En hilsen fra chefredaktricen: Print, WWW eller SoMe?

En hilsen fra chefredaktricen: Print, WWW eller SoMe?
Foto: Sean McMenomy

Tekst: Cecilie Ingdal

”Også mig,” siger den tre et halvt-årige, når min (Instagram-)husbond endnu en gang har fået til opgave at fotografere mor gående ned ad gaden, siddende på en cool stol, holdende om en smuk kop med nylakerede negle eller noget helt fjerde. Og så indtager hun fortovet, som var det en catwalk, efterfulgt af ”må jeg se” – for hun skal da lige godkende (og formentlig nyde) synet af sig selv på billederne. Min datter er ganske enkelt født i en digital tidsalder og navigerer langt mere sikkert på de forskellige digitale devices, end jeg nogensinde kommer til. Og sammen med sine to ældre brødre er hun på mange måder min digitale livline. Hun aner jo ikke, hvad hun gør og hvorfor, men styresystemerne er så intuitive og ’no-brainers’, at hun bare instinktivt navigerer rundt.

Jeg sendte selv min første e-mail i 1997 – i et indelukket kælderlokale på Københavns Universitet i Studiestræde indrettet med nogle få (kæmpe) computere. En amerikansk ven instruerede mig i at oprette en Hotmail med det charmerende navn danish_chick@hotmail.dk (det blev så senere ændret…). Indtil da havde min hjemme-pc udelukkende fungeret som en moderne skrivemaskine, hvor det var lettere at rette fejl og flytte rundt på afsnit end før i tiden. Men det var så også det.

11 år senere, i 2008, blev ELLE lanceret. Alt blev selvfølgelig skabt på computere, men det var uden nogen former for www-tilstedeværelse – det kunne vi godt vente lidt med … Siden har vi i den grad taget revanche og har skabt Danmarks største digitale modemagasinunivers, og i dag ville det være helt utænkeligt at lancere nogen form for produkt uden at have op til flere digitale platforme i spil fra dag et. Men hvordan skærer man kagen/cupcaken/macaronen (kært barn har haft mange trendy udformninger siden 2008) ift. sin kerne, som for os er ELLE-magasinet? For vi har aldrig været interesseret i digitale løsninger, der er en 1:1 kopi af vores printprodukt, men derimod at favne web og SoMe på deres præmisser. Og dem skulle vi jo lige lære (og skal det fortsat) at kende, så de ikke bliver tidsrøvere, men medspillere både privat og professionelt.

Derfor arbejder vi også dagligt – ligesom flere af de kvinder, du kan møde i denne udgave af ELLE – på at finde balancen mellem de forskellige platforme, der findes. For ELLEs vedkommende betyder det at tage stilling til, hvor hver eneste redaktionel idé vil gøre sig bedst. Således kan du i magasinet svælge i æstetiske mode-, beauty- og portrætbilleder og dedikere en bid af din søndag til offline-fordybelse i vores interviews og features, mens du på ELLE.dk kan få endeløse gallerier med f.eks. den nye H&M Conscious Collection eller overdådige Oscar-kjoler og holde dig opdateret på ’breaking’ modenyheder. På Facebook kan du (især) se videoer, så du kan møde nogle af personerne i og bag ELLE ’live’, og på Instagram og InstaStories kommer du bl.a. med os til modeuger, events og modeudstillinger, ligesom du kan se de items fra moderummet, som vi sukker særligt over lige nu.

For uanset årstallet, og uanset om du foretrækker at finde os i kiosken, på din telefon, tablet eller pc, er ELLEs hovedopgave naturligvis at være der, hvor du er. Og engang langt ude i fremtiden: Hvor min datters generation af kvinder er.

Rigtig god læselyst,

En hilsen fra chefredaktricen: Print, WWW eller SoMe?

ELLEs nyhedsbrev

Relaterede artikler