét er fuldstændigt fantastisk!” siger Cecilie Lind.

Insta-bloggeren får typisk mange likes på lækre madbilleder og træningsvideoer, og når hun, som hun siger, ”skriver lige fra hjertet.” Hun oplever, at komme ud til en langt bredere gruppe af mennesker, end hun ellers ville have gjort.

Alligevel er det virkeligheden og det personlige møde, der tæller mest for Cecilie Lind: ”For mig er det så givende og så utroligt vigtigt at møde folk i virkeligheden – det er først dér, jeg mærker, at jeg gør en forskel for nogen. Jeg elsker at møde de mennesker, der følger med, lytter til og læser det, jeg deler, og lader sig inspirere. At tage ud og holde foredrag, deltage i events, at arbejde ude i felten gør det muligt for mig at komme tæt på folk og berøre folk face to face, hvilket er endnu vigtigere end online-inspiration.”

Er SoMe ikke bare en vidunderlig forlængelse af vores identitet, en leg uden grænser, en mulighedernes ubegrænsede tumleplads, hvor nye frugtbare fællesskaber dannes, og mennesker mødes om deres fælles interesser under stadigt mere kryptiske hashtags? Lad os give sidste ord til visdommen og alderdommen i form af sociologen Zygmunt Bauman (født 1925, men stadig skarp i sin analyse af det postmoderne samfund).

I slutningen af 1990’erne udviklede han sin teori om den flydende modernitet, som beskriver vores tid som en, hvor ”alle aftaler er midlertidige, Ḁygtige og kun gyldige indtil videre.”Om de sociale medier sagde han for nylig i et interview til den store spanske avis El Pais: ”De fleste mennesker bruger sociale medier til ikke at forene, ikke at gøre deres horisont bredere, men tværtimod til at skære sig selv en comfort zone, hvor de eneste lyde, de hører, er ekkoer af deres egen stemme, hvor de eneste ting, de ser, er refleksionerne af deres eget ansigt. Sociale medier er meget nyttige, de giver glæde, men de er en fælde.”

 

Relaterede artikler