ELLE interviewer: Gucci, om dansen for diversitet kampagnen 'Soul Scene'

Foto: Gucci PR

Gucci arbejder intensivt med at anerkende og hylde diversiteten i alle leder af deres forretning. Dette ses ikke mindst i det italienske modehus' seneste kollektion, der blev vist under modeugen i Milano i marts 2017 og som kommer i butikkerne til efteråret. Her sås et væld af modeller af alle etniske herkomster og køn blande sig i en asymmetrisk, men homogen symbiose i looks, der hentede inspiration fra alle verdensdele og tidsperioder. Som forlængelse af efterårskollektionen har Gucci netop løftet sløret for kampagnen 'Soul Scene', der visuelt slutter ringen omkring Guccis løfte om at hylde diversiteten i alle dele af deres forretning. 'Soul Scene' tager udgangspunkt i en video, der på flamboyansk og udtryksfuld vis skal inspirere til, at det er muligt at ændre på samfundets normer gennem kunst og dans – selvfølgelig med looks fra Guccis pre-fall-kollektion.

Læs også: Se Guccis AW17 modeshow her

I kampagnen medvirker modellen Elibeidy Dani Martinez, der er blevet fremhævet af Vogue som en af de næste store it-modeller. Elibeidy er kendt for sin smukke ibenholdtsfarvede hud, sine dybe mørke øjne og smukke markerede kindben og har blandt andet gået shows for Burberry, Louis Vuitton, Giambattista Valli og Alexander McQueen. ELLE.dk har eksklusivt interviewet den smukke kampagnemodel, der selv er fra Den Dominikanske Republik, om det at medvirke i en kampagne, der rummer et så vigtigt budskab, som 'Soul Scene' – nemlig den basale menneskeret til, at være den man er. 

 

Foto: Gucci PR

 

Som det første, startede vi med at spøge Elibeidy Dani Martinez, om hvordan det er at være ansigt for Gucci - for det er ubetinget et stort øjeblik i en hver models karriere. Hertil svarer den ydmyge model, at hun føler sig utrolig heldig - ikke mindst fordi det er et projekt, der er så betydningsfuldt, og fordi energien omkring kampagnen var helt unik. 

"Jeg tror, at denne kampagne har potentialet til at blive ikonisk og husket i mange år frem. Den formår nemlig at repræsentere mange forskellige mennesker - også dem, der ikke normalt har noget at gøre med mode," siger Elibeidy til ELLE.dk

Samtidig fortæller Elibeidy, at det er en sjov kampagne at være en del af, fordi udtrykket og dansen er i centrum, og at hele crewet har kemi, der faktisk har bidraget til, at mange af de medvirkende er blvet venner uden for settet. Og det er jo netop dét kampagnen skal inspirere til: at lade mennesker, der ikke nødvendigvis kommer fra samme baggrund mødes i en fælles passion og samles omkring den, fremfor at bekrige hinanden ud fra deres forskellighed. 

'Soul Scene' er inspireret af 60'ernes soul-bevægelse fra England, der, som så meget andet i 60'erne, handlede om at skabe fred i verden og elske alle og bruge kunsten til at forene mennesker. Og Elibeidy synes, at budskabet stadig holder den dag i dag, da der ikke findes noget mere udtryksfuldt end dans. "Budskabet (i kampagnen, red.) er så udtryksfuldt og kraftfuldt. Der er ikke nogen bedre måde at demonstrere frihed og fri bevægelse, end gennem dans!". 

Den smukke - og ikke mindst ekstremt veldansende model - er dog mere end bare et bedårende ansigt, der er med at sætte fokus på Guccis holistiske arbejde med frihed, lighed og menneskelig respekt. Derfor spørger ELLE.dk til slut, hvad hun selv ville gøre noget ved, hvis det stod til hende, at ændre én ting: 

"Jeg ville forsøge at få vores politikere til at stoppe deres grådighed - den er ødelæggende for så mange lande, og det må stoppe. Verden ville være et bedre sted, hvis de handlede ud fra fællesskabets bedste interesser frem for deres egne."

 

Se Guccis AW17-kampagnen, Soul Scene her - eller oplev den i 360 graders Virtual Reality på Gucci.com

 

'Soul Scene'-kampagnen blev lanceret samtidig med offentliggørelsen af, at Gucci er blevet optaget i den førende italienske non-profit organisation, Parks - Liberi e Ugali, der har til formål aktivt at fremme og inkludere diversitet i forretningen, med særligt fokus på seksuel frihed og kønsidentitet.  Gucci er det første modehus, der bliver optaget som medlem af Parks, og medlemskabet er et led i Guccis overordnede mission om at skabe en sund forretningsmodel, der prioriterer og respekterer individuel diversitet og frihed og anerkender og fremmer talent. Guccis CEO, Marco Bizzarri udtaler, at Gucci er "... ekstremt stolte af at blive optaget i Parks, og ikke kunne drømme om et bedre øjeblik at starte partnerskabet med denne inspirerende organisation." Gucci har i løbet af de sidste to år implementeret en komplet forretningsændring, der er centreret individuelle udtryksformer, der tiltrækker, fremelsker og promoverer talent og hylder alle racer, aldersgrupper, seksuelle præferencer og køn igennem alle led af organisationen. 

Denne hyldest til diversitet og helt igennem unikke og til tider eksotiske referencer er særligt tydelig i Guccis seneste kollektioner, hvor de etniske referencer er allestedsnærværende. Således henter efterårskollektionen 2017 inspiration fra Fjernøsten med kimonoer og ris parasoller, det victorianske England med flæser og tilknappede kraver, 90'ernes punk med læder og nitter, tzar-lignende russiske looks, feminin europæisk elegance og afrikanske turbaner, der blandede sig i en herlig forenet kompleks symbiose på catwalken i Milano. Udtrykkene var stærke, farverne ekspressive, mønstrene snørklede og modellerne af alle køn og herkomster iført looks, der ikke var kønsbestemte. 

Relaterede artikler