Nyt brand Stephanie Gundelach: “OperáSPORT er elegant, men sporty, luksuriøst, men til at betale og bæredygtigt, men sexet”

Foto: Louise Thornfeldt

33-årige Stephanie Gundelach er ikke noget nyt navn i den danske modebranche. Stephanie, der er tidligere ELLE Style Awards-nomineret, er uddannet designteknolog med speciale i design, og i mange år har hun arbejdet som stylist og konsulent for store brands, ligesom hun tidligere har stiftet den nu hedengangen modeblog Anywho samt den ditto butik B56.

I dag er Stephanie Gundelach flyttet til Paris, hvor hun bor med håndboldspillerkæresten Mikkel Hansen og deres 10 måneder gamle søn Eddie Max.

Mandag den 11. november 2019 lancerer Stephanie Gundelach sit nye brand OpéraSPORT (som du garanteret allerede for længst er begyndt at følge på Instagram) sammen med sin 29-årige partner Awa Malina Stelter, der har en kandidat i Management of Creative Business Processes.

Awa har desuden flere års erfaring med design og produktion fra egne og eksterne projekter, hvor hun blandt andet har samarbejdet med Inditex-gruppen, der ejer brands som Zara og Massimo Dutti.

Awa og Stephanie. Foto: Louise Thornfeldt

Awa og Stephanie.

Nu er Stephanie og Awa teamet up, og resultatet, OpéraSPORT, er alt det, vi slet ikke vidste, vi drømte om.

På lanceringsdagen den 11. november 2019 fangede ELLE Stephanie til en Q&A om det nye brand.

Fortæl om OpéraSPORT, tankerne og inspirationen bag?

"Tænk på Paris i år 2057. OpéraSPORT er elegant, men fungerer også i en neonverden. Ligesom navnet antyder, er vi et brand, der lægger vægt på elegance, anvendelighed og ansvarlighed. Vi er enormt bevidste om kvantitetsindvirkning på vores nutid og fremtid, hvorfor den bæredygtige tilgang påvirker vores kollektioner. De kommer nemlig i begrænsede mængder hver tredje måned på operasport.net, og hver style i vores første drop er lavet af genanvendt silke - netop for at give en oplevelse, der ikke udelukkende er luksuriøs, men også er ansvarlig."

Hvordan opstod navnet OpéraSPORT?

"Det er altid svært at finde på et nyt navn, men vi ville gerne have et som beskrev kontrasten i vores univers. Det er elegant, men sporty. Det er luksuriøst, men til at betale. Det er bæredygtigt, men sexet. Det er også en af grundene til, at vi har valgt at sætte et neon-label i nakken, fordi det står i stærk kontrast til den klassiske silke. Vi ønskede et navn, der i sig selv var en form for kontrast, fordi det afspejler os og vores tilgang rigtig godt."

Foto: Louise Thornfeldt

Du har været i modebranchen som stylist i mange år, hvordan opstod lysten til at starte dit eget brand? Har det noget med din "nye" hverdag i Paris at gøre?

"Jeg har arbejdet med at skabe universer og kampagner for brands i mange år, og jeg kunne mærke at noget af det, brands kæmper mest med, er deres identitet og at skabe content. Folk vil have en bid af et univers, som de synes er inspirerende, og de vil gerne have det lige nu og her - ikke om 6 måneder. Jeg tror, at det skabte lysten til at prøve det selv. At kaste sig ud i og oparbejde et helt nyt projekt. Derudover har jeg en søn på 10 måneder, og jeg går derfor Paris tynd med barnevogn - her bliver jeg meget inspireret og opdager bl.a. en masse spændende arkitektur."

Næsten alt er lavet i 100% genbrugt silke. Hvad er tankerne bag det? 

"Ja, vores første drop er hovedsageligt produceret af genanvendt silke, men vi har også brugt genbrugsplast i vores hårbøjler. Genbrugssilke er interessant, fordi det produceret af tekstiler, som normalt bliver smidt ud. Det kan både være overskudssilke fra produktion og allerede produceret tekstiler. I vores produktion væver og strikker vi silken om, så den kan genbruges. Det var afgørende for os at implementere cirkulære designprincipper. Vi har dog ikke låst os fast på udelukkende at bruge genbrugssilke. De næste drops kommer også til at indeholde blandt andet økologisk bomuld."

Hvad er tankerne bag forretningsmodellen hvor kollektionerne dropper i begrænsede mængder på operasport.net.?

"I første omgang vil vi fokusere mere på kvalitet frem for kvantitet. Derudover prøver vi at ramme en efterspørgsel, og her tror vi på at lave små drops i begrænsede mængder. Der bliver nok hurtigt udsolgt, men på den måde ender vi heller ikke med et restlager. På samme måde kan vi hele tiden forny vores brand og kontinuerligt skabe nye universer. Hvert drop bliver et nyt univers, hvilket vi markerer ved at hvert drop har sin egen farve nakkelabel. Det første drop er neongrønt, og det bærer hele stemningen præg af, som man se på alt fra hjemmesiden til vores sociale medier."

Foto: Louise Thornfeldt

Du har startet brandet sammen med designeren Awa Malina Stelter. Hvordan komplimenterer I hinanden som team?

"Awa er min drømmepartner - hun er skarp, ambitiøs, har stor erfaring med produktion og design og er god til alt med tal og Excel-ark. Jeg er nok lidt mere et kreativt rodehoved med en masse idéer og med fokus på branding og marketing. Vores roller overlapper lidt, når det kommer til design, og vi har samme ambitiøse tilgang til projektet - det er vigtigt, så vi bevæger os i samme retning."

Foto: Louise Thornfeldt

Hvem drømmer du om at se i OpéraSPORT?

"Vi elsker, at OpéraSPORT henvender sig til alle aldersgrupper. Kvinder fra 17 til 70 år har lagt bestillinger på vores styles, og det er fantastisk. Det var en af vores grundtanker med OpéraSPORT - netop at vores styles appellerer til flersidigheden. Alle skal kunne have vores tøj på, og det tyder det heldigvis på, at de også gerne vil."

Hvad kan vi glæde os til?

"Flere bæredygtige drops med fokus på design og kvalitet. Næste drop kommer ud til januar, hvor vi tilføjer flere styles. Derudover vil der komme et par ekstra surprisedrops i anledning af visse højtider."

 

Relaterede artikler