Balmain: Her er Oliver Rousteings army anno 2018
Foto: MEGA
Watch out!

Her er the Balmain Army anno 2018

af Christine Aaby Reitoft 8/10/2018
Fra Kim Kardashian til Cindy Crawford og virtuelle Margot – mød Oliver Rousteings #BalmainArmy anno 2018...

De ni græske muser med smukke navne som Kalliope, Kleio, Melpomene og Thaleia var alle gudinder for inspiration og vogtere af kunst, litteratur og videnskab – og faktisk også grunden til, at det i dag hedder et museum.

Ideen om en 'muse' hører dog ikke kun til antikken. I dag har de nemlig fået en sand opblomstring i modebranchen, hvor en lang række af største designere dyrker muserne i deres evige jagt på inspiration til nye kollektioner.

Ønsker du at se dette indhold skal du acceptere øvrige cookies.

En af dem, der dyrker 'muse'-begrebet til fulde er Olivier Rousteing, som er kreativ chef hos Balmain.

Og Olivier har endda samlet sine muser under betegnelsen 'The Balmain Army' eller hashtagget #BalmainArmy, som bogstaveligt er hans private "hær" af modeller, sangere, kendisser og skuespillere, som han lader sig inspirere af, og som står i spidsen for alt fra kampagner, modeshows og generelt hans design.

Hans famøse hær tæller blandt andre navne som Chrissy Teigen, Rosie Huntington-Whiteley, Rihanna, Cindy Crawford, Jourdan Dunn, Kendall Jenner og Kim Kardashian.

Den engelske model, Cara Delevingne, er også netop vendt tilbage til tropperne efter at have taget en lang pause fra modeindustrien og i særdeleshed catwalken for at fokusere på sin skuespillerkarriere. Under Paris Fashion Week i september 2018 kunne man nemlig atter opleve den langbenede skønhed brillere på catwalken for Balmain.

Foto: Scanpix

Olivier Rousteing har ikke kun én bestemt slags muse for øje, men lader sig derimod inspirere af mange forskellige typer kvinder og mænd. Derfor er Balmain-hæren i høj grad karakteriseret af diversitet i forhold til både hudfarve, alder og køn. Eksempelvis så tror han både på de helt unge modeller som Jourdann Dunn, Kendall Jenner og Sara Sampaio, mens supermodellerne Claudia Schiffer, Naomi Campbell og Cindy Crawford (naturligvis) også er med.

Til E! News har den 28-årige designer tidligere udtalt: ”Jeg elsker diversitet, og jeg tror Balmain i høj grad handler om mangfoldighed. Jeg tror ikke kun på én person. Jeg tror på så mange, som er så forskellige. De gør Balmain relevant for mig. Uanset din hudfarve, din kropstype, din alder, så er du en del af Balmain hæren på grund af din selvsikkerhed, og fordi du på en eller anden måde er med til at revolutionere verden”.

Læs også: Olivier Rousteing om L'Oréal Paris X Balmain samarbejdet: "Skønhed har intet køn og ingen farve"

Olivier Rousteings seneste tilføjelse til den voksende Balmain hær er dog en helt ny type af modeller.

I forbindelse med Balmains pre-fall 2018 kampagne introducerede den unge designer nemlig de tre virtuelle modeller; franske Margot, sydafrikanske Shudu og kinesiske Zhi:

Foto: Scanpix

De livagtige modeller er skabt af fotografen Cameron-James Wilson, som blev et kendt navn efter at have bragt Shudu til live i 2017. Shudu er kendt som verdens første virtuelle topmodel og har sågar sin egen Instagram-profil med over 147.000 følgere. Udover Balmain-kampagnen så har hun også medvirket i en kampagne for Fenty Beauty og i en modeserie for Women’s Wear Daily og Cosmopolitan.

Balmains nye "digitale" hær er dog blevet modtaget med blandede følelser. Mens nogle har rost Olivier Rousteing for hans kreativitet og indsats overfor at øge synlig diversitet i modebranchen, så har andre kritiseret ham for at bruge digitale modeller i stedet for rigtige modeller. Derudover så er der blevet udtrykt en del bekymring for, at de virtuelle modeller kan have en negativ indflydelse på kvinders selvbillede i og med, at man kan føle sig utilstrækkelige sammenlignet med de idealiserede og ”perfekte” animerede modeller.

Læs også: Sådan blev 16 af verdens bedst betalte modeller opdaget

Uanset hvilket hjørne af ringen man befinder sig i, så er interessen for de "virtuelle"-modeller dog steget i popularitet. Udover Balmain har modehuse som Dior, Louis Vuitton og Prada nemlig også benyttet sig af de computeranimerede kvinder.

Psst... Gå på opdagelse i galleriet, hvor vi har samlet nogle af de kendisser, der er en del af den eksklusive Balmain Army-anno 2018 - en "hær" som altså nu både tæller de virtuelle og rigtige af slagsen.

Sponsoreret indhold

ELLE anbefaler

Redaktionens favoritter

/2023-10-12/dagmar.png

Frakke, House Of Dagmar, 6.310 kr.

Køb her
/2023-10-12/the-garment.png

Kjole, The Garment, 2.530 kr.

Køb her
/2023-10-12/manu.png

Stiletter, Manu Atalier, 3.020 kr.

Køb her
/2023-10-12/lie.png

Øreringe, Lie Studio, 1.450 kr.

Køb her
/2023-10-12/second-female.png

Frakke, Second Female, 2.000 kr.

Køb her
/2023-10-12/opera-sport.png

Top, Opéra Sport, 1.900 kr.

Køb her
/2023-10-12/agolde.png

Jeans, Agolde, 2.450 kr.

Køb her
/2023-10-12/rotate.png

Nederdel, Rotate, 1.600kr.

Køb her
/2023-10-12/saint-laurent.png

Taske, Saint Laurent, 14.090 kr.

Køb her
/2023-10-12/atp.png

Støvler, Atp Atelier, 5.900 kr.

Køb her
/2023-10-12/corali.png

Halskæde, Corali, 6.000 kr.

Køb her
/2023-10-12/cnd.png

Neglelak, CND, 130 kr.

Køb her