ELLE maj Naja Munthe: ”Vi drak champagne, da Net-a-Porter havde lagt deres ordre”

Foto: Asger Mortensen

Naja Munthe kan i år fejre sit 25-års jubilæum med tøjmærket 'Munthe', og i den anledning har ELLEs faste skribent Lotte Freddie fået et eksklusivt interview med Naja, som du kan læse i det nye nummer af ELLE, der netop er kommet på gaden.

Naja Munthe startede i 1994 sit mærke op sammen med Karen Simonsen, hvor det gik under navnet ’Munthe plus Simonsen’. I 2009 overtog Naja virksomheden, relancerede brandet og gav det navnet ’Munthe’.

Køb et abonnement på 3, 6 eller 12 numre af ELLE fra 119 kr.

Munthe startede ud med at være kendt for sit luksusboheme-tøj, men er i dag blevet mere kendt for sine elegante og urbane styles. Til skiftet fra det det ene til noget andet, udtaler Naha Munthe blandt andet i interviewet til ELLE: 

” (…) jeg forandrer mig. Det (designet red.) forandrer sig sammen med mig, det ville være forfærdeligt, hvis det lignede sig selv, det ville jeg være virkelig ked af. Det ændrer sig, sammen med at min smag og min stil ændrer sig og har gjort det igennem tiden. Det afspejler meget mig, men også den tid, vi lever i. Dengang i starten var udgangspunktet meget boheme, sådan er verden jo ikke kun i dag; den er også dét, men er mere nuanceret nu. Og så tænker jeg især meget over, hvad mine kollektioner skal kunne i forhold til at være så internationale, som vi er nu.”

Og Naja er kun blevet en mere og mere accepteret kvinde på den danske såvel som internationale modescene. Under SS19-modeugen i København sidste august overraskede Naja Munthe alle, der så med, da hun sendte den danske topmodel Freja Beha ned at catwalken som åbning af showet - noget af et statement fra Naja Munthe, som naturligvis blev hyldet på samtlige sociale medier i modebranchen, ligesom flere udenlandske medier bragte historien om Freja Behas comeback på den danske modescene hos Munthe.  

Læs også: Shoppegalleri: Få Cato van Ees franske forsidelook

Naja bliver ved med at udvide sit brand og flere internationale butikker og webshops viser desuden interesse for Naja Munthes design. I denne forbindelse fortæller Naja Munthe i interviewet til ELLE blandt andet, at det altid har været en drøm for hende at få Munthe repræsenteret på den internationale og eksklusive webshop Net-a-porter.com. Og da Net-a-porter så endelig lagde deres første ordre, blev det derfor også fejret med masser af champagne: 

”Net-a-Porter har den internationale pondus og er et af de bedste design vinduer, man kan få. De holder øje med én, og når tiden er der, og de synes, at nu passer det til dem, så slår de til. De får den første levering her til maj, og så fortsætter det derfra. Det har også åbnet mange andre døre til de bedste markeder. Når man handler med Net-a-Porter, lægger de bestillinger til det engelske, det amerikanske og det asiatiske marked i forskellige mængder og størrelser, så det er store ordrer. Det er en kæmpebutik, og der er virkelig meget internationalt potentiale, når man først er kommet op på det niveau. Pludselig bliver det worldwide. Vi drak champagne, da de havde lagt deres ordre. Det er det, vi sidder med nu. De sidste år har været sjove – de næste bliver om muligt endnu sjovere.”

Du kan læse hele interview med Naja i vores maj-nummer, hvor hun fortæller meget mere om sig selv, hvor hun får sin inspiration fra, og hvordan hun fulgte sin drøm og fik succes – uden at gå på kompromis med, hvem hun selv er.

Køb et abonnement på 3, 6 eller 12 numre af ELLE fra 119 kr.

Udover det store interview med Naja Munthe, kan du også glæde dig til et magasin, der hylder alt det, vi elsker ved Frankrig og de franske kvinder, du bør kende lige nu. Du kan blandt andet glæde dig til at komme med ELLEs Haute Coutue-skribent Merete A. Baird på forreste række til Haute Couture SS19-modeugen i Paris samt læse interviews med den nye franske ambssadør Caroline Ferrari, de kvindelige franske hverdagsaktivister, du skal kende lige nu, og Frankrigs hotteste forfatternavn, Leïla Slimani. 

Relaterede artikler