Mode

Og vinderen er ...

af Mette Marie Lei 1/06/2011
Endelig kan vi offentliggøre vinderen af vores design-konkurrence i samarbejde med SHOESHIBAR ...

ELLE.dk har igennem de seneste måneder i samarbejde med sko-mærket SHOESHIBAR afholdt en designkonkurrence, hvor alle interesserede, udanset kreativ eller kompetencemæssig baggrund, kunne indsende deres design til en ny SHOESHIBAR-sko.

Læs mere om konkurrencen og det cool dommerpanel her ...

Dommerpanelet udvalgte 5 finalister, som blev sendt til facebook-afstemning her på sitet, og der gik ikke mange dage, før en klar tendens havde tegnet sig - I var allesammen helt vilde med Frederikke Antonie Schmidts drømmende, smukke og feminine sko, som er den, der ses her til højre!

Ønsker du at se dette indhold skal du acceptere øvrige cookies.

Se de andre finalisters sko her ...

Vi har hermed vores vinder: Frederikke Antonie Schmidt!


Frederikke Antonie Schmidt

Frederikkes fine sko vil blive sat i produktion og solgt i alle SHOSHIBARs butikker. Desuden vinder Frederikke en tur til Paris med alt betalt!
TILLYKKE!

Verden som skodesigner er slet ikke ny for Frederikke Antonie Schmidt, som også til dagligt bruger meget af sin tid på at designe skønne stiletter...

ELLE har taget en snak med Frederikke om hendes deltagen i SHOSHIBAR-konkurrencen:

Hvad var din tanke med at melde dig til Shoeshi Bar vs. ELLEs designkonkurrence?
- Jeg synes, det kunne være sjovt at prøve at lave et design, der var baseret på Shoeshi'bars kreative identitet, men samtidigt anderledes og nyskabende, men alligevel henvendt til almindelig danske forbrugere og ikke bare catwalken.
Der var mange faktorer der spillede ind, og det var en god og sjov udfordring!

Hvor længe har du designet sko?
- Jeg blev færdiguddanet som designteknolog med speciale i skodesign på Teko i 2008, hvorefter jeg tog direkte i praktik hos en dansk skodesigner, der arbejdede i Siena, Italien. Siden tog jeg en overbygning i kreativt skodesign på Polimoda i Firenze. Både under og efter uddannelsen arbejdede jeg med sko og designede freelance, og i december 2009 blev jeg ansat som designer hos Mermaid, et ungarnsk skomærke.

Hvorfor lige sko…?
-
En sko er en 3D-genstand, den kan stå selv og har ikke nødvendigvis behov for en fod for at tage sig flot ud. Hvorimod tøj eksempelvis næsten altid har brug for en krop for at komme til sin fulde ret, det ser meget sjældent smukt ud, hvis det bare ligger for sig selv.
En sko er for mig mere et stykke kunst end en brugsgenstand, og så elsker alle kvinder sko, inklusive jeg!

Hvem er dine designforebilleder?
- Uha, jeg har mange. Jeg elsker de designere, der virkelig skiller sig ud og sætter tankerne igang hos tilskuerne.
Vivianne Westwood vil jeg altid elske for sin prokoverende penis-sko, som simpelthen er så langt ude, at man ikke kan andet end at elske den, men ellers er jeg altid meget glad for både McQueen og Galliano, der begge er ret vilde og nyskabende i deres design, lidt enfant terrible i modens verden.
Prada er derimod et spændende, men klassisk mærke, der altid forstår at genskabe sig selv, hvilket er utrolig inspirerende, mens mærker som Diego Dolcini og Nikolas Kirkwood er både overvældende og kretive på et helt andet og mere courture-ligende niveau, der får også kreativiteten til at flyve...

Hvordan henter du inspiration til dine design?
- Jeg følger altid med i catwalken og de forskellige designeres nye kollektioner, men min egen inspiration kommer egentlig indefra.
Det handler mere om hvilke følelser jeg har lyst til at udtrykke med mit design, og hvad jeg gerne vil have det frembringer af følelser og ideer hos modtageren/forbrugeren. Min sko til Shoeshi'bar er for eksempel et glad design fuld af liv og solstråler.

Hvad er din drøm indenfor hvervet som skodesigner?
- Jeg elsker mit arbejde og føler mig utrolig heldig at kunne arbejde med design hver dag. Jeg har arbejdet med sko i både Italien og Kina og har lært utroligt meget af de to verdners forskelle.
I Italien handler det om design og produktion af sko, der er fokus på pasform, materialer samt de små detaljer. Skoen er et stykke kunst, mens i Kina handler det KUN om prisen!
Kineserne er faktisk rigtig dygtige til at producere sko, men verden vil ikke betale prisen, og derfor bliver alting lavet så billigt og hurtigt som overhovedet muligt. Jeg tror på, at fremtiden er at forene de to verdner, at producere smukke sko i god kvalitet, men til en mellempris.

Hvad tror du, du kan bruge det til, at SHOESHIBAR nu kommer til at sælge DIN sko i?
- Til september flytter min italienske kæreste og jeg tilbage til Danmark efter 4 år i Italien, og så håber jeg at finde et job her med nye og spændende udfordringer. At min sko nu bliver produceret og solgt af Shoeshi'bar er en god oplevelse og et rigtig godt afsæt til at søge job her i Danmark. Og så glæder jeg mig selvfølgelig til at kunne gå ind i en dansk butik og købe mit eget skodesign!

Sponsoreret indhold

ELLE anbefaler

Redaktionens favoritter

/2023-10-12/dagmar.png

Frakke, House Of Dagmar, 6.310 kr.

Køb her
/2023-10-12/the-garment.png

Kjole, The Garment, 2.530 kr.

Køb her
/2023-10-12/manu.png

Stiletter, Manu Atalier, 3.020 kr.

Køb her
/2023-10-12/lie.png

Øreringe, Lie Studio, 1.450 kr.

Køb her
/2023-10-12/second-female.png

Frakke, Second Female, 2.000 kr.

Køb her
/2023-10-12/opera-sport.png

Top, Opéra Sport, 1.900 kr.

Køb her
/2023-10-12/agolde.png

Jeans, Agolde, 2.450 kr.

Køb her
/2023-10-12/rotate.png

Nederdel, Rotate, 1.600kr.

Køb her
/2023-10-12/saint-laurent.png

Taske, Saint Laurent, 14.090 kr.

Køb her
/2023-10-12/atp.png

Støvler, Atp Atelier, 5.900 kr.

Køb her
/2023-10-12/corali.png

Halskæde, Corali, 6.000 kr.

Køb her
/2023-10-12/cnd.png

Neglelak, CND, 130 kr.

Køb her