Så meget er den klassiske Chanel 'Flap Bag' steget i pris

Chanel
Foto: Instagram

Chanels mest kendte taskemodel, den klassiske 'Flap Bag’, er uden tvivl en af de mest tidløse designertasker, du kan anskaffe dig. 

Derudover har den vist sig at være en rigtig god investering, hvis du ser på den enorme prisstigning der har været, siden tasken kunne købes første gang.

Chanels 'Flap Bag' bliver ofte forvekslet med Chanels langt ældre '2,55 taske', men de to minder da også meget om hinanden, hvorfor man prismæssigt godt kan sammenligne dem. Lad os alligevel lige dykke en tur ned i modeleksikonet og kigge på forskellene:

Chanels '2.55' (øverst på billedet herunder) blev designet af Gabrielle 'Coco' Chanel, som navngav den efter den måned og det år, den udkom i. Altså februar 1955. Låsen var rektangulær, og kæden var udelukkende udført i hardware uden læder. Da Coco Chanels mor døde, kom hun på børnehjem, og rygterne siger, at kæden på '2.55'-tasken er magen til den kæde, børnehjemspersonalet bar om halsen til deres nøgler. 

Chanels 'Flap Bag' (nederst på billedet herunder) er Karl Lagerfelds viderudvikling fra 1980'erne. Han indførte den klassiske CC-lås, som vi kender i dag, mens han også tilføjede læder til kæden. 

 

Foto: Chanel

 

'2.55'-tasken blev faktisk taget ud af produktion i en årrække, fordi Karls nyere version var mere populær, men i 2005, på taskens 50-års fødselsdag, kom tilbage under navnet Reissue 2.55.

Da den ikoniske '2.55 taske' blev lanceret i 1955, kostede den 220 dollars, hvilket i dag svarer til ca. 1460 danske kroner! Desværre for os, er taskens pris blot steget og steget siden da, og i dag er det de færreste, der har råd til at anskaffe sig den luksuriøse taske-klassiker fra det franske modehus.

En hurtig hovedregning afslører, at Chanel-tasken (medium-modellen) er steget svimlende 70% alene de sidste seks år. Du kan se de forskellige prisstigninger i galleriet nedenfor.

Websitet BagHunter har for nyligt foretaget en undersøgelse, hvor eksperter analyserede prishistorikken og investeringspotentialet på 2.55/Flap Bag-tasken. Undersøgelsen viste, at prisen på tasken, i perioden 2010 til 2015, overhalede stigningen på det amerikanske boligmarked, hvor priserne steg 8.1 procent på boliger i den selvsamme periode.

Så teoretisk set, er en Chanel-investering bedre end en bolig-investering - det er kun gået en vej, nemlig opad, siden 1955.

Læs også: 10 ting, du med garanti ikke vidste om den ikoniske Birkin taske fra Hermès.

Men hvad er det, der gør, at Chanel kan blive ved med at hæve priserne? Det giver CEO hos BagHunter, Evelyn Fox, et bud på.

Hun pointerer, at den kæmpe stigning i tasken pris er sammenfaldende med stigningen i antallet af luksus-markedspladser over hele verden:

”Vi fornemmer, at disse markedspladser har spillet en signifikant rolle i at gøre disse tasker tilgængelige for en bred skare af kvinder. Hvilket har resulteret i en stigende interesse hos flere mennesker end nogensinde før, og dette har medvirket til, at Chanel har kunnet hæve priserne på taskerne så hurtigt, over så kort en periode.”

Det tyder altså på, at det udelukkende er 'udbud-og-efterspørgsel’, der har spillet ind i de vanvittige prisstigninger. 

Vi begynder lidt at bebrejde vores mødre og bedstemødre, at de ikke købte en masse Chanel-tasker for mange år siden, da de var til at betale.

Men dét kan så være endnu en undskyldning for at købe en selv – så vores døtre og børnebørn kan få glæde af den ikoniske Chanel-taske, som samtidig har vist sig at være en helt god investering!

Hvis du har en mindre formue liggende, så er det bare om at finde den nærmeste Chanel-butik og investere i din drømmetaske – Du kan takke os om 10 år, når den er sandsynligvis er steget mange tusinde kroner i værdi!

I galleriet kan du se de største prisstigninger på den eftertragtede taske fra Chanel.

Så meget er Chanels klassike 'Flap Bag' steget i pris

Relaterede artikler