Hilsen fra chefredaktricen: Modeuge-fascination

Foto: Sean McMenomy, PR

Der er noget helt særligt ved at være til modeuge. Uanset om det er i København, Stockholm, New York, London, Milano, Paris – eller i Helsinki, som vi netop har besøgt.

Og det slår mig hver sæson – uagtet om jeg befinder mig i nye, interessante venues, som dengang Designers Remix holdt show under tunellen på det spritnye Den blå Planet, da By Malene Birger inviterede på klassisk ’salonvisning’ med middag på det netop genåbnede Hotel D’Angleterre, eller da Bruuns Bazaar indtog den smukke Riddersal på Rosenborg.

Det sker også, når jeg sætter mig til rette på bænken i Park Avenue Armory, hvor Tommy Hilfiger altid holder show, går ind i det smukke, cremefarvede Burberry-telt i Hyde Park eller finder ’min’ printede pude på bænken som en fast del af Etros show i Milano.

Læs også: Dagens drømmekøb: Chloé taske

For modeugerne er en helt unik oplevelse. Hver gang.Og jeg kniber stadig mig selv i armen, når jeg i henholdsvis start marts og start oktober entrerer Grand Palais, hvor kejser Karl altid holder show. For Chanel leverer hver gang. Ikke nødvendigvis den stærkeste kollektion, men altid den stærkeste oplevelse, der i Karl Lagerfelds tilfælde ofte også rummer en eller anden form for politisk statement.

Som da et (smeltende …) isbjerg udgjorde show-scenografien i 2010, da vi i post-finanskrisens skær i 2014 befandt os i et dekadent supermarked fyldt med Chanel-produkter (som publikum flåede ned fra hylderne …), eller da S/S2015- showet sluttede med en højlydt feministisk demonstration.denne sæson var det dog hverken et genialt venue, en smuk scenografi eller en uovertruffen kollektion, der fik modeugernes største applaus, men d’herrer Ben Stiller og Owen Wilson i Zoolander-filmkaraktererne Derek og Hansel. De dukkede uventet op – som en bizar kontrast til det utroligt smukke Valentinoshow – og indtog catwalk en til en hujen, klappen og piften fra det ellers altid så fattede modepublikum, der nu stod dansende på stolene.

Alle gik vi derfra med et smil på læben og en helt unik fælles oplevelse rigere. Hvilke øjeblikke, vi ellers husker fra denne sæsons mange shows, kan du se i ELLE Collectionsdelen af bladet, der begynder på side 99. De mange oplevelser, modeugerne giver os, forpligter dog. Også i den grad.

Læs også: H&M's nye bæredygtige kollektion

For vores opgave på ELLE er at give dig den mest fyldestgørende og levende dækning af ikke bare sæsonens trends, tendenser, vigtigste items og største mode øjeblikke, men også et indblik i en verden fyldt med passionerede, begavede, kompetente, hårdtarbejdende og dygtige mennesker, der gør sig umage ned til mindste detalje. Hvor det ikke er ligegyldigt, om syningen på tasken afviger med to millimeter, eller farven på frakken har en lidt anden nuance end den tænkte.

Derfor skal du heller ikke være i tvivl om, at vi skræller alle modeugernes og showenes fantastiske gimmicks væk, så vi kan formidle det, det hele handler om: de bedste af modeskabernes forrygende kreationer og sæsonens vigtigste tendenser, så du kan blive klædt lidt bedre på.

Rigtig god læselyst!

Chefredaktricens oktober-favoritter

Relaterede artikler