Foto: PR
Ny kollektion

Tidligere Hermès-designer har igen skabt lettilgængelig kollektion for Uniqlo

af Nikita Hoffmann Andersen 3/09/2020
Den japanske high street-gigant Uniqlo er inden længe klar med efterårets bud på Uniqlo U-kollektionen. Igen er det Christophe Lemaire - der tidligere har været hos Hermès, og som nu designer i eget navn - der har skabt kollektionen. ELLE fangede ham til en Q&A, hvor han taler om samarbejdet og tankerne bag kollektionen.

Hvad var dit udgangspunkt for denne kollektion?

Når vi begynder at arbejde på en ny Uniqlo U-sæson, spørger jeg altid mig selv, hvilke centrale stykker tøj vi skal have i kollektionen. Ideen er at skabe tøjløsninger, tøj du har behov for og forhåbentlig også ønsker dig. Vi arbejder altid hen mod at finde en balance med noget down-to-earth, der er funktionelt, praktisk og behageligt, men i lækre stoffer og de rigtige farver. Som designteam har vi kollektivt altid mange forskellige referencer i tankerne, når vi starter. Vi elsker tøj, modehistorie, tøjhistorie, militærtøj og arbejdstøj, og vi kan blive meget entusiastiske, når det drejer sig om nogle bestemte retninger. Men vi når også til et punkt, hvor vi er nødt til at glemme vores moodboards og referencerne og fokusere på designet, så vi har en klar indfaldsvinkel og får skabt løsninger til folks garderober.

Ønsker du at se dette indhold skal du acceptere øvrige cookies.

Du designer til den globale Uniqlo U-målgruppe. Hvad betyder det i forhold til den kreative proces?

Det skønne ved Uniqlo er, at vi er repræsenteret i hele verden, og vi taler til forskellige målgrupper. Den spændende udfordring for os er at sikre, at så mange mennesker som muligt kan forstå, hvordan vi arbejder. Det er derfor, vi ikke vil have, at kollektionen har for mange referencer, bliver for kantet eller ironisk. Igennem hele designprocessen tænker vi konstant på vores kunder. Vi arbejder meget med at finde kvaliteten i det universelle, og det skal kunne forstås af forskellige slags mennesker. Vi spørger ofte os selv, om folk i en forstad i Japan eller en by i Kina, eller et eller andet sted i Europa og USA forstår, hvad det er, vi prøver at opnå.

Hvordan er den nye kollektion anderledes end dem, du tidligere har lavet til Uniqlo U?

Hver kollektion skal ses som en videreudvikling af den foregående. Jeg ønsker altid, at der skal være en følelse af sammenhæng mellem dem, og vi arbejder med hver kollektion som et supplement til den forudgående, fordi det hjælper vores kunder med at opbygge deres garderobe. Det er altid en balance mellem nogle få stykker tøj, vi tager med over, måske i en forbedret version, og nye produkter.

Farve er et vigtigt aspekt i opbygningen af en kollektion. Hvordan vil du definere den overordnede farveretning i Uniqlo U?

Nogle gange har vi stærkere farver, men for det meste bruger vi smarte, neutrale farver. Så hvis vi gerne vil have beige med i kollektionen, udforsker vi alle nuancer af beige fra café latte til sand. I stedet for marineblå kigger vi måske på mørkere nuancer af blå, eller gråblå eller grønblå farver, i stedet for bare at blive ved den kendte nuance af den pågældende farve. I denne sæson til kollektionen af tøj til kvinder var vi interesserede i hudfarver og neutrale farver. Det var især tilfældet med det, vi kalder ‘second skin pieces’, og vi kan godt lide ideen om, at du har noget hudfarvet på lige oven på din hud. Vi legede også med puddernuancer.

Hvad er dine personlige favoritter i denne kollektion?

Altså, jeg elsker jo hele kollektionen. Men hvis jeg skulle vælge noget, synes jeg, at den blødt vatterede cottoncoat til kvinder er en fantastisk tilføjelse. Jeg synes, vi lykkedes med at skabe en elegant form, og frakken er både varm og behagelig. Og så elsker jeg farven, som er en slags let café latte. For mig er den frakke meget typisk Uniqlo U. Jeg er også vild med vores »second skin pieces«, der er lavet af fint strik og superblød merinould. Og så vores French terry selvfølgelig, som er meget enkel og smuk. Den ville vi prøve i nogle utraditionelle farver, som støvet pink til mænd. Jeg kunne blive ved og ved, men dem, jeg har nævnt nu, er nok mine favoritter.

Uniqlo U-kollektionen lanceres i Uniqlo-butikkerne verden over samt online den 17. september 2020 - og med priser helt ned til 99 kroner er der noget for enhver.

Du kan allerede nu se vores udvalgte favoritter i galleriet herunder:

Sponsoreret indhold

ELLE anbefaler

Redaktionens favoritter

/2023-10-12/dagmar.png

Frakke, House Of Dagmar, 6.310 kr.

Køb her
/2023-10-12/the-garment.png

Kjole, The Garment, 2.530 kr.

Køb her
/2023-10-12/manu.png

Stiletter, Manu Atalier, 3.020 kr.

Køb her
/2023-10-12/lie.png

Øreringe, Lie Studio, 1.450 kr.

Køb her
/2023-10-12/second-female.png

Frakke, Second Female, 2.000 kr.

Køb her
/2023-10-12/opera-sport.png

Top, Opéra Sport, 1.900 kr.

Køb her
/2023-10-12/agolde.png

Jeans, Agolde, 2.450 kr.

Køb her
/2023-10-12/rotate.png

Nederdel, Rotate, 1.600kr.

Køb her
/2023-10-12/saint-laurent.png

Taske, Saint Laurent, 14.090 kr.

Køb her
/2023-10-12/atp.png

Støvler, Atp Atelier, 5.900 kr.

Køb her
/2023-10-12/corali.png

Halskæde, Corali, 6.000 kr.

Køb her
/2023-10-12/cnd.png

Neglelak, CND, 130 kr.

Køb her