Er digital-detox den nye detox i 2017?
Foto: Pretty Little Liars
Trends

Er digital-detox den nye kur i 2017?

Af 0 17/01/2017
Vi er besat af at være på kur og skærer konstant ned på alkohol, sukker, rygning, og hvad vi ellers finder dårligt for os selv. Men 2017 ser ud til at have bragt en ny kur med sig, nemlig den digitale detox.

Hvert år ramler diverse detox-kurer på sundhedsfronten ned over os, og flere skærer ned på ting som alkohol, sukker og rygning.

Men noget tyder på, at en ny detox har ramt os i 2017 - nemlig SoMe-detoxen. En ny undersøgelse lavet af Bidvine.com, en lokal markedsplads i England, viser, at 10 procent af de 1.578 adspurgte medlemmer har et ønske om, at droppe sociale medier i år, hvor kun 8 % ønsker at stoppe med at ryge.

Ønsker du at se dette indhold skal du acceptere øvrige cookies.

I følge Harpers Bazar viste en anden undersøgelse lavet af Københavns Universitet desuden, at “overdreven brug af sociale medier kan påvirke dine følelser og tilfredshed med livet negativt, da det fremmer jalousi og urealistisk sammenligning med andre” . Og lige præcis derfor, er der flere som i dag ønsker at skære ned på deres forburg af sociale medier.

ELLE har været ude og tage temperaturen på detox-tendensen. Vi har talt med digital chef og SoMe-specialist hos LEAD Agency Nathalie Camilla Larsen om brugen af sociale medier, og om hvorvidt SoMe-detox bliver det nye sort i 2017. Desuden har vi forhørt os hos ELLEs Digital Director Rose Maria Boelsmand om dét at være omgivet af digitale platforme og sociale medier både i sit arbejdsliv og i privaten.

Men hvorfor er det egentlig, at vi har behov for konstant at være tilstede på de sociale medier? Kan vi ikke bare lægge telefonen fra os? “Nej, det er ikke bare sådan lige. Vi er sociale dyr, vi vil gerne socialisere - hvad laver mine venner og de andre i mit sociale netværk?” siger Nathalie. Samtidig mener hun, at frygten for at gå glip af noget gør, at vi har et behov for konstant, at orientere os.

Læs også: Karlie Kloss om sociale medier: "Vi er ikke længere tilstede i nuet"

Sociale medier har eksisteret i omtrent 15 år, men har først de seneste år taget fart. Den første SoMe-platform som vi kender den i dag, var Friendster, der kom 2002. Set i et større perspektiv har vi derfor ikke haft særlig lang tid til at vende os til den nye teknologi. “Vi er “teenagere” i vores digitale tidsalder, vi skal finde ud af, hvad der fungerer for os, hvad er godt for os, og hvornår er det for meget”, mener Nathalie.

Læs også: Mig-generationen: Mig, mig, mig - og alle mine fremmede venner

Men hvad gør man så, hvis man finder sig selv i en situation, hvor mobilen fylder for meget, man ikke er nærværende i sociale sammenhæng, og man lige pludselig har brugt to timer på ligegyldig "stalking", der alligevel ikke har resulteret i, at vi er blevet klogere? Første skridt er, at blive bevidst om sit forbrug og sin adfærd."Undersøgelser gør os konstant opmærksomme på vores digitale adfærd, når de siger, at vi er for afhængige af de digitale hjælpemidler. Dette er med til at give os en større bevidsthed omkring vores forbrug og dermed forholde os til, hvornår vil jeg være på, hvordan skal mit forbrug på de sociale medier være, og hvornår er jeg afhængig. Derfra kan du ændre din adfærd”, mener Nathalie.

Når vi tjekker sociale medier, er det fordi, vi som oftest har en interesse i noget eller nogle. Vi kan godt lide at følge med i, hvor vores venner rejser hen, hvad de kendte havde på til Golden Globes, eller hvornår Mø holder koncert. Skal vi så bare droppe dette, hvis vi vil på digital-detox? Nej, Nathalie mener ikke, at vi behøver droppe de sociale medier, desuden mener hun heller ikke, at der er et umiddelbart tegn hos danskerne om, at dette kommer til at ske. I stedet mener hun blot, at vi skal spørge os selv: "Hvad er det, jeg ønsker at få ud af min tid på de sociale medier?". Er det eksempelvis billeder af rejser, venner, mode? Derefter kan man lave en forårsrengøring på de sociale medier og tage stilling til, hvorvidt man følger de rigtige?

Grunden til at vi føler os stressede uden vores telefoner er, at vi konstant skal være opdateret på mange forskellige (nye) sociale platforme. Samtidig kan vi komme til at sammenligne os med andre på en usund måde, der stiller urealistiske krav til os selv. Hvis du arbejder med digitale medier eller i et job, der stiller krav til, at du har din telefon på dig, kan det være vanskeligt at sætte grænser. Det samme er gældende for ELLEs Rose, hvor der, hvis ikke der skal tjekkes mails, skal tænkes over, hvornår det næste glansbilledelignende post skal lægges op. Rose mener dog, at det ville være sundt for mange (hende selv inklusiv), at skrue ned for de “pligtopfyldende ambitioner" og tage det roligere omkring den konstante digitale tilstedeværelse.

Læs også: Kristine Sloth: "En af de ting som glæder mig mest, er den “power”, de ting jeg siger har."

Et stort problem er, at vi bruger de sociale medier forkert, for meget og på en uopmærksom måde. Men får vi egentlig noget positivt ud af dem, og hvordan kan vi bruge dem anderledes? "De sociale medier har i høj grad været med til at bringe os tættere sammen, vi interesserer os for hinanden og har samtidig mulighed for, at række ud til andre med de samme specifikke interesser som os", siger Nathalie. "Problemet opstår når vi, uden at tænke over det, hiver mobilen frem. De digitale medier skal være et aktivt tilvalg og ikke bare noget, der sker automatisk, fordi telefonen ligger ved siden af os", forsætter Nathalie.

Men vi har alle vennen, veninden eller søsteren, vi mener sidder for meget på telefonen. Er løsningen så, at lave restriktioner for, hvornår folk må bruge deres telefoner i sociale sammenhæng? "Det er en falliterklæring og en begrænsning af frihed, hvis vi begynder at lægge restriktioner ned over andre. I stedet bør vi kigge på os selv, hvordan synes jeg, det bør være og i stedet finde en balance", afslutter Nathalie.

Så væk med mobilen folkens og nyd det liv, der findes IRL!

Se med i galleriet hvor vi har spurgt Nathalie om 5 gode råd til at starte på en digital detox.

Det er slut med at dase på sofaen - Nyt samarbejde fra Nike x FKA Twig

Sponsoreret indhold

ELLE anbefaler

Redaktionens favoritter

/2023-10-12/dagmar.png

Frakke, House Of Dagmar, 6.310 kr.

Køb her
/2023-10-12/the-garment.png

Kjole, The Garment, 2.530 kr.

Køb her
/2023-10-12/manu.png

Stiletter, Manu Atalier, 3.020 kr.

Køb her
/2023-10-12/lie.png

Øreringe, Lie Studio, 1.450 kr.

Køb her
/2023-10-12/second-female.png

Frakke, Second Female, 2.000 kr.

Køb her
/2023-10-12/opera-sport.png

Top, Opéra Sport, 1.900 kr.

Køb her
/2023-10-12/agolde.png

Jeans, Agolde, 2.450 kr.

Køb her
/2023-10-12/rotate.png

Nederdel, Rotate, 1.600kr.

Køb her
/2023-10-12/saint-laurent.png

Taske, Saint Laurent, 14.090 kr.

Køb her
/2023-10-12/atp.png

Støvler, Atp Atelier, 5.900 kr.

Køb her
/2023-10-12/corali.png

Halskæde, Corali, 6.000 kr.

Køb her
/2023-10-12/cnd.png

Neglelak, CND, 130 kr.

Køb her