Foto: PR, Lasse Bak Mejlvang, Emilia Therese, Instagram, Mikkel Tjellesen
Trends

Danske smykker er signatursmykker

af Malou Wedel Bruun 10/08/2015
Vi er verdensberømte for dansk design, og vores mode udgør det fjerdestørste eksporterhverv, men hold godt øje med smykkerne, der med The Jewellery Room er blevet en fast del af modeugen i København. ELLE kigger nærmere på dansk modes nye darling.

Det er ikke kun for et syns skyld, når danske smykkefirmaer går sammen under modeugen, eller når kronprinsparret sætter tid af til at besøge Pandoras fabrikker i Kina eller kaste glans over Ole Lynggaard Copenhagens butik i Sydney og Georg Jensens nye flagskibsbutik i München. Danske smykker er ganske enkelt ved at blive en lige så vigtig del af dansk design som møbler, arkitektur og mode, som direktør for Danish Fashion Institute Eva Kruse formulerede det ved åbningen af den fælles smykkemesse, The Jewellery Room.

Ønsker du at se dette indhold skal du acceptere øvrige cookies.

Og hvad så vi så der? Jo, vi så en spændvidde, der nok kunne tage pippet fra enhver. Fra Georg Jensens polerede sølv, der var en blanding af nyere design og eviggyldige arkivsmykker, og Ole Lynggaard Copenhagens organiske guld inspireret af såvel Østens mystik som Nordens natur til mastodonten Pandora, der med sit demokratiske princip om selv at komponere sine smykker med værdibaserede charms har ramt rent hos kvinder verden over, eller Dyrberg/Kern, der fra første færd har været et mode- og trendbaseret firma til de bling-bling-modige, ligesom islandske Sif Jakobs også har succes med i form af markante manchetarmbånd og ringe oversået med glitrende stene.

Læs også: Henriette Pieszak: Se mine sko!

Der var også plads til de nye i klassen: Kinz Kanaan, som med rødder i Mellemøsten laver spinkle, orientalske guldsmykker, ELLE Style Awards-vinderen Orit Elhanati, som skaber eventyr formet af ’krøllet’ guld a la Arje Griegst, eller Kinraden, hvis firma er baseret på bæredygtige principper med mørke diamantslebne ’stene’ skåret af klarinettræ. Og så var der ikke mindst plads til alle dem, som ikke benytter sig af dyre materialer som guld, sølv og ædle stene, men som stiller den akutte pyntetrang, vi alle sammen kan lide af, nemlig dygtige navne som Carré Jewellery og Anni Lu.

I alt var 21 firmaer repræsenteret på den imponerende The Jewellery Room organiseret af PR-firmaet Goldmind, der simpelthen har specialiseret sig i at promovere danske smykker. Jo, smykkebranchen lever og har det godt. Men dens fokus er (indtil videre) meget overskueligt. Hvor Georg Jensen (grundlagt i 1914) i sin tid lavede alt fra brocher til knapper og bæltespænder, er den nutidige danske smykkeforbruger mere enkelt orienteret. Det er primært øreringe, fingerringe, armbånd og halskæder; ekstra knapper er besværlige, og brocher er sjældent nødvendige, for tøjet har som regel allerede den pynt og de lukninger, der skal til.

Nej, smykker af i dag handler om dem, du kommer på kroppen. Til gengæld kan vi ikke få nok af dem der. Og en uafhængig stikprøvekontrol blandt danske fashionistaer viser, at du ikke bare skal have ét armbånd om håndleddet, du skal have mange – mindst tre. Og gerne vidt forskellige, så du som en anden nomade bærer dine historier uden på tøjet. Og apropos nomade, så er smykkemoden i dag en direkte afspejling af globaliseringen, dels med kombinationen af former og farver på kryds og tværs; en cocktailring af sølv sættes rask væk på samme finger som en smal pavébesat af hvidguld og en poleret af rødguld, ligesom vi gerne bruger spinkle ringe i geometriske former på så mange fingerled som muligt, inspireret af Mellemøstens henna udsmykninger på hænderne, eller lader en enkelt tværring fylde for tre fingre på en både punket og futuristisk måde.

Læs også: Uffe Buchard: Modeskribentens bedste citater

Tilsvarende er vi rebelske i ørerne – her kan ringene både hænge som lysekroner, kravle op langs øret som en gren eller bare være helt enkle og spinkle former, når blot de er kombineret på kryds og tværs ud fra tanken om, at det er her, din personlighed kommer ind. Og så er vi tilbage ved såvel Pandora som det med, at danske smykker bruges på kroppen. For når vi alle køber det samme tøj, og når det tøj måske endda er normcore og dermed fuldstændig anonymt og intetkøn, så fortæller vi vores historier på anden vis: med kroppen. Nogle vælger at gøre det med operationer, træning, kure eller tatoveringer, andre at gøre det med en fortælling, der kan udvikles og udskiftes ud fra en erkendelse af, at vi ændrer os over tid – ja, endda fra dag til dag – nemlig med smykker.

Det så Pandora, da de lancerede deres charms, hvor hvert vedhæng symboliserer en værdi eller en livserfaring, og det gør du, når du fuldender dit sensommerlook ved at kombinere dit ’Torun’-armbånd fra Georg Jensen med dine farverige perlearmbånd fra Anni Lu og ’Piccolo’-armbånd fra Marianne Dulong, mens dine ører prydes af en kombination af Kinz Kanaans orientalske fristelser og Sophie Bille Brahes stjernekonstellationer, du har IO Jewels’ uafsluttede guldcirkel om halsen og Ole Lynggaards ’Snake’-ring på fingeren kombineret med loppefund og arvestykker.

Dit valg af smykker er ganske enkelt din signatur, som Anja Camilla Alajdi, stylist for kronprinsesse Mary og designer for smykkefirmaet Marianne Dulong, har formuleret det. Jo, smykker er mere end nogensinde blevet en væsentlig del af det danske modebillede, hvilket kun underbygges af livsstilsekspert Christian Grau, når han spår, at ”vi vil have passion og bæredygtighed i fremtiden.” Og da dansk mode som bekendt går forrest i promoveringen af bæredygtighed, burde nystartede Kinraden være en formel for succes; de tænker fremsynet ved at bruge genanvendte metaller og træ fra en FSC-certificeret skov. Sarah Müllertz, arkitekt og Kinraden-grundlægger, forklarer baggrunden for at skabe smykkeἀrmaet: ”Vores grundtanke med Kinraden er, at vi skal kunne vælge bæredygtigt uden at gå på kompromis med design og æstetik. Vi vil altid have lyst til at bære smukt design – det ændrer sig ikke. Men vi ville gerne kunne gøre det uden negative konsekvenser for vores omgivelser.”

Læs også: Modeugen: Tæt på Josephine Skriver

Med andre ord: Uanset hvilken fortælling du vælger, er der et danskdesignet smykke, der kan udtrykke det. Vi glæder os til næste kapitel!

Her i galleriet kan du se nogle af de danske smykkedesign, som vi her på redaktionen er mere end almindeligt begejstrerede. Brug pilene i galleriet eller 'swipe' dig igennem.

Psst ... Fordi moden er en evig reaktion på det forrige, så tør vi godt spå, at efterfølgeren til alt det spinkle metal er sanselige ravsmykker – hold øje med det nordiske guld!

Sponsoreret indhold

ELLE anbefaler

Redaktionens favoritter

/2023-10-12/dagmar.png

Frakke, House Of Dagmar, 6.310 kr.

Køb her
/2023-10-12/the-garment.png

Kjole, The Garment, 2.530 kr.

Køb her
/2023-10-12/manu.png

Stiletter, Manu Atalier, 3.020 kr.

Køb her
/2023-10-12/lie.png

Øreringe, Lie Studio, 1.450 kr.

Køb her
/2023-10-12/second-female.png

Frakke, Second Female, 2.000 kr.

Køb her
/2023-10-12/opera-sport.png

Top, Opéra Sport, 1.900 kr.

Køb her
/2023-10-12/agolde.png

Jeans, Agolde, 2.450 kr.

Køb her
/2023-10-12/rotate.png

Nederdel, Rotate, 1.600kr.

Køb her
/2023-10-12/saint-laurent.png

Taske, Saint Laurent, 14.090 kr.

Køb her
/2023-10-12/atp.png

Støvler, Atp Atelier, 5.900 kr.

Køb her
/2023-10-12/corali.png

Halskæde, Corali, 6.000 kr.

Køb her
/2023-10-12/cnd.png

Neglelak, CND, 130 kr.

Køb her