Mode

Så meget er prisen på luksusmærker steget

af Juliane Olsen 6/03/2014
Det bliver dyrere og dyrere at iklæde sig design fra Chanel og Louis Vuitton.

Det er ikke kun den økonomiske nedgang og de højere leveomkostninger, som kan sætte dine tanker på overarbejde, for prisen på luksusvarer stiger faktisk også i disse år.

Avisen The Wall Street Journal skriver nu, at prisen på en quiltet taske fra Chanel gennemsnitligt er steget med 70 procent i de sidste fem år, mens Louis Vuittons klassiske taskemodel Speedy koster 32 procent mere i dag, end den gjorde i 2009.

Ønsker du at se dette indhold skal du acceptere øvrige cookies.

Læs mere om Coco Chanels historie her

Der er adskillige teorier bag stigningen, der repræsenterer den generelle tendens, når det gælder luksusvarer som ure og smykker. Nogen mener, at priserne skal være en rettesnor, som kunder kan adskiller de dyre brands med de billigere mærker, der vinder mere og mere popularitet.

"Jo mere Tory Burches og Michael Kors der er, jo mere vil Chanel og Louis Vuitton prøve at få deres priser op," siger leder af Luxury Institute, Milton Pedraza, til avisen.

Se Marc Jacobs' sidste kampagne for Louis Vuitton i galleriet her

Andre forklarer prisernes stigning med en tilsvarende stigning på produktionsomkostningerne for at opretholde kvaliteten til trods for inflationen.

"Vi skiller os ikke ud fra andre luksusmærker ved jævnligt at tilpasse vores priser og vores modeller til produktionsomkostningerne, råmaterialer og valutakurser," siger en talsmand for Chanel til The Wall Street Journal.

Økonomer gætter dog på, at stigningerne er ren strategi fra brandsene for at gøre deres varer mere attraktive. En teori der først blev formuleret af den amerikanske økonom Thorstein Veblen, hvor prisstigninger afføder flere og ikke færre salg.

Uanset hvilken teori der gælder i denne sammenhæng, så viser grafer, at strategien ikke længere virker for firmaer som Gucci og Mulberry, og luksus-koncernen LVMHs modeselskaber melder nemlig om en nedgangsperiode det sidste år.

Det ser dog ikke ud til, at kvinders hang til Chanel-tasker vil ændre sig, for det franske mærke har ikke oplevet samme tendens.

Sponsoreret indhold

ELLE anbefaler

Redaktionens favoritter

/2023-04-03/jacquemus-evt-med-buksen-til.jpg

Jakke, Jacquemus, 4.400 kr.

Køb her
/2023-04-03/jacquemus.png

Jeans, Jacquemus, 3.170 kr.

Køb her
/2023-04-03/prada-option-i-sort-og-hvid.png

Hæle, Prada, 6.400 kr.

Køb her
/2023-04-03/trine-tuxen2.png

Øreringe, Trine Tuxen, 1.200 kr.

Køb her
/2023-04-03/antipast-hos-another-nue.png

Sokker, Antipast hos Another Nue, 330 kr.

Køb her
/2023-04-03/anthurium.png

Blomster, Blomster Bjarne, 128 kr.

Køb her
/2023-04-03/skall.png

Cardigan, Skall Studio, 2.900 kr.

Køb her
/2023-04-03/masterpiece-2-in-1-lash-wow-aben-002.png

Masterpiece 2 in 1 Lash Wow Mascara, Max Factor hos Matas, 150 kr.

Køb her
/2023-04-03/marni-2_0.jpg

Taske, Marni, 4.100 kr.

Køb her
/2023-04-03/macfy23_lockedkiss_lipcolour_doyenne_open_3000x3000.png

Locked Kiss Ink 24HR Lipcolour Doyenne, Mac hos Zalando, 270 kr.

Køb her
/2023-04-03/louise-roe-hos-bahne.png

Champagne glas, Louise Roe hos Bahne, 600 kr.

Køb her
/2023-04-03/aiayu.jpg

Skjorte, Aiayu, 1.300 kr.

Køb her
/2023-04-03/flatlist.png

Solbriller, Flatlist, 1.600 kr.

Køb her
/2023-04-03/honey_300122_06311.png

Cleanser, Honey, 280 kr.

Køb her
/2023-04-03/sea-home.png

Pude, Sea home, 1.280 kr.

Køb her