Lene Borggaard forlader InWear
Mode

Lene Borggaard stopper som chefdesigner for InWear

af Miriam Meyer 7/02/2013
Lene Borggaard har i fem år været med til at styrke InWear's profil. Nu tager et nyt designteam over

Lene Borggaard har været chefdesigner for InWear i fem år og i den tid været med til at relancere InWear som et brand med et mere ungdommeligt image end før.

Det har InWear designeren gjort med så overvældende succes, at hun i 2011 vandt Alt for Damernes Guldknap, og InWear' ledelse giver hende æren for den Danish Fashion Awards-nominering i kategorien 'Årets danske brand', InWear modtog i 2012.

Ønsker du at se dette indhold skal du acceptere øvrige cookies.

Lene Borggaard stopper hos InWear

Den visionære designer Lene Borggaard tager nu afsked med InWear. Nu sætter Kristine Juul Pedersen sig i stedet i InWear chefstolen, med hjælp fra Sinne Grann og Anne Ventzel. Det har InWear' ledelse meddelt i dag.

Udskiftningen sker i forbindelse med en generel reorganisering af InWear.

"InWear' design team består af talentfulde designere, som i den grad forstår brandet's sjæl. De ved, hvad der designmæssigt fungerer i forhold til den forbruger, vi henvender os til og hvordan, vi skaber økonomisk succes for vores kunder", siger Executive Vice President, IC Companys, Peter Fabrin og fortsætter: "Jeg har tillid til, at vi med det nye team har fået det, som skal til for at vi kan generobre førerpositionen i Mid Market segmentet."

Meddelsen om Lene Borggaard kommer som noget af et chok.

"Det kommer som en overraskelse, at hun ikke længere skal i stå spidsen for InWear, især fordi hun har formået at skabe ikke bare et mål og en retning for det hæderkronede mærke InWear, men også puste nyt liv i det med respekt for mærkets dna", siger ELLEs redaktionschef, Marie Louise Wedel Bruun.

Læs også: InWear lancerer nyt designsamarbejde med Helena Christensen

Tendens: Fra individer til designkollektiver

Lene Borggaard er da heller ikke den eneste chefdesigner, som inden for det sidste år er blevet erstattet af et designteam. Pernille Skriver er stoppet som chefdesigner for Part Two, og mærket styres nu af et hold af designere. Rebekka Bay forlod Bruuns Bazaar i efteråret, efter at være blevet tilbudt en stilling hos den amerikanske tøjkæde GAP, og siden har to designere overtaget designansvaret.
"Afskedigelsen lægger sig i det spor, der også byder på Peter Ingwersens afgang fra Day, Rebekka Bays afgang fra Bruuns Bazaar og Pernille Skrivers fra Part Two. Man kan jo kun gisne om, hvad der er gået forud for afskedigelserne, men der synes at være en tendens væk fra at have én toneangivende designer i front for et brand mod at foretrække "kun" at have brandnavnet og så have mulighed for at skifte ud i designtemaet løbende. Dermed opnår brands'ene en mulighed for bedre at tilpasse sig markedets krav, uafhængigt af en specifik personprofil", siger Wedel Bruun om tendensen og tilføjer:

"Omvendt skal vi forbrugere så gøre op med vores vane med at forbinde et mærke med en bestemt persons design-dna, som vi f.eks. gør det med en Karl Lagerfeld eller en Malene Birger. I udlandet er de jo som bekendt også hurtige til at skifte en designer ud, senest har vi set Alexander Wang blive udnævnt til chefdesigner for Balenciaga, men valget falder som regel på en stærk profil frem for et kollektiv. Kollektivtanken synes umiddelbart meget skandinavisk. Men man kan spørge sig selv, om den er udtryk for demokratisk tænkning eller mangel på mod."

Hvad bliver det næste?

ELLEs redaktionschef er spændt på at se, hvad konsekvensen af den seneste tids designerrokade bliver.
"Det bliver spændende at se, om mærkerne bliver mainstream og forsigtige af det, eller om de vil fortsætte med de gode takter, som designerne har lagt. Fordelen ved at have en bestemt person i front er, at mærket udvikler sig organisk sammen med personen, hvor et designkollektiv alt andet lige altid være baseret på kompromiser og dermed er stærkt afhængige af, at kollektivet fungerer og giver plads til udvikling", siger hun.

Hvis de danske mærker generelt vælger individuelle designere fra til fordel for et designkollektiv, hvad bliver der så af de danske designere, som med visioner og gå-på-mod har pustet liv i nye projekter og trodset dansk middelmådighed. Hvilke projekter kan vi håbe at se Lene Borggaard prøve kræfter med?

"Lene Borggaard har været så imponerende i sit arbejde for InWear, både design- og brandmæssigt, at jeg bestemt håber, vi kommer til at se mere til hende. Jeg tror bestemt, hun ville kunne stå bag et By Lene Borggaard-firma à la det, Malene Birger skabte, da hun i sin tid splittede op med Day Birger et Mikkelsen. Men nu får vi se", siger Marie Louise Wedel Bruun afslutningsvis.

Sponsoreret indhold

ELLE anbefaler

Redaktionens favoritter

/2023-10-12/dagmar.png

Frakke, House Of Dagmar, 6.310 kr.

Køb her
/2023-10-12/the-garment.png

Kjole, The Garment, 2.530 kr.

Køb her
/2023-10-12/manu.png

Stiletter, Manu Atalier, 3.020 kr.

Køb her
/2023-10-12/lie.png

Øreringe, Lie Studio, 1.450 kr.

Køb her
/2023-10-12/second-female.png

Frakke, Second Female, 2.000 kr.

Køb her
/2023-10-12/opera-sport.png

Top, Opéra Sport, 1.900 kr.

Køb her
/2023-10-12/agolde.png

Jeans, Agolde, 2.450 kr.

Køb her
/2023-10-12/rotate.png

Nederdel, Rotate, 1.600kr.

Køb her
/2023-10-12/saint-laurent.png

Taske, Saint Laurent, 14.090 kr.

Køb her
/2023-10-12/atp.png

Støvler, Atp Atelier, 5.900 kr.

Køb her
/2023-10-12/corali.png

Halskæde, Corali, 6.000 kr.

Køb her
/2023-10-12/cnd.png

Neglelak, CND, 130 kr.

Køb her