Yayoi Kusama går sammen med dansk urmærke
Foto: PR / Picto
Designsamarbejde

Yayoi Kusama går sammen med dansk urmærke

af Christine Aaby Reitoft 5/11/2018
Det danske urmærke Picto er kommet i selskab med ingen ringere end den verdenskendte kunstner Yayoi Kusama og hendes karakteristiske prikker... Wow!

Den japanske avantgardekunstner Yayoi Kusama er gennem de seneste årtier blevet verdenskendt for sit uendelige univers af farvestrålende, prikkede mønstre, der dækker overfladerne på malerier, skulpturer og breder sig over hele rum. Du huske måske Yayoi Kusamas udstilling på Louisiana i efterårets 2015, som blev dokumenteret flittigt på Instagram?

Ønsker du at se dette indhold skal du acceptere øvrige cookies.

Yayoi Kusama er anerkendt som en af de vigtigste nulevende kunstnere og har været en pioner indenfor pop art, minimalisme og feministisk kunst samt inspirationskilde for store kunsterne som eksempelvis Andy Warhol. Gennem sin karriere har hun arbejdet med en bred variation af kunstneriske medier heriblandt skulpturer, collager, performancekunst, miljøinstallationer, billedkunst og design.

Læs også: Her er redaktionens ur-favoritter til efteråret

Nu har den originale kunstner så indgået et samarbejde med det danske urmærke Picto og den kinesiske e-handelsgigant JD.com om at lancere et limited edition ur. Picto blev stiftet i 1984 og var verdens første armbåndsur, der viste tiden som et pictogram. Limited edition uret, som er unisex, bibeholder Pictos minimalistiske design på urskiven, mens silikoneremmen fås i sort med gule polkaprikker, som selvfølgelig er inspireret af Yayoi Kusamas kendte ’Yellow Tree’ serie.

Se et udplik af de flotte kampagnebilleder her...

Vis dette opslag på Instagram

Vis dette opslag på Instagram

Vis dette opslag på Instagram

Vis dette opslag på Instagram

Det er ikke første gang, at Yayoi Kusama viser sin interesse for mode – eller måske er det omvendt. Tidligere har den japanske kunstner nemlig brugt sine karakteristiske polkaprikker i en capsule-kollektion for det franske modehus, Louis Vuitton.

Limited edition uret bliver eksklusivt solgt på JD.com og kan dermed kun købes i Kina - desværre.

Men det at et dansk mærke ikke alene har landet et samarbejde med Kinas største e-handelsplatform, men også med en af verdens mest anerkendte kunstnere, er dog for imponerende til ikke at slå et lille slag for. Og så kan vi jo altid krydse fingre for at samarbejdet alligevel finder vej til Danmark en dag!

Sponsoreret indhold

ELLE anbefaler

Redaktionens favoritter

/2023-10-12/dagmar.png

Frakke, House Of Dagmar, 6.310 kr.

Køb her
/2023-10-12/the-garment.png

Kjole, The Garment, 2.530 kr.

Køb her
/2023-10-12/manu.png

Stiletter, Manu Atalier, 3.020 kr.

Køb her
/2023-10-12/lie.png

Øreringe, Lie Studio, 1.450 kr.

Køb her
/2023-10-12/second-female.png

Frakke, Second Female, 2.000 kr.

Køb her
/2023-10-12/opera-sport.png

Top, Opéra Sport, 1.900 kr.

Køb her
/2023-10-12/agolde.png

Jeans, Agolde, 2.450 kr.

Køb her
/2023-10-12/rotate.png

Nederdel, Rotate, 1.600kr.

Køb her
/2023-10-12/saint-laurent.png

Taske, Saint Laurent, 14.090 kr.

Køb her
/2023-10-12/atp.png

Støvler, Atp Atelier, 5.900 kr.

Køb her
/2023-10-12/corali.png

Halskæde, Corali, 6.000 kr.

Køb her
/2023-10-12/cnd.png

Neglelak, CND, 130 kr.

Køb her