Interview: Leyla Piedayesh, kvinden bag Lala Berlin, nytænker bæredygtighed
Foto: Victor Jones
Trends

Lala Berlin: "Jeg blev nødt til at reagere!"

af Kirstine Juhl 15/08/2017
Bæredygtighed og immigration er nøgleord for den kreative sjæl bag det Berlin-baserede brand, Lala Berlin. ELLE mødte designeren Leyla Piedayesh til en snak om bevidst mode, den nye kollektion og hvad det vil sige at være en 'global turist' og 'immigrant' på den danske modescene.

Lala Berlin har siden 2004 altid vist sine nyeste modebud under Copenhagen Fashion Week. Dog var Copenhagen Fashion Week i august 2017, en anelse anderledes for det Berlin-baserede brand. Den tysk-iranske designer Leyla Piedayesh, der er den smukke og kreative hjerne bag tøjmærket, besluttede nemlig at det ikke var den rigtige beslutning at have et show på den københavnske modescene denne sæson. En beslutning, der for Leyla Piedayesh var det eneste der gav mening lige nu:

Ønsker du at se dette indhold skal du acceptere øvrige cookies.

”I denne industri går alting så ufatteligt hurtigt. Nogle gange kan man godt blive fanget i denne følelse, at man skal producere show efter show, bare for at producere noget. Lala Berlin er i høj grad vokset som brand de seneste år, men netop derfor har det været vigtigt for mig som grundlægger og designer, at tage et skridt tilbage og genfinde vores grundlag som brand – det har derfor været et bevidst valg ikke at have et show i år.”

Læs også: 'Ugly is the new black' ifølge topstylist Veronika Heilbrunner

Samtidig påpeger Leyla, at Copenhagen Fashion Week som platform er struktureret, og har siden begyndelsen været en professionel oplevelse. ”Men sådan er Danmark generelt – utrolig struktureret. Følelsen af at alle hjælper hinanden og ikke konkurrerer, er en selvfølge i løbet af Copenhagen Fashion Week. Det er meget unikt.”

Så Lala Berlin er fast besluttet på at vende tilbage, når tiden er rigtig. Det blev dog ikke i sidste uge, hvor Lala Berlin istedet var repræsenteret i Dansehallerne, hvor de, sammen med magasinet DANSK, fejrede bladets 15-års jubilæum.

Leyla er lige nu - i stedet for at holde show - fokuseret på at finde tilbage til brandets rødder og grunde til at være tilstede på den internationale modescene. Det er en ny, bæredygtig bevidsthed om fremtiden.

Og de bevidste valg har ikke blot gjort, at Lala Berlin som brand har været nødt til at trække sig tilbage og finde fokus. ’Bevidsthed’ er også et hovedtema i den nye SS18 kollektion, der er bygget op omkring et hjerte, der banker for den nye, bæredygtige tilgang til mode.

”Det er min helt egen måde at designe og arbejde på. Bevidsthed skal være tilstede i alt hvad jeg gør, uanset om jeg designer eller planlægger et show. Hvis vi ikke er bevidste om hvad vi gør på en daglig basis, så mister vi fokus og betydning i det, vi producerer - at fokusere, er den eneste holdbare måde for mig at føre Lala Berlin videre.”

Læs også: ELLE-redaktionen: Her er vores favoritlooks fra Copenhagen Fashion Week SS18

Der er derfor noget ekstremt progressivt i den måde, Lala Berlin nu vælger at træde tilbage og reevaluere. Hvad der virker som et skridt tilbage, er i virkeligheden et skridt imod en bedre verden. En fundamental tilgang, den nye kollektion er bygget op omkring, og som desuden har politiske referencer med det gennemgående statement ”I am tourist.”

Det er ikke første gang, at den iransk-fødte Leyla Piedayesh har benyttet sin kollektion til at kommunikere et politisk budskab. Til Copenhagen Fashion Week i februar 2017, gik designeren fast besluttet på runwayen efter showet, med et skilt hvorpå der stod ”I’m an immigrant” og budskabet var nødvendigt:

”Ideen opstod faktisk aftenen inden showet – i kølvandet på Trumps indrejseforbud [i USA, red.] for mennesker fra blandet andet Iran. Jeg har selv to pas og det fik mig til at tænke: Hvor hører jeg så hjemme? Er jeg ikke tilladt visse steder længere? Jeg er et helt almindeligt menneske, men jeg følte mig enormt stødt og udstødt. Jeg blev nødt til at reagere.”

Og et statement, der opsummerer den nye SS18 kollektion? Ja, det er naturligvis ”I am tourist” der sætter ord på en kollektion, der for Leyla Piedayesh helt enkelt kommunikerer et nødvendigt budskab. Leyla Piedayesh understreger, med en let alvor i stemmen: ”Vi er alle turister her på denne jord – vi kommer og går. Det er på tide, at vi begynder at leve efter den sandhed."

Er du også blevet nysgerrig på at se de nyeste modebud fra det altid sprudlende Lala-univers, så se med i galleriet nedfor og få et sneak-peek på det, du kan glæde dig til i foråret 2018.

Sponsoreret indhold

ELLE anbefaler

Redaktionens favoritter

/2023-10-12/dagmar.png

Frakke, House Of Dagmar, 6.310 kr.

Køb her
/2023-10-12/the-garment.png

Kjole, The Garment, 2.530 kr.

Køb her
/2023-10-12/manu.png

Stiletter, Manu Atalier, 3.020 kr.

Køb her
/2023-10-12/lie.png

Øreringe, Lie Studio, 1.450 kr.

Køb her
/2023-10-12/second-female.png

Frakke, Second Female, 2.000 kr.

Køb her
/2023-10-12/opera-sport.png

Top, Opéra Sport, 1.900 kr.

Køb her
/2023-10-12/agolde.png

Jeans, Agolde, 2.450 kr.

Køb her
/2023-10-12/rotate.png

Nederdel, Rotate, 1.600kr.

Køb her
/2023-10-12/saint-laurent.png

Taske, Saint Laurent, 14.090 kr.

Køb her
/2023-10-12/atp.png

Støvler, Atp Atelier, 5.900 kr.

Køb her
/2023-10-12/corali.png

Halskæde, Corali, 6.000 kr.

Køb her
/2023-10-12/cnd.png

Neglelak, CND, 130 kr.

Køb her